Verkligen!De verkar sprida sig som virus...
Lika farliga som covid..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen!De verkar sprida sig som virus...
Nu har ingen sommarsimskola i kommunen?Att simskola kostar så mycket. Jag fixar det, även om det känns, men det blir ju verkligen en klassfråga att kunna simma bra.
2600 kr drygt för två barn (12 gånger à 30 min).
Observera att jag inte skrev dyrt. Men det blir en rejäl slant.
Det är sommarsimskolan jag pratar om.Nu har ingen sommarsimskola i kommunen?
Det har varit guld, barnen har uppskattat det trots att det regnat eller varit kallt och kostar nästan gratis
Kämpa! Vet att kollegorna drunknar nuAtt jag måste distrahera mig från jobbet om kvällarna för att orka de sista veckorna på terminen men inget fungerar.
Idag har min katt fått somna in. Jag är såklart väldigt ledsen men med tanke på att hans hälsa var på väg utför så känns det ändå rätt i magen, måste bara vänta på att den känslan infinner sig i hjärtat nu också.
Störet är att jag skulle vilja/behöva gå ut på balkongen för att vattna men mina grannar har någon sorts sammankomst ute på gården då det faktiskt är soligt ute, så jag kan inte riskera att gå ut utan att behöva prata och/eller komma ner på kaffe och det var jag inte riktigt på humör för idag.
Oj, jag trodde att det var liknande upplägg i alla kommuner, här kostar den bara 150kr per unge för fyra veckors simmande 5 dagar i veckanDet är sommarsimskolan jag pratar om.
Bara en tanke, men har du kollat statistiken hos tullen och kriminalvården?Att det finns så jävla lite statistik på narkotika i Sverige! Det lämnar hela fältet narkotikapolitik öppet för tyckande. Att man överhuvudtaget bemödar sig så lite om att veta och kartlägga
Sverige är ett av få länder som inte räknar problemmissbrukare (sist en officiell uppskattning gjordes var 2007! och då var de 27 000) Vi vet att vi har 500-600 döda per år (när siffrorna stack ändrades statistiken för att räkna bort läkemedelsförgiftningar och självmord).
Jag sitter och försöker sätta samman ett underlag för att förberedda mina kollegor på att de konsumerade kvantiteterna kan vara way högre än vad som sägs och andelen som tas i beslag är liten (CAN:s bedömning på 15 ton bygger på att 10-20% av narkotikan skulle tas i beslag, Polisens uppskattning på 100-150 ton bygger på uppgifter ur encrochat)
(Jag är övertygad om att även Polisens siffror är en underskattning - är hälften av 27 000 missbrukare kokainister med ett dagsintag på upp till 20 gram kan vi lugnt räkna med att minst 70 ton kokain omsätts årligen (14 g/dag missbrukare - säkert en hög siffra, men en drog med många "hobbyknarkare" och även om andelen knarkare skulle ha minskat, så har befolkningen ökat med ca 15% sedan uppskattningen gjordes). Är resten av de 27 000 heroinister med en dagsanvändning på 2-4 gram så ca 10-20 ton heroin. Lägg till detta cannabis och khat som brukas i större volymer. Sedan går mycket på väg till Norge och Finland via Sverige så smugglingen är säkert nästan en och en halv gång konsumtionen. Vi har också över 100 000 narkotikabrott per år - vilket är minst sagt underligt om konsumtionen är låg, vilket även 150 ton är på 10-15 miljoner människor (fler än svenskarna eftersom även Polisen i sin skattning tar upp smuggling via Sverige))
(Jag kommer att lösa mitt problem med att ta fram några mätningar ur avloppsvatten beräkna ett snitt och skala upp det till befolkningen. Men jag blir bara så ofattbart arg över att man inte bemödar sig med att ta fram hårda fakta)