Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att jag har 45 min kvar att jobba och att vår IT-tekniker går in och "leker" i servern utan att meddela det så jag sitter och ringer felanmälan av bredbandet för hastigheten gick ner till 0,36 Mbit/s helt plötsligt :banghead:
 
Att simskola kostar så mycket. Jag fixar det, även om det känns, men det blir ju verkligen en klassfråga att kunna simma bra.
2600 kr drygt för två barn (12 gånger à 30 min).
Observera att jag inte skrev dyrt. Men det blir en rejäl slant.
Nu har ingen sommarsimskola i kommunen?
Det har varit guld, barnen har uppskattat det trots att det regnat eller varit kallt och kostar nästan gratis :)
 
Idag har min katt fått somna in. Jag är såklart väldigt ledsen men med tanke på att hans hälsa var på väg utför så känns det ändå rätt i magen, måste bara vänta på att den känslan infinner sig i hjärtat nu också. :(

Störet är att jag skulle vilja/behöva gå ut på balkongen för att vattna men mina grannar har någon sorts sammankomst ute på gården då det faktiskt är soligt ute, så jag kan inte riskera att gå ut utan att behöva prata och/eller komma ner på kaffe och det var jag inte riktigt på humör för idag.
 
Idag har min katt fått somna in. Jag är såklart väldigt ledsen men med tanke på att hans hälsa var på väg utför så känns det ändå rätt i magen, måste bara vänta på att den känslan infinner sig i hjärtat nu också. :(

Störet är att jag skulle vilja/behöva gå ut på balkongen för att vattna men mina grannar har någon sorts sammankomst ute på gården då det faktiskt är soligt ute, så jag kan inte riskera att gå ut utan att behöva prata och/eller komma ner på kaffe och det var jag inte riktigt på humör för idag.

Men åh :cry: Jag beklagar förlusten :heart
 
Tänkte äntligen ta tag i att fixa hyllor åt katterna på balkongen. Hittar jag sticksågen då? Nä.
Så jag deppade ihop och tänkte att jag åker och tröstshoppar ett palettblad, jag skulle så gärna vilja ha en space cake och de skulle ha det på Blomsterlandet. Kommer till Blomsterlandet, kikar på palettbladen och nepp, de mycket fjuttiga space cake jag såg har trips om jag inte såg helt fel. Så det blev inget palettblad alls för det vill jag inte dra hem.
Bajs också.
 
Att det finns så jävla lite statistik på narkotika i Sverige! Det lämnar hela fältet narkotikapolitik öppet för tyckande. Att man överhuvudtaget bemödar sig så lite om att veta och kartlägga

Sverige är ett av få länder som inte räknar problemmissbrukare (sist en officiell uppskattning gjordes var 2007! och då var de 27 000) Vi vet att vi har 500-600 döda per år (när siffrorna stack ändrades statistiken för att räkna bort läkemedelsförgiftningar och självmord).

Jag sitter och försöker sätta samman ett underlag för att förberedda mina kollegor på att de konsumerade kvantiteterna kan vara way högre än vad som sägs och andelen som tas i beslag är liten (CAN:s bedömning på 15 ton bygger på att 10-20% av narkotikan skulle tas i beslag, Polisens uppskattning på 100-150 ton bygger på uppgifter ur encrochat)

(Jag är övertygad om att även Polisens siffror är en underskattning - är hälften av 27 000 missbrukare kokainister med ett dagsintag på upp till 20 gram kan vi lugnt räkna med att minst 70 ton kokain omsätts årligen (14 g/dag missbrukare - säkert en hög siffra, men en drog med många "hobbyknarkare" och även om andelen knarkare skulle ha minskat, så har befolkningen ökat med ca 15% sedan uppskattningen gjordes). Är resten av de 27 000 heroinister med en dagsanvändning på 2-4 gram så ca 10-20 ton heroin. Lägg till detta cannabis och khat som brukas i större volymer. Sedan går mycket på väg till Norge och Finland via Sverige så smugglingen är säkert nästan en och en halv gång konsumtionen. Vi har också över 100 000 narkotikabrott per år - vilket är minst sagt underligt om konsumtionen är låg, vilket även 150 ton är på 10-15 miljoner människor (fler än svenskarna eftersom även Polisen i sin skattning tar upp smuggling via Sverige))

(Jag kommer att lösa mitt problem med att ta fram några mätningar ur avloppsvatten beräkna ett snitt och skala upp det till befolkningen. Men jag blir bara så ofattbart arg över att man inte bemödar sig med att ta fram hårda fakta)
 
Just nu stör jag mig enormt på Facebook-flödet. Jag vill inte ha så mycket "sponsrat" material och annonser från företag som tar upp all plats och gömmer det av intresse som vänner.
Fungerade bra med den nya rutan som fanns för ett tag sen där jag kunde välja senaste inlägg/favoriter.

Men den är försvunnen igen och jag kan inte hitta den hur jag än söker. :cry:
 
Stör mig på mig själv och att det bidrar till att jag blir stressad/mår dåligt.

För det första är jag för mycket hos exet så jag inte hinner vara hemma något hos mig själv och pyssla med mitt egna. Finns mycket planer och skulle behöva städa/plocka men är allmänt kaos istället. Allt PGA av skuldkänslor för att han mår dåligt psykiskt och extra mycket efter hans pappa avled.

Sen har jag gått upp en del "Corona-kilon" sista året, hade behövt gå ner sk "sambokilona" jag hade först (sen jag bodde med exet) och inte åt andra hållet. Farligt att var hemma och kunna äta lunch/middag "som man ska" och inte springer av sig allt på jobbet sen. Men blir väl bättre när allt drar igång igen.
 
Pappa börjar verkligen bli gammal :( idag fick han för sig att frosta av frysen. Och var gör han av all mat? Jo i kylskåpet :banghead: han tror det klarar sig där. För det är ju ett kylskåp. Ja, det är ett kylskåp med kyla på 5-7 plusgrader. Klart fan allt tinar. Hans hjärna kopplar inte som den ska alla gånger längre :(
 
Stör mig på att det ilar i höften och gör ont i si-leden. Vet inte om det blir bättre eller sämre av att gå en sväng så vet inte hur jag ska göra, vill inte få mer ont.
Behöver handla. :wtf:
 
Att det finns så jävla lite statistik på narkotika i Sverige! Det lämnar hela fältet narkotikapolitik öppet för tyckande. Att man överhuvudtaget bemödar sig så lite om att veta och kartlägga

Sverige är ett av få länder som inte räknar problemmissbrukare (sist en officiell uppskattning gjordes var 2007! och då var de 27 000) Vi vet att vi har 500-600 döda per år (när siffrorna stack ändrades statistiken för att räkna bort läkemedelsförgiftningar och självmord).

Jag sitter och försöker sätta samman ett underlag för att förberedda mina kollegor på att de konsumerade kvantiteterna kan vara way högre än vad som sägs och andelen som tas i beslag är liten (CAN:s bedömning på 15 ton bygger på att 10-20% av narkotikan skulle tas i beslag, Polisens uppskattning på 100-150 ton bygger på uppgifter ur encrochat)

(Jag är övertygad om att även Polisens siffror är en underskattning - är hälften av 27 000 missbrukare kokainister med ett dagsintag på upp till 20 gram kan vi lugnt räkna med att minst 70 ton kokain omsätts årligen (14 g/dag missbrukare - säkert en hög siffra, men en drog med många "hobbyknarkare" och även om andelen knarkare skulle ha minskat, så har befolkningen ökat med ca 15% sedan uppskattningen gjordes). Är resten av de 27 000 heroinister med en dagsanvändning på 2-4 gram så ca 10-20 ton heroin. Lägg till detta cannabis och khat som brukas i större volymer. Sedan går mycket på väg till Norge och Finland via Sverige så smugglingen är säkert nästan en och en halv gång konsumtionen. Vi har också över 100 000 narkotikabrott per år - vilket är minst sagt underligt om konsumtionen är låg, vilket även 150 ton är på 10-15 miljoner människor (fler än svenskarna eftersom även Polisen i sin skattning tar upp smuggling via Sverige))

(Jag kommer att lösa mitt problem med att ta fram några mätningar ur avloppsvatten beräkna ett snitt och skala upp det till befolkningen. Men jag blir bara så ofattbart arg över att man inte bemödar sig med att ta fram hårda fakta)
Bara en tanke, men har du kollat statistiken hos tullen och kriminalvården?
Jag vet inte om det du söker finns där, men det skapas ganska mycket statistik på det mesta och kriminalvården har en hel del forskning i ämnet också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 193
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
26 539
Senast: sweep
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 241
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp