Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad onödigt krångligt Österrike har gjort dagis kan jag tycka :D

För och nackdelar om Emilia börjar krippe eller garten. Födelarna är ju att hon och Maja har varandra och att ni slipper skjutsa till 2 ställen (iaf i 6 mån), negativa är ju att det känns himla onödigt att skolas in på nya ställen flera gånger.

Tips på sysselsättning: Lekparken är ju det klassiska. Ut i skogen. Badhuset. Öppna förskolan (har ni sånt?)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Att det har blivit så beror nog mest på att det till för inte så många år sen bara fanns Kindergarten, alla barn var hemma till 3 år. Bygger dom nya nu så byggs det brevid varandra så då blir det mer som olika avdelningar (där Emilia går nu är det två hus brevid varandra).

Lekparken går vi till ibland, men Emilia verkar ha tröttnat lite på den. Hon leker en kort stund sen vill hon gå hem. Skog finns ingen och simhallen vågar jag inte riktigt åka till själv med båda barnen. I byn finns bara lekgrupp en förmiddag varannan torsdag så den går jag och Maja till men det är mer på eftermiddagen vi behöver aktiveras. Det finns mer inne i stan så jag får kolla upp lite mer vad dom har, jobbigt bara att det tar så lång tid att åka in till stan.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag har fått i uppdrag från en kusin att sälja en Didrikson overall åt henne.
den är ett par år gammal, vet dock inte modell. Använt typ 2 gånger, men det syns inte att den är använd över huvud taget. Inget fläckig, sliten eller missfärgad, absolut toppskick.

Hur mycket tror ni jag kan lägga ut den för? Hon behöver verkligen pengarna så jag vill inte lägga ut den för billigt
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det beror såklart på vilken modell och strl, dom kostar olika i nypris.

Men runt 300-400 kr kanske ?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag vet inte vilken modell det är, storlek 130. det står inget om vattentäthet osv i några lappar heller:( Hon hade givetvis ingen aning, mer än att hon gett över tusenlappen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia är sjuk :(
Under eftermiddagen har hon klagat på ont i halsen och varit väldigt hes, men pigg som vanligt. Sen hon somnade har hon låtit ganska illa, roslig och vaknar ofta och gråter, väldigt hes. Feber har hon också men det är lite svårt att mäta hur mycket, det går inte att mäta i rumpan så vi har en napptermometer och det litar jag inte så mycket på.

Hon fick iaf en alvedon i rumpan så får vi hoppas att den lindar halsen lite också. Har ni några tips på hur man kan lindra det halsonda på en 2,5 åring?
Hoppas hon inte fått halsfluss som jag hade för 2 veckor sen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Glass kanske kan lindra lite, en stund alla fall.
Te kanske om hon dricker det.
Usch halsont är verkligen inte kul. Strepsils eller Mucoangin är bra, vet inte om det finns i Österrike?
Honungsvatten ska ju vara bra också.

Hoppas hon blir av med det snabbt, håller tummarna :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det finns nog inga belägg för mitt tips men för mig lindrar det med flytande alvedon när jag haft halsfluss, dvs barnalvedon som smakar skogsbär eller hallon ;). När E hade ont i halsen så gav jag henne alvedon i flytande form och upplevde då att hon tyckte att det kändes bättre ( svårt att riktigt veta eftersom hon inte pratade än vid tiden för halsontet).

Kalla drycker ( gärna en stund i frysen ), typ fruktsoppor m.m

Jag skulle inte våga ge Strepsil, den är rätt stor och hård och jag nojjar om att dra ner sådant i halsen :/
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia mår ok idag ändå, hon kan knappt prata och jag tror hon har lite feber (lite varm men har inte tagit tempen). Hon klagar inte på ont i halsen men om jag frågar om hon har ont någonstans säger hon halsen. Hon låter väldigt roslig när hon andas men är inte snorig.

Det enda hon vill äta är äpple, glass brukar hon älska men nu vill hon inte alls ha det. Frusna hallon brukar hon vilja ha men inte nu.
Thé fick hon att dricka i natt, kanske vill hon ha mer lite senare.

Får se sambon köpa flytade medicin på vägen hem från jobbet, hon tycker det är väldigt obehagligt med "suppar" så det är nog bra att prova flytade iaf.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Stackare, hoppas hon mar battre snart. Calas tips om flytande alvedon lat inte helt knasigt, det ska jag komma ihag tills jag behover det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter logiskt att det skulle lindra halsen, läste även om en som brukade ge sitt barn en bomullstuss med alvedon att suga på när barnet hade jobbigt med tänder.

Jobbigast idag känns att kunna ge båda barnen vad dom behöver. Emilia vill helst ha lugn och ro i soffan, men med mig brevid. Inte helt lätt att underhålla en gnällig Maja samtidigt (men nu sover hon så en stunds lugn).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella fixar inte suppar alls, eller för mig känns det som övergrepp för hon blir så ledsen. Så vi har kastat supparna och rumptermometern åt fanders :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har ni örontermometer istället?
Jag funderar på om vi ska köpa en sån men sen läser jag om många som tycker dom visar fel. Dom är ganska dyra så köpa något som inte fungerar känns onödigt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

vår funkar iaf inte, kan diffa mer än en grad mellan öronen också har i kosntigt nog ofta 35,1 i temp :D

Hoppas hon kryar på sig snart :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja vi kör på örontermometer.

Men hon har lägre normaltemp med den än den i rumpan. Därför är det viktigt att man vet vad dom har för normaltemp som frisk :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kor helt utan termometer. Om han inte ar paverkad ger jag ingenting, om han inte vill ata kan jag ge lite alvedon sa han far lite aptit och kanske lite till natten.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knapplån.

Jag behöver handfasta råd!!!
Jag har en 1,5 åring (på dagen;D) och jag behöver råd om att sluta amma och att om sömn.

Som det ser ut idag så lägger jag henne i hennes säng, läser bok, kramas och när hon är så att säga, på g att somna, så måste hon ha tutten för att somna = ASJOBBIGT eftersom jag måste sitta på golvet i konstig vinkel för att det ska gå. Jag är TRÖTT på att amma, och är nästan sinad, men ungen vill verkligen inte sluta.
Det funkar 50/50 att få henne att somna i sin säng, annars får hon lägga sig i vår säng och somna (ungefär på samma sätt, alltså med tutten i munnen)
Hon har framtills för 2 veckor sen bara sovit i våran säng.

Detta gör att dels får jag ta alla nattningar eftersom sambon inte ammar, men ovanpå svårigheten att få henne att somna är att hon vaknar många gånger varje natt = vill ha tutten i munnen för att somna om.

Ibland snuttar hon och somnar på en gång, andra ligger och snuttar länge för att hon inte kan somna. Det gör mig frusterad!
VILL INTE, men samtidigt drar jag mig för att sluta tvärt för jag vet att dom nätterna inte kommer vara mig nådiga.

funderar på att ta semester några dagar för att ORKA ta striden, men vet inte hur jag ska lägga upp det.
Vet att tålamodet inte är på topp för att vara så konsektvent jag tror jag behöver vara, när jag är van med att om jag lägger henne i vår säng med tutten somnar hon poå 2 röda...

Hon suger varken på napp, tumme, finger eller äter välling och flaskan tittar hon på och kastar bort.
Hon är en väligt bestämd tjej med egna åsikter och i hennes värld är napp en leksak och flaska töntigt, välling smakar illa. ;D

Busen :D
pic_170298115.jpg
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hej! Har har du lite av en expert, fast jag har bara erfarenhet av tva barn, hur det nu kan ga ihop ;)

Mina har varit 19 resp 20 manader nar jag slutat amma, av ungefar samma anledning som du. Det har helt enkelt inte varit enkelt och effektivt mer och jag har kant mej ganska fardig med ammandet.

Med min forsta son sa jag att nu ska vi inte amma i sangen mer, du far har i soffan innan du lagger dej, sen kan vi mysa i sangen. Dagen efter borjade han alska valling efter att forut ha totalvagrat. Han drack sen otroliga mangder valling pa natten och efter ett par manader kunde jag dra ner det till en och en halv flaska innan sangdags och ingenting pa natten (han fick vatten om han ville ha). Efter ett par natter slutade han fraga om tutten och bad om valling istallet.

Med mitt andra barn (lite farskare i minnet, slutade for ett par veckor sen) sa jag att "nu vill mamma inte amma mer, men jag vill garna gosa). Jag trodde det skulle bli ramaskri for det hade det varit de andra gangerna jag testat men na, denna gangen funkade det. Vi gosade och han somnade pa ett kick. Han dricker ocksa valling nu, fast i soffan. Sen somnar han oftast pa min mage framfor teven innan jag hunnit lagga honom, men det ar ju sa jakla mysigt att jag inte kan lata bli. Pa natterna fragade han bara ett par ganger om "jolk" och da sa jag "mamma vill inte amma mer, kom sa gosar vi istallet" och da har han gosat och somnat.

Om du har bestamt dig kommer det ga bra, vacklar du far du avbryta och forsoka igen om ett tag. Jag tankte som sa att det handlar ju inte om barnets naringsbehov langre utan bara som en insomningsgrej som inte funkar langre, och lite mys pa natten, men det kan man ju gora utan en skinnbit i munnen ocksa...

Lycka till! Uppdatera garna har pa buke, det ar toppenbra med pepp och hejarop!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har brauns örontermometer. Den man köper på apoteket. Visst skiljer det ofta lite mellan de olika öronen, det kanske visar tex 38,2 på ena örat och 38,5 på andra örat. Förut brukade jag resonera som så att jag ansåg att barnet då hade en temperatur däremellan men idag anser jag att barnet har den högsta temperaturen som uppmäts. Vilket som är rätt vet jag faktiskt inte. Denna termometer har vi nog haft i minst 3 år nu och den funkar fortfarande bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har örontermometer, köpte en just av anledningen att rumptermometer avskyddes av alla inblandade och kändes som ett övergrepp. Vår fungerar helt perfekt, och har gjort i alla år, vi har nog haft den i 8 år. Den bästa investering jag gjort till barnen (och även oss vuxna). Gick den sönder skulle jag köpa en ny omedelbart. Dock visar den något lägre än rumptermometern, men det står det även beskrivet i instruktionerna hur man ska tolka, alltså hur mycket som skiljer mellan rumpa och öra i temperatur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 062
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 108
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp