Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej du ska inte ignorera du ska fundera och komma fram till att du inte behöver ha dåligt samvete :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så där kan jag också känna ibland.
Många verkar tro att låter man barnen se på film ibland så gör man bara det.
Då aktiverar man dem inte alls övrig tid.
Isak kan få se en film om det är risigt väder ute eller han är trött efter dagis.
Han leker väldigt bra själv också, men ibland vill ju även dem små mysa i soffan framför tv:n:)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag undrar hur manga det ar vars barn inte tittar pa film alls. Sam kan dessutom navigera youtube och da kan han sitta i koket med mej medan jag lagar mat. (givetvis forsoker jag fa dem att hjalpa till och det gor de, typ tva minuter, sen tar det en kvart till for mej att stada upp och laga resten av maten).

Just nu ar min favorit "Ben & Hollys little kingdom" pa youtube, och faktiskt ar Peppa Pig ganska bra ocksa. Tror det ar samma skapare, karaktarerna ar ganska lika i stil...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi använder youtube en del.
Isak vill gärna titta på bilar och lyssna på sin älskade gummibjörn :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

gummibjörn är da shit här med, de kollade på dagis i förra vecka med och tydligen tjatar hon hål i huvudet på dem där också om den sedan dess ! de får skylla sig själva anser jag när de öppnade den dörren...

F.ö ångrar jag att jag visade henne att Musses klubbhus också finns på datorn,... när den är slut på tvn springer hon ut i köket och ska kolla där.... jag drömmer om grejer som flyger omkring och om rosetter...typ.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ja man tröttnar ju liksom på att säga att ett särskilt streck är fint sjuttio miljoner gånger per teckning.
Hennes specialitet är att måla en halv centimeter streck "Så, titta mama, fint Moa rita?!" hela hela hela tiden. Sen ska hon alltid måla Olle också. det är hennes pojkvän, ett år gammal. ALLT man ritar, skriver och alla tavlor är Olle. om man ritar nåt annat och hon är på fel humör gallskriker hon "NEJ mamma kan inte!" och antingen river sönder pappret eller slänger iväg pennan. I de lägena funkar alltid nån av favoritkaraktäerna på tvn så hon kan lugna ner sig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ibland får jag också dåligt samvete när Tuva tittar på film. Men det var mest när hon var inne i en period när hon ville se på film från det att hon vaknade tills hon somnade på kvällen. Det fick hon inte givetvis, men det blev helt klart några timmar per dag.
Nu känner jag mest att det kan vara skönt för hennes skull att slå sig ner i soffan och varva ner en stund emellanåt. Än att dagen ska gå i ett med diverse lekar, pyssel osv. Så numera är det mer jags om föreslår att hon kan få titta på en film om hon vill.
Jag är inte så noga med vad för barnfilm det tittas på, hon får se vilken hon vill. Vi har massor av vhs-filmer som jagf ick av en jobbarkompis. Jag tycker i stort sett alla filmer är bra filmer. Visst, det finns säkert nån barbie-film som förespråkar prinsess dulli-dull. Dom "värsta" filmerna här hemma är ju egentligen astrid lindgren, men det är dom som är populärast.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kraks pa Byggar Bob, han har ju ingen hjarna.

Nicke Nyfiken ar Isaacs favorit, han vill BARA titta pa den VARENDA kvall, men han ar mycket mer av en rutinmanniska an vad Sam ar. Sam vill garna titta pa Little Einsteins eller Saltkrakan eller Fem Myror eller Nemo eller vad som helst. Forresten hade sambon satt pa Broderna Lejonhjarta till dem haromdagen, kanske inte helt genomtankt. Sam alskade saklart men Isaac blev snorradd for Katla.

Det finns ett engelskt band som ar bra, kolla efter Wiggles pa youtube. De sjunger faktiskt riktigt bra. Har ar Isaacs favorit http://www.youtube.com/watch?v=U4dmelafrvk
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe Bröderna Lejonhjärta kan vara ganska otäckt. Även sen när barnen blir lite större iom att det handlar om ett barn som är sjukt och dör osv.

Jag tycker nästan alla A.L filmer innehåller någon sekvens jag kan tycka är lite olämplig om man ska vara noga. Ronja är ju för lite större barn med alla grådvärgar, vildvittror, Mattis som binder och fångar Birk mm, Saltkråkan där Melker hotar Skrållan med smäll, Emil.... ja där kan man ju hålla på i en oändlighet, socialen borde rycka in :crazy:. Madicken, endel fylla, slagsmål, hoppa från ett tak med paraply. M.m M.m...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Eller hur, men samtidigt ar de fina och inte sa hysteriska som manga filmer, typ Svampbob far man ju ont i huvudet av. Tom och Jerry ar ju inte sa hemskt pedagogiska heller...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tog med ett gäng med gamla vhs filmer från pappa. Där fanns tummelisa med, Emilia är helt tokig i den filmen och vill se det minst två gånger varje dag. Jag kan den utantill nu (Emilia också). Men den känns ganska bra, fin musik och lugn handling.

När vi åker bil vill hon alltid se "Hello Kitty", jag gillar den inte alls. Stökig och gappig.

Vi har en del Astrid Lindgrenfilmer också men dom har E inte fastnat för.

På youtube är schnappi favoritenlåten och introt till Musse Piggs klubbhus, sen gillar hon också en pingvin som heter Pigloo.

Sen tycker knassungen om att titta på "sjukhuset" tillsammans med mig, speciellt om det är bebisar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nicke Nyfiken är väldigt populär här också.
Likaså Pettson och Findus men det har vi bara som bok.
Elias räddningsbåten och Shrek är kul också.

Astrid Lindgren kan jag också känna är för lite större barn.
Alla fall en del av dem, själv älskade jag Madicken och tyckte Karlsson på taket var jätteläskig :D

Någon som har lite tips ang att muntra upp lite deppig sambo?
Vi får ju barn i dec och han oroar sig väldigt mycket för att något ska hända under förlossningen. Märker på honom, och han säger det själv också, att han tänker väldigt mycket på det. Vi pratar om det men tycker ändå han verkar lite nere ibland.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Han kanske skulle behöva ha ett samtal med någon inom förlossningsvården, där han kan ställa frågor och sedan få mer insikt i hur förlossningen generellt fungerar?

Ellas topplista:

Lejonkungen 1

Lejonkungen 2

Nicke Nyfiken

Mamma Mu & Kråkan


Av Astrid kollar hon mest på tecknade Pippi alt vanliga Emil i Lönneberga.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ett första steg vore väl om han pratade med er barnmorska så han förhoppningsvis kan sluta oroa sig så mycket?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja vi ska dit på torsdag :)
Vi har tänkt åka till förlossningen och kolla också.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Klart jag blir gladare av lite kaffe och jag forsoker ignorera mina samveteskanslor. Jag ar saker pa att det blir folk av mina ungar anda ;)


Du, det lär det sulla bli. Jag misstänker att jag har ett normalt barn som det kommer bli folk av, som det verkar nu. Och detta trots att han har mig som förälder.:D Jag är inte klok och totalt vettlös enligt de flesta. Fast jag fungerar ju ändå. Och har själv överlevet ett och annat.

Ibland funderar man på hur det kan bli så fantastiska människor av en del som man vet haft det tufft i uppväxten. Känner några sådana.


Det här med tv, det problemet har vi inte. Den slängdes ut samtidigt som Kalabaliken i Bender. Ungefär. Projje och filmduk och ibland svtplay på datorn är det som gäller för oss.
Viktor får titta på Maisey Mouse på youtube någon gång. Och om han inte kan sova på kvällen så får han sitta hos oss och titta en stund.

Projektorn har mest använts till sambons ps3-spel men för första gången sen vi fick barn så tittade vi på film, i förrgår. Innan såg vi massor med film.

Viktor ser dock på tv. Ikväll passade min illamående, gravida lillasyster, som är på besök hos min mamma som är granne med mig, honom medan jag grejjade lite med hästen. De tittade på Macahan. Viktor var helt uppslukad av dramat på tvn. Dagtid så är det nån konstig Musse Pigg och några tåg som är jättekul. Jag har inte så bra koll på dagens barnprogram om vi säger så.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förresten, inatt drömde jag att jag ammade mitt barn igen. Jag var så överlycklig, nästan euforisk, över detta.

Det är något jag tänker på ofta och saknar, ammningen. Mina tuttar dög i åtta månader exakt, sen var det vara välling som dög. Sonen bara skrattade åt mina bröst. Skitunge.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Igår hade vi en mkt trevligare dag än i måndags. Vi hade bilen hemma så vi åkte iväg och köpte pysselsaker, och lekte en stund på Ikea.
Jag försöker komma på någon aktivitet som vi kan göra på eftermiddagen men det är svårt. Det finns barngympa men jag tror Emilia är för blyg för att tycka det är roligt. Men helt klart måste vi hitta på fler saker för här hemma har vi hamnat i en negativ spiral. Tips?

Sen måste jag fråga er om råd. Vi flyttar ju i vinter och det börjar bli dags att ta kontakt med dagis och kolla om platser till barnen men jag vet inte riktigt hur vi ska göra för Emilia.

Här är förskolan uppdelad i två delar, Kinderkrippe (0-3 år) och Kindergarten (3-6 år). Det vanliga är att man börjar Kindergarten på hösten när man fyllt 3 år.

Emilia fyller 3 år i mars och ska därför börja Kindergarten nästa höst. Nu funderar vi på vilket som blir bäst för henne, kolla upp om hon kan börja Kindergarten redan på våren (och vara yngre än alla andra) eller om hon ska få börja Kinderkrippe och gå där 6 månader och sen börja Kindergarten.
Kindergarten finns nära oss men Krippe ligger längre bort, men det spelar inte så stor roll eftersom Maja kommer börja Krippe så vi måste ändå åka. Vad tycker ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 059
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 087
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp