R
Raderad medlem 6459
@Lumos_Nox För att det överhuvudtaget ska vara något för polisen att ta i behöver du tydligt uttrycka att kontakten är oönskad. Att någon skickar ett par SMS och inte får svar är i sig inte olagligt på något vis, det rör sig ju inte om hot eller så.
Såhär har jag tidigare skrivit i en tråd på ämnet:
Den infon jag fått från polisen i ärenden angående stalkning/ofredande är:
1. Dokumentera och spara alla kontaktförsök.
2. Säg tydligt till personen, via sms eller mail, att kontakten är oönskad och att du kommer att polisanmäla om hen hör av sig igen.
3. Blockera överallt där det går.
4. Polisanmäl personen och fortsätt polisanmäla varje gång hen gör ett kontaktförsök.
5. Även om utredningen initialt läggs ned kan den återupptas om mer bevisning inkommer.
Poliserna jag talat med är tydliga på att man måste uttrycka tydligt att kontakten är oönskad.
Såhär har jag tidigare skrivit i en tråd på ämnet:
Den infon jag fått från polisen i ärenden angående stalkning/ofredande är:
1. Dokumentera och spara alla kontaktförsök.
2. Säg tydligt till personen, via sms eller mail, att kontakten är oönskad och att du kommer att polisanmäla om hen hör av sig igen.
3. Blockera överallt där det går.
4. Polisanmäl personen och fortsätt polisanmäla varje gång hen gör ett kontaktförsök.
5. Även om utredningen initialt läggs ned kan den återupptas om mer bevisning inkommer.
Poliserna jag talat med är tydliga på att man måste uttrycka tydligt att kontakten är oönskad.