Intressanta tankar i artikeln, men jag vet inte om jag håller med. Det känns för mig underligt att transmän helt plötsligt skulle undermedvetet tvinga sig själva att nysa "som män"? Min tanke är mer att har en längre näshår/känsligare näsa och det kliar mer, så tar en också i mer, och ergo låter det mer (plus då mäns röster är djupare=djupare/bredare ljud). Men jag hade jättegärna sett en studie på transmäns nysningar innan och efter testosteronbehandling! Tycker överlag att potentialen för att studera könsskillnader genom transpersoner inte utnyttjas alls tillräckligt, så många intressanta studier som hade kunnat göras! Sen säger jag inte att det absolut inte finns en social aspekt, särskilt inte när det är män som också ojar sig över allt annat deras kropp håller på med (problemet med män som tar för mycket plats finns ju på så många plan liksom).Så kan det absolut vara, samtidigt tycker jag att en kraftig nysning behöver ju inte per automatik innebära att man måste vråla samtidigt. Mina nysningar låter också olika mycket beroende på hur mycket det irriterar i näsan, dvs hur mycket kroppen anstränger sig för att nysa bort det som irriterar men jag har nog aldrig varit med om att jag automatiskt babianvrålat när jag nyst. Nysljudet i sig kan man ju inte göra mycket åt om man inte försöker kväva nysningen, det är ju bara ljudet som uppstår när kroppen trycker ut luft, men att hålla på och vråla samtidigt känns som en tillgjord grej som ffa män håller på med för att förstärka sin manlighet på något sätt.... "Aaaaaaaarghschooooouuuurrrraaaaagh!"
Hittade en lite smårolig artikel i ämnet faktiskt: https://www.fatherly.com/love-money/sneeze-sound-why-men-sneeze-loudly/