Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Jaså, du svarar inte på mitt sms om att jag vill komma förbi och ta en promenad? Jamen då kör jag hem till dig och ringer när jag står utanför trots att vi inte haft direkt kontakt på över ett år!"

:rage:
På samma tema: "Jaså, du skrev att du inte vill ha kontakt mer pga x, y och z, och därtill min gränslöshet? Jamen då panikringer jag dig 36 gånger, tills jag blir blockerad, varpå jag kör hem till dig och tvångskramar dig. Efter det skriver jag olämpliga meddelanden till dig på alla kanaler jag kommer på under flera månader, tillexempel skolans facebooksida."
Nej, det är inte ens en fd dejt det gäller, utan en bekant och fd granne.
 
Min man började jobba kl 14 igår. Skulle slutat 2230. Han är fortfarande kvar på jobbet och slutar först 1830 ikväll. Ingen annan ställer upp och tar extrapass vid sjukdom och sånt. Han jobbar verkligen hela tiden känns det som.. Det skulle verkligen behövas mer timvikarer där..
 
På samma tema: "Jaså, du skrev att du inte vill ha kontakt mer pga x, y och z, och därtill min gränslöshet? Jamen då panikringer jag dig 36 gånger, tills jag blir blockerad, varpå jag kör hem till dig och tvångskramar dig. Efter det skriver jag olämpliga meddelanden till dig på alla kanaler jag kommer på under flera månader, tillexempel skolans facebooksida."
Nej, det är inte ens en fd dejt det gäller, utan en bekant och fd granne.
Ja, mitt exempel är inte heller ett ex, bara en totalt gränslös och oförutsägbar person. Kan förtydliga att smset kom en timme innan personen. En lördagmorgon. (Jag sov.) Men blev i alla fall inte tvångskramad.
 
"Man vill ju inte ha/göra/se/whatever..."

Nej, DU vill inte, sluta prata som om det var något allmängiltigt, det stänger av för vidare diskussion/andra att komma med sitt tycke och smak.

Ja, jag vet att det oftast bara är ett sätt att uttrycka sig, men ändå :banghead::meh:

Men jaaaa, det är så gräsligt irriterande!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Kanske inte. Men rimliga förväntningar på omgivning har inget med depression att göra. Personen vet redan vad som påverkar vikt.

Dietist, kommer bara berätta det wille redan vet. Hon har superkoll. Finns sådan övertro på vad det "offentliga "ska fixa.

Problem med matlagning vet jag inget om. Däremot att det äts kakor och glass.

Sorry om jag missat något.
Jag har jätteproblem med matlagning och har trots åratal av försök inte fått det att fungera. Jag lever på färdiga rätter. Ibland kan jag lyckas med en enkel rätt, typ hälla färdig sås på fisk och stoppa in i ugnen. Idag åt jag mackor till lunch. Jag behöver alltså ett matschema som jag faktiskt klarar av, som håller mig mätt så jag inte behöver småäta. När jag gick på penicillin för ett tag sedan och var tvungen att fasta 3 timmar i samband med tablettintag, 3 gånger per dag, så blev det så tydligt att jag inte kunde stå mig 3 timmar på den mat jag åt. Jag kunde verkligen vara vrålhungrig innan jag fick äta igen.
 
Några människor befinner sig precis nedanför min balkong. Det finns ett bord där de vuxna har satt sig medan deras barn springer runt, jagar varandra och gallskriker 🤦‍♀️

Det är få oljud jag avskyr mer än barnskrik och även om jag stänger balkongdörren hörs deras skrik igenom. Allvarligt talat, vilka idioter till föräldrar som tycker att det är okej att ungarna beter sig så mitt i ett tättbebyggt område.
 
Det finns många som blir hjälpta av dietister, trots att de vet massor om kost. Det handlar lika mycket om kunskap, som att få metodinspiration och att få en professionell part som stöd.

Det offentliga kan inte ”fixa” men finns till för att hjälpa när man inte mäktar med det på egen hand.

Med ditt utlåtande skulle inte ätstörningsenheterna behövas och jag är själaglad över att de finns och gör ett bra arbete.
Jag hade fått godkänt av min försäkringskassa att gå till dietist. Jag behövde detta för att få en överviktsoperation beviljad. Dietisten vägrade ens försöka hjälpa mig när hon såg vad jag hade ärit under en vecka.
Tack liksom. När jag hade gjort det som behövdes för att ens få börja försöka få hjälp.
 
Jag har jätteproblem med matlagning och har trots åratal av försök inte fått det att fungera. Jag lever på färdiga rätter. Ibland kan jag lyckas med en enkel rätt, typ hälla färdig sås på fisk och stoppa in i ugnen. Idag åt jag mackor till lunch. Jag behöver alltså ett matschema som jag faktiskt klarar av, som håller mig mätt så jag inte behöver småäta. När jag gick på penicillin för ett tag sedan och var tvungen att fasta 3 timmar i samband med tablettintag, 3 gånger per dag, så blev det så tydligt att jag inte kunde stå mig 3 timmar på den mat jag åt. Jag kunde verkligen vara vrålhungrig innan jag fick äta igen.
Var beredd på att du kanske behöver gå igenom mer än en dietist för att hitta någon "bra" som passar dig. Det är lite som med psykologer, de har lite olika förhållandesätt och alla kommer kanske inte passa dig.

Du får också vara beredd på att du kommer behöva ändra dig. Du kommer inte hitta en dietist som kan lösa dina problem utan att du själv måste börja göra sådant som att faktiskt laga mat så det kommer du att behöva lära dig. Men det fixar du!
 
Var beredd på att du kanske behöver gå igenom mer än en dietist för att hitta någon "bra" som passar dig. Det är lite som med psykologer, de har lite olika förhållandesätt och alla kommer kanske inte passa dig.

Du får också vara beredd på att du kommer behöva ändra dig. Du kommer inte hitta en dietist som kan lösa dina problem utan att du själv måste börja göra sådant som att faktiskt laga mat så det kommer du att behöva lära dig. Men det fixar du!
Jag har försökt laga mat i hela mitt vuxna liv utan att lyckas. Jag har letat efter lätta recept som går snabbt att göra, men får ändå inte till det. Jag har verkligen haft viljan att laga mat. Jag har drömt om att odla min egen mat och sedan tillaga det. Men med tanke på att jag försökt i typ 30 år så är det kanske dags att inse att det inte går.
 
Jag har försökt laga mat i hela mitt vuxna liv utan att lyckas. Jag har letat efter lätta recept som går snabbt att göra, men får ändå inte till det. Jag har verkligen haft viljan att laga mat. Jag har drömt om att odla min egen mat och sedan tillaga det. Men med tanke på att jag försökt i typ 30 år så är det kanske dags att inse att det inte går.
Men det stämmer ju inte? Du har ju lagat mat, du hade väl till och med matkasse ett tag? Du kan ju uppenbarligen, sen att du inte orkar jämt, det är det många som inte gör, då får man anpassa sig kring det då.

Fördelen om man inte har så höga krav är ju att "viktminskningsmat" är relativt lättlagad. Koka en dl ris och kör en kycklingfile i ugnen till, komplettera med de grönsaker du gillar, direkt från odlingen om det är så.
 
Men det stämmer ju inte? Du har ju lagat mat, du hade väl till och med matkasse ett tag? Du kan ju uppenbarligen, sen att du inte orkar jämt, det är det många som inte gör, då får man anpassa sig kring det då.

Fördelen om man inte har så höga krav är ju att "viktminskningsmat" är relativt lättlagad. Koka en dl ris och kör en kycklingfile i ugnen till, komplettera med de grönsaker du gillar, direkt från odlingen om det är så.
"Kan" behöver inte vara så enkelt av eller på om en har kognitiva eller exekutiva svårigheter.
Man kanske kan utföra aktiviteten men inte få igång den, men kanske kan alla moment men inte lappa ihop dem till ett fungerande flöde, man kanske kan få ihop momenten om man är på topp och lägger ner 200% fokus och energi (vilket i sig inte alltid kan finnas tillgängligt och dessutom kan behövas till annat), man kanske kan momenten men inte att löpande arbetsleda sig själv ...
Sen kan det bli komplext i samverkan med psykisk ohälsa som påverkar samtidigt.

@Wille Men jag undrar över att arbetsterapeuten inte säger mer än "högfungerande". Talar ni inte på något konkret sätt om hur dina svårigheter ser ut, vad de innebär osv? Gjort standardiserade test på aktivitetsutförande?
 
Men det stämmer ju inte? Du har ju lagat mat, du hade väl till och med matkasse ett tag? Du kan ju uppenbarligen, sen att du inte orkar jämt, det är det många som inte gör, då får man anpassa sig kring det då.

Fördelen om man inte har så höga krav är ju att "viktminskningsmat" är relativt lättlagad. Koka en dl ris och kör en kycklingfile i ugnen till, komplettera med de grönsaker du gillar, direkt från odlingen om det är så.
Rutiner har aldrig fungerat för mig. Jag kommer av mig. Jag startar inte. Jag orkar inte planera. O.s.v. För att jag ska kunna göra saker så krävs det hela tiden att jag tar mig själv i kragen och tvingar mig. Det är rätt jobbigt att hela tiden orka skärpa till sig.
"Kan" behöver inte vara så enkelt av eller på om en har kognitiva eller exekutiva svårigheter.
Man kanske kan utföra aktiviteten men inte få igång den, men kanske kan alla moment men inte lappa ihop dem till ett fungerande flöde, man kanske kan få ihop momenten om man är på topp och lägger ner 200% fokus och energi (vilket i sig inte alltid kan finnas tillgängligt och dessutom kan behövas till annat), man kanske kan momenten men inte att löpande arbetsleda sig själv ...
Sen kan det bli komplext i samverkan med psykisk ohälsa som påverkar samtidigt.

@Wille Men jag undrar över att arbetsterapeuten inte säger mer än "högfungerande". Talar ni inte på något konkret sätt om hur dina svårigheter ser ut, vad de innebär osv? Gjort standardiserade test på aktivitetsutförande?
Nej, vi har inte talat något konkret om hur svårigheterna ser ut. Och några test har jag definitivt inte gjort.
 
"Kan" behöver inte vara så enkelt av eller på om en har kognitiva eller exekutiva svårigheter.
Man kanske kan utföra aktiviteten men inte få igång den, men kanske kan alla moment men inte lappa ihop dem till ett fungerande flöde, man kanske kan få ihop momenten om man är på topp och lägger ner 200% fokus och energi (vilket i sig inte alltid kan finnas tillgängligt och dessutom kan behövas till annat), man kanske kan momenten men inte att löpande arbetsleda sig själv ...
Sen kan det bli komplext i samverkan med psykisk ohälsa som påverkar samtidigt.

@Wille Men jag undrar över att arbetsterapeuten inte säger mer än "högfungerande". Talar ni inte på något konkret sätt om hur dina svårigheter ser ut, vad de innebär osv? Gjort standardiserade test på aktivitetsutförande?
Jag tror du missuppfattade vad jag menade, jag menade inte att det är lätt som en plätt och bara att göra. Men Wille sa ju att hon försökt i så många år utan att lyckas och det stämmer ju inte? Han har ju mer kunskaper än hon tror. Det var menat uppmuntrande, inte tillrättavisande. Det är två helt olika saker att inte orka/vilja/ta sig för och att inte kunna.
 
Jag tror du missuppfattade vad jag menade, jag menade inte att det är lätt som en plätt och bara att göra. Men Wille sa ju att hon försökt i så många år utan att lyckas och det stämmer ju inte? Han har ju mer kunskaper än hon tror. Det var menat uppmuntrande, inte tillrättavisande. Det är två helt olika saker att inte orka/vilja/ta sig för och att inte kunna.
Nej, det är inte två olika saker. Att inte kunna kan också innebära att startknappen saknas t.ex. Då är det liksom väldigt krävande att kunna upprätthålla något. Och det är där jag misslyckats.

Men nu slutar vi den här diskussionen. Mod har redan sagt till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 179
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
26 026
Senast: sthu
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 675
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 320
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp