Störiga saker vi stör oss på, del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Titeln diplomerad/certifierad och att den inte betyder.. någonting? Jag har arbetat med utbildning i 10 år nu och vi har aldrig använt de titlarna, eftersom vi tyckt att det är komplicerat att sätta en nivå för vad det innebär. Många skolor har stora och dyra utbildningsprogram, och när man är klar blir man certifierad någonting. Ändå okej, känner jag. Men vi har konkurrenter i vår bransch som kallar folk certifierade inom ett område efter 1 dags kurs. Just nu sitter jag och spanar på inredningskurser att ta privat och det är flera som kallar en ”diplomerad inredare” eller ”certifierad inredare” efter en onlinekurs 😳 Snacka om att urvattna titlar.
Ja exakt! Jag går ej sådan utbildning (absolut inte inredning! :D) och den är faktiskt väldigt givande och man får faktiskt bra kunskaper och jag tänker att det känns bra att bli certifierad. Den tar ungefär 8 månader. Men så kommer det ju de som heter ungefär samma sak men blir certifierad av en helgkurs...

Ja exakt! Jag går ej sådan utbildning (absolut inte inredning! :D) och den är faktiskt väldigt givande och man får faktiskt bra kunskaper och jag tänker att det känns bra att bli certifierad. Den tar ungefär 8 månader. Men så kommer det ju de som heter ungefär samma sak men blir certifierad av en helgkurs...

Jag menar det! Det ska ju ha lite tyngd i sig, någon form av bevis på att man behörig att utföra ett visst yrke eller arbetsuppgift. Vi har folk som ringer till oss om vår 1-dags utbildning och frågar om de blir certifierade hos oss, vi svarar typ ”Nej men du får ett intyg på att du gått utbildningen” och när de förstår att vi inte kallar det certifiering så säger de att de hellre går hos vår konkurrent då där man blir certifierad. Men det är liksom exakt samma utbildning :grin:

Jag stör mig på folk som pratar om saker utan att reflektera över eventuella erfarenheter som de de pratar med eventuellt har och hur de kommer ta det.

Det låter ju luddigt, men vill inte outa mer. Men behövde skriva det i alla fall! Usch, det stör mig.
Sen kan man inte ta hänsyn till absolut allt, det fattar jag också, då kan man inte prata om någonting, men i alla fall när det gäller känsliga saker kanske man ska tänka lite...eller så har man tänkt, men tycker inte att man kan ta hänsyn... Bara örk alltså.

Behöver åka till Ullared och handla men orkar inte åka själv. Den som skulle åkt med hann inte men åkte helgen efter med en annan kompis, tack så jävla mycket :meh: kunde ev åka med som sällskap när jag tänke åka dan innan julafton för då borde hon hinna. Känslan säger att hon inte följer med då heller så jag ger fan i det. Men jag behöver verkligen åka. Kommer sluta med att jag får åka till stan istället och bara få tag i en tredjedel av det jag behöver till samma pris :meh:

Det kan vara värt att fråga! För många år sedan fick jag besked att fb ville lösa in min krockade bil. Jag kunde då välja att ha kvar bilen eller att de hämtade den. Om jag hade kvar bilen fick jag ut mer pengar än om de hade hämtat den.
Jag vet ju inte vilket system ni har i sverige, men här i finalnd är det tvärtom. När jag för många år sedan krockade med en älg med min bil, så löste försäkringsbolaget in den, vi "köpte" då tillbaka den, och då drogs summan för bilen av från den de betalade ut. Så fixade vi själva till bilen så att den gick att köra.

Ska meddela vår tjej på jobbet att hon fått en ny yrkestitel.. :D

Brandman blir väl brandkvinna då antar jag? Just brandman är ju ett lite dåligt ord på svenska, bättre med engelskans firefighter som dels är könsneutralt och dessutom låter coolare.

Brandbekämpare klingar ju dock inte så bra och brandperson kan vi ju verkligen inte säga så ja.. Släckningstekniker..? :D

Lite på samma ämne. Folk som ska raljera över nya yrkestitlar, men inte ens lyckas göra det rätt.
"Jaha, så nu för tiden måste man väl kalla det brandhen då"
Så de har alltså kallat det brandhan och brandhon före då?:confused:

Men va faan! Jag har lyckats sätta ugnen på 175C istället för 125C. :arghh::banghead::meh: Min stackars skinka, tur jag upptäckte det nu och inte när termometern pep om att skinkan var uppe i 66C. 29C på skinkan och nu är ugnen på 100. :sneaky:

Jag menar det! Det ska ju ha lite tyngd i sig, någon form av bevis på att man behörig att utföra ett visst yrke eller arbetsuppgift. Vi har folk som ringer till oss om vår 1-dags utbildning och frågar om de blir certifierade hos oss, vi svarar typ ”Nej men du får ett intyg på att du gått utbildningen” och när de förstår att vi inte kallar det certifiering så säger de att de hellre går hos vår konkurrent då där man blir certifierad. Men det är liksom exakt samma utbildning :grin:

Plus att det inte säger ett skit inom vissa branscher? Typ certifierad stylist? Certifierad författare? Certifierad holistisk yrkesflummare? Vad exakt säger det? Eller ännu värre "certifierad livscoach"? En kan ju få ett värdelöst diplom ala "certifikat" för exakt vad som helst idag.

Hade precis runda på jobbet där alla berättade vad de skulle göra på jul.. Visst jag firar med närmsta familjen men det får mig att känna mig så patetisk och oälskad när jag är den ende på avdelningen som är singel... Skäms som fan över att jag uppenbart är så konstig som inte kan hitta någon som kan stå ut med mig..

Särbon. Och mej själv.

Jag och barnen ska ha "julafton" imorgon eftersom de är med pappan över jul. Vi ska ha hela kittet, julmat, klappar, julgodis osv. Särbon vill gärna vara med och är så välkommen såklart! Men. Inte en gång har han frågat om vad han ska ta med/bidra med till julbordet. Jag har varit och är supertrött (på nivån risk för utmattning) senaste tiden och jag borde ju ha satt mig ner med honom och spaltat upp saker, men jag har ingen ork alls för projektledning. Så jag gör allt själv och är irriterad och stressad. Det är så främmande för mig att inte fråga och nästan propsa på att göra sin del, men jag har märkt att det är olika i olika familjer.

Inför nyår måste jag ta tag i det, vi ska ha samma konstellation då.

Ett problem är olika ambitionsnivå. Han skulle enligt sig själv lika gärna kunna äta kebabrulle på jul, men tycker ju ändå att julmaten osv är supertrevligt. Jag blir nästan bitter när jag tänker att jag också skulle tycka att det var supertrevligt att sätta mig vid dukat julbord, men det händer inte i vuxen ålder om jag inte betalat för det ute på lokal.

Jag känner mig inte alls som en trevlig person nu. Gnäll gnäll.

Julefrid.

Hade precis runda på jobbet där alla berättade vad de skulle göra på jul.. Visst jag firar med närmsta familjen men det får mig att känna mig så patetisk och oälskad när jag är den ende på avdelningen som är singel... Skäms som fan över att jag uppenbart är så konstig som inte kan hitta någon som kan stå ut med mig..
Nej du är inte konstig :heart
Jag är singel och har verkligen inga planer på att bli osingel :)
Julhelgen ska jag tillbringa med att såga nedfallna träd ;)

Nej du är inte konstig :heart
Jag är singel och har verkligen inga planer på att bli osingel :)
Julhelgen ska jag tillbringa med att såga nedfallna träd ;)
Jag är inte singel men ska vara själv på julafton, av eget val. Ska bunkra upp med böcker, korsord, god och färdiglagad mat etc. Det har jag bara berättat för en kollega, och som väntat förstod han precis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
80 086
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 637
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 643
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008