Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig när folk skriver "beklagar sorgen" när någon dött, tycker inte det låter bra, i mina öron/ögon låter det med bättre "vila i frid".
Fast beklagar sorgen är ju för att uttrycka sin sympati med de som sörjer, när man kanske inte själv känner den som avlidit (eller inte stått lika nära). Vila i frid är ju till den avlidne.

Sen får du gärna störa dig på det ändå ;) Menar bara att de två uttrycken i mina ögon inte är direkt utbytbara :)
 
Fast beklagar sorgen är ju för att uttrycka sin sympati med de som sörjer, när man kanske inte själv känner den som avlidit (eller inte stått lika nära). Vila i frid är ju till den avlidne.

Sen får du gärna störa dig på det ändå ;) Menar bara att de två uttrycken i mina ögon inte är direkt utbytbara :)
För mig kommer det alltid låta "illa" det låter inte fint och därav stör jag mig på det. Känns som det finns bättre saker att skriva som låter bättre, just ordet beklagar tycker jag dessutom låter negativt i klangen.
 
Vad ska man säga istället för beklagar sorgen :confused:
Vila i frid är ju inte samma sak

Jag säger beklagar förlusten. Sorgen finns ju där eftersom man förlorat någon som var älskad och omtyckt så jag tycker man inte kan beklaga den. Dock har beklagar sorgen blivit ett vedertaget begrepp även om det ansågs "fel" tidigare, man beklagade någons förlust och deltog i deras sorg.

Att säga vila i frid känns helt barockt att säga till någon som kondoleans, det är ju helt annat uttryck som man liksom inte säger åt någon som sörjer.

Edit: Drillad av pappa i ämnet och han var old school, även när det gäller begravningar.
 
"Det är bara att ta ett jobb inom vården", "De skriker efter folk inom vården" som svar på vartenda inlägg där folk uttrycker frustration över förlorat jobb eller framtiden, för nä, det är verkligen inte "bara att ta jobb inom vården". Säger man dock det så blir man allt som oftast beskylld för att vara fisförnäm, otacksam eller så får man inte tycka synd om sig själv och sin situation...

Jag blir skogstokig på detta! Jag passar själv verkligen inte inom vårdyrken, ni vill inte ha mig där. Jobbade som 16-åring på ett äldreboende och sedan för ett par år sedan 3 dagar inom hemtjänsten och på det sistnämnda grät jag mig till sömns efter varje pass. Det går verkligen inte, och att då få upptryckt i ansiktet att man i princip inte kan uttrycka sin oro är så frustrerande...!
 
"Det är bara att ta ett jobb inom vården", "De skriker efter folk inom vården" som svar på vartenda inlägg där folk uttrycker frustration över förlorat jobb eller framtiden, för nä, det är verkligen inte "bara att ta jobb inom vården". Säger man dock det så blir man allt som oftast beskylld för att vara fisförnäm, otacksam eller så får man inte tycka synd om sig själv och sin situation...

Jag blir skogstokig på detta! Jag passar själv verkligen inte inom vårdyrken, ni vill inte ha mig där. Jobbade som 16-åring på ett äldreboende och sedan för ett par år sedan 3 dagar inom hemtjänsten och på det sistnämnda grät jag mig till sömns efter varje pass. Det går verkligen inte, och att då få upptryckt i ansiktet att man i princip inte kan uttrycka sin oro är så frustrerande...!

Då kan de som säger så kan väl de ta jobben? :grin:
Nämen förstår, dock inte samma panik som dig men är sån som anser jag passar inte inom vården. Jobbar inom kollektivtrafiken där kan stöta på hjälpa folk hur ska resa (dock är min främsta uppgift felanmäla klotter som tags, klistermärken och andra saker i arbetsuppgiften, men tjänsten är ändå kundservicevärd) men så långt jag kan sträcka mig när gäller folk.

Har syster som valt jobba inom vården och inte direkt hon ramlar över jobb, märkligt när borde va så lätt att hitta :meh:
 
"Det är bara att ta ett jobb inom vården", "De skriker efter folk inom vården" som svar på vartenda inlägg där folk uttrycker frustration över förlorat jobb eller framtiden, för nä, det är verkligen inte "bara att ta jobb inom vården". Säger man dock det så blir man allt som oftast beskylld för att vara fisförnäm, otacksam eller så får man inte tycka synd om sig själv och sin situation...

Jag blir skogstokig på detta! Jag passar själv verkligen inte inom vårdyrken, ni vill inte ha mig där. Jobbade som 16-åring på ett äldreboende och sedan för ett par år sedan 3 dagar inom hemtjänsten och på det sistnämnda grät jag mig till sömns efter varje pass. Det går verkligen inte, och att då få upptryckt i ansiktet att man i princip inte kan uttrycka sin oro är så frustrerande...!

Men ja 100% på allt detta! Jag har aktivt utbildat mig i en helt annan riktning och gjort allt i min makt för att inte jobba inom vården, handlar verkligen inte om att vara fisförnäm utan att jag vet att jag klarar inte av det. Inte snällt mot varken mig själv eller vårdtagare.
 
Då kan de som säger så kan väl de ta jobben? :grin:
Nämen förstår, dock inte samma panik som dig men är sån som anser jag passar inte inom vården. Jobbar inom kollektivtrafiken där kan stöta på hjälpa folk hur ska resa (dock är min främsta uppgift felanmäla klotter som tags, klistermärken och andra saker i arbetsuppgiften, men tjänsten är ändå kundservicevärd) men så långt jag kan sträcka mig när gäller folk.

Har syster som valt jobba inom vården och inte direkt hon ramlar över jobb, märkligt när borde va så lätt att hitta :meh:
Jag älskar att jobba i andra typer av service! Som kyrkvaktmästare har jag mött folk i glädje och sorg, som studiebevakare har jag hjälpt studenter att orientera sig inom akademien. Har absolut inget problem med att mocka skit, diska eller tvätta sten (vilket jag faktiskt gjort ^^), det är bara vård jag inte klarar av.
 
IMG_20200503_152537.webp
 
Fribajsare. Okej att du blir nödig mitt ute i skogen, men gå för guds skull ut några meter från stigen! Och räfsa ihop en näve löv, mossa, blad eller annat naturmaterial och täck över! Hälsningar sur matte med en superglad hund som hann täcka halva sig själv i människospillning :rage::meh::wtf:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
29 050
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 300
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 736
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 877
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp