Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har så svårt att förstå detta..Att en skola som under temavecka ”frukt” pyntat med bananer och apor, får plocka ner det på grund av rasistanklagelser. Förlåt, jag är den första att peka ut rasistiska undertoner direkt när jag ser dem, nitiskt. Men detta känns märkligt?
Att en skola som under temavecka ”frukt” pyntat med bananer och apor, får plocka ner det på grund av rasistanklagelser. Förlåt, jag är den första att peka ut rasistiska undertoner direkt när jag ser dem, nitiskt. Men detta känns märkligt?
Jag fattar verkligen inte heller . Jag läste artikeln i Aftonbladet, tittade på bilderna. Tittade och funderade igen. Och - nä - jag får verkligen inte ihop det.....Har så svårt att förstå detta..
Kommer du ihåg den där reklamen för ett klädmärke det var rabalder om för ett par år sedan då de hade en bild på en mörkhyad kille som hade en tröja med en gullig apa på? Det var tydligen också rasistiskt för att.. varför? Mörkhyade = apor? Tror man kanske behöver se till sina egna åsikter först om man så himla lätt gör den kopplingen..
Verkligen, tänkte samma sak!Att en skola som under temavecka ”frukt” pyntat med bananer och apor, får plocka ner det på grund av rasistanklagelser. Förlåt, jag är den första att peka ut rasistiska undertoner direkt när jag ser dem, nitiskt. Men detta känns märkligt?
Har så svårt att förstå detta..
Kommer du ihåg den där reklamen för ett klädmärke det var rabalder om för ett par år sedan då de hade en bild på en mörkhyad kille som hade en tröja med en gullig apa på? Det var tydligen också rasistiskt för att.. varför? Mörkhyade = apor? Tror man kanske behöver se till sina egna åsikter först om man så himla lätt gör den kopplingen..
Jag fattar verkligen inte heller . Jag läste artikeln i Aftonbladet, tittade på bilderna. Tittade och funderade igen. Och - nä - jag får verkligen inte ihop det.....
Verkligen, tänkte samma sak!
Tycker personalen låter mest rasistisk som drar jämförelsen..Jag kan på min höjd förstå om någon individ som varit utsatt för en sådana jämförelser skulle känna sig obekväm av tröjan eller pyntet, på grund av påminnelsen av rasismen. Men, då är det ju upp till individen själv att lyfta sina känslor kring det och man hade fått ta en dialog om det är rimligt att plocka ner det om man inte vill göra någon illa till mods, eller om det är bättre att personen blir hörd på annat sätt. Precis som i vilket fall som helst om enskilda personer blir obekväma av något i sin skolmiljö. Men i det här fallet, när vad jag förstår en icke mörkhyad i personalen anser att det är rasistiskt och menar att ”skolan har många nyanlända” så blir det ju bara skitkonstigt. Det är frukt och apor, två neutrala saker. I det här fallet behövs det faktiskt inte talas för någon annan, utan låt i så fall de nyanlända själva ha en åsikt om det är det man tror. Men de verkar det ju inte haft.
Tycker personalen låter mest rasistisk som drar jämförelsen..
Jag förstår hur du menar, men att dra på jämförelsen och få moralpanik över den tycker jag tyder på undertryckt rasism.Jag tänker nog mest att det kan ha att göra med att personen har kunskap om rasism, svarta har ju kallats apor i alla tider och gör ännu. ”Vill du ha en banan?”, apljud eller liknande nedlåtande kommentarer. Så jag tänker att personen säkert vet detta, och det är ju bra kunskap att ha, att det är ett vanligt hån från rasistiskt håll. Men att göra kopplingen själv i ren moralpanik när man ser apor är ju bara skitkonstigt. Apor existerar ju liksom utanför den här referensen. Så jag tror inte det kommer från rasism, utan från ren och skär PK/moralpanik som gått överstyr och dessutom ett väldigt osnyggt sätt att tala för andra helt i onödan.
Något mot kyla?Jag stör mig på att jag inte vet vad de har i ansiktet
https://www.svt.se/sport/langdskidor/therese-johaug-jag-far-skarpa-mig
Är det nåt som håller buff uppe eller vad ääär det?
/ allt annat än sportintresserad egentligen
Tycker det i princip alltid är så när någon sådan här väldigt långsökt sak på temat rasism, sexism, CA osv kommer på tal så är det aldrig ett "offer" eller vad man ska säga utan alltid någon överklass PK-tant som ska föra andras talan typ. De som tävlar i kränkma. Kan man inte bli kränkt själv får man bli det å andras vägnar.Jag kan på min höjd förstå om någon individ som varit utsatt för en sådana jämförelser skulle känna sig obekväm av tröjan eller pyntet, på grund av påminnelsen av rasismen. Men, då är det ju upp till individen själv att lyfta sina känslor kring det och man hade fått ta en dialog om det är rimligt att plocka ner det om man inte vill göra någon illa till mods, eller om det är bättre att personen blir hörd på annat sätt. Precis som i vilket fall som helst om enskilda personer blir obekväma av något i sin skolmiljö. Men i det här fallet, när vad jag förstår en icke mörkhyad i personalen anser att det är rasistiskt och menar att ”skolan har många nyanlända” så blir det ju bara skitkonstigt. Det är frukt och apor, två neutrala saker. I det här fallet behövs det faktiskt inte talas för någon annan, utan låt i så fall de nyanlända själva ha en åsikt om det är det man tror. Men de verkar det ju inte haft.
Jag stör mig på att jag inte vet vad de har i ansiktet
https://www.svt.se/sport/langdskidor/therese-johaug-jag-far-skarpa-mig
Är det nåt som håller buff uppe eller vad ääär det?
/ allt annat än sportintresserad egentligen
Okej! Har inte sett detta tidigare, är det någon specialtejp då? Ser ju ut som kinesiologitejp?Det är så enkelt som att det är tejp. Används när det är kallt, som idag i Ruka. (Närmare - 20.)
Man tvättar inte man köper väl nyttGlitter och paljetter. Nyss på nyhetsmorgon så skulle det tydligen vara det senaste igen för alla julfester osv. Jävla miljöförstörare! Och inte bara det, hur i hela h-vete tvättar man så fula kläder ens?
Jag älskar glitter och paljetter Har det ju inte särskilt ofta dock.Glitter och paljetter. Nyss på nyhetsmorgon så skulle det tydligen vara det senaste igen för alla julfester osv. Jävla miljöförstörare! Och inte bara det, hur i hela h-vete tvättar man så fula kläder ens?
Hur tvättar man då? För i maskin lär väl hälften lossna och hamna ute i vattendrag osv...Jag älskar glitter och paljetter Har det ju inte särskilt ofta dock.
Förstår inte tvättproblemet?
Paljettkläder tvättar jag med avigsidan ut i 40 grader. Har aldrig varit med om att det har lossnat något. De kläder med glitter som finns i huset är sydda med inblandad tråd, så de tvättas också i 40 och inget lossnar.Hur tvättar man då? För i maskin lär väl hälften lossna och hamna ute i vattendrag osv...
Inte för att det skulle få mig att köpa såna kläder iaf.