Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Och vi tittar på Toy Story, leker med figurerna och får berätta massor med berättelser om figurerna osv... Börjar bli lite less.



Idag när vi åkte förbi ett fint hus så sa E: här ska jag och S bo. Vi ska gifta oss, man blir fin när man gifter sig. Jag ska vara lampa och S ska vara (trafik)kon!:rofl:
Jag försöker förklara att man inte får gifta sig med sin kusin.
E svarar: vill hon inte?:love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ok men jag hoppas han hittar någon annan iaf:)


KL
E. sover inte längre på dagarna, slutade i somras. Förra veckan blev det långa dagar på dagis mån, tis och ons(7.15-16.30), ledig på torsdagen, fredag 6.45-14.45. Innan jag började nya jobbet gick han 9.30-16.30 tis-fre. Förra veckan var han jättetrött! Ville gå och lägga sig halv sju, somnar vanligtvis åtta. Lägger han sig tidigt så vaknar han jättetidigt. Förstår att han är trött när han är mycket på dagis.

Men idag har han varit där mellan 9 och 14, och är ändå jättetrött när han kommer hem. Gnällig, ledsen och vill inte göra något.

Vad ska man göra, han somnar inte på dagen om man inte åker bil. Somnar han på dagen blir det svårt på kvällen.

Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har lite samma läge med Ella.

Hon lägger sig ibland 18.00 vilket känns jättetidigt, speciellt sedan när jag börjar jobba. Men hon orkar verkligen inte längre, hon sover då ändå till 6.30 och kollar på bompa i sängen till 7.00. Alltså morgontiden känns helt okej, men jag hade gärna haft henne vaken längre på kvällen..
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

fjärde natten utan sömn här. Inna var det faktiskt ganska bra nån vecka och hon vaknade bara två gånger / att ca.

Nu har hon lagt av med att sova middag trots att hon gått på dagis vilket resulterat i att hon vaknar en ziljon gånger på natten.

Inatt var det däremot annat.. vaknade flera gånger och grät hysteriskt,
-Mamma! Moa ajaj i benen!
Yrvaket -öh va har du ont i benen?
- nej ont i knäna!

antar att det är växtvärk. Låg och kastade sig fram och tillbaka och gned sig på knäna.

Hon har sagt några gånger dagtid förut att hon har ont i benen men aldrig på natten..


Igår var vi på innebandy. ALDRIG att jag gör om det säger jag bara!! Hon var helt galen och sprang omkring, kastade sig, slängde in bollar på plan.. i periodpauserna fick hon springa på plan och då sprang hon fram och tillbaka hela tiden. Och så klappade hon ba händerna när motståndarna gjorde mål! ;) och så praar hon med alla och följer ed dem när de går nånstans. Till slut fick jag anlita en av herrlagsspelarna som ändå stod i dörren som dörrvakt, och då vågade hon inte gå ut längre.

Hon lägger sig runt 2 och vill upp första vändan vid 04, efter dess sover hon väldigt oroligt. Sen vid 6.30 är det nästan lögn att få henne att sova mer. "UPP!"är det som gäller. Om man inte går upp med en gång börjar hon sjunga, alltid samma harang.

-Björnen sover, i sitt lugna bo, Inte farlig, bara varlig, annars tar jag dig Reeooow:p Fint medley eler hur?!

Sen lite blinka lilla stjärna och mors lilla olle. Alltid likadant, lite roligt!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Man vet inte om man ska skratta eller slita sitt hår.:D De är ändå rätt charmiga när de lallar på morgonen.

Jag inser att jag har det ganska bra här. Trots att det är lite hostihosti och pip och gnäll på nätterna för tillfället. Förkylning numero 8 eller 9 sen i februari. Underbart. Men ungen är pigg.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

För bara någon vecka sen tänkte jag att vi har det ganska bra med Emilia, visst envis och mycket humör men "kontrollerbar". Ångrar att jag tänkte så, nu förstår jag vad folk menar med trotsåldern. Jag tror vi har varit osams hela eftermiddagen och då har jag ändå låtit henne få saker som jag egentligen ville säga nej till.

Började redan på vägen hem från dagis, hon ville gå själv. Ok, det får hon väl trots att jag helst vill att hon sitter i vagnen pga trafiken. Då stannar hon och vägrar gå, inte arg men står bara och skriker nein, nein.

Väl hemma slänger hon sig ner i hallen och skriker hysteriskt efter pappa och att hon minsan ska till honom på jobbet. Efter en stund med favoritfilmen så blev det bättre igen. Tänkte sen att vi skulle pyssla lite och göra en käpphäst och det ville hon. När hästen är färdig sliter hon sönder den och skriker att hon inte behöver ha någon häst. Då blev jag faktiskt ledsen, inte roligt att lägga ner tid på något som sen inte duger. Senare skulle vi plocka ur diskmaskinen och då tar hon en skål och säger att hon vill ha sås. Det får hon inte och då slänger hon skålen i golvet så glasbitarna flyger, bara tur att inte Maja fick något på sig.

Det var dom stora sakerna, sen har hon tagit sönder leksaker, slagit Maja, skrikit, dragit ur saker ur alla skåp. Krävt att få choklad, frukt (något annat än det vi hade hemma), gjort det omöjligt för Maja att sova på eftermiddagen vilket gav en gnällig Maja också.

Så nu har jag skrivit av mig lite, tar gärna emot lite pepp för hur jag ska orka med morgondagen.

Jag vill så gärna komma iväg och jobba, och sambon vill vara hemma. Känns tråkigt att det inte fungerar. 2,5 månad kvar till sambon jobbar sista dagen och vi påbörjar flytten. Sen hoppas jag vi får dagisplatser till båda barnen så jag kan komma igång att jobba. Jag orkar inte ha det såhär som det är nu länge till.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Uscha buscha.

Det där har jag framför mig. TYcker att Vickepicke kan vara på tvären ibland men det blir nog värre.


Och så över till något annat. Det här med stereotypiska beteenden. Min son har tills för några månader sen bara varit intresserad av djur, gosedjur, mina tomater och sandlådan. Nu är han också ohejdat intresserad av allt som låter brumbrum.
Jag har inte köpt några kläder med fordon på och han har bara två bilar som leksaker men nu har han fått ett par byxor med olika fordon på och de är de häftigaste som finns.
Vi har verkligen inte försökt styra in honom på något sånt här med bilar och traktorer men han är tokintresserad ändå. Som tur är så gillar han fortfarande sin häst väldigt mycket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Inte kul alls sådant där.
Hoppas allt löser sig så du kan börja jobba.

Comfort: stackars liten, jättejobbigt med växtvärk ju.
Hade det mycket när jag var liten, har inte märkt något på Isak än.

Vi har också en lite annan sömn än vanligt nu.
Isak har alltid sovit hela nätter, haft kortare perioder ibland när han vaknat.
Nu vaknar han ibland och lägger sig antingen hos oss eller vill att jag ska sitta
hos honom. Föredrar helt klart när han lägger sig hos oss, tar sådan tid för mig att somna igen om jag måste upp. Sedan är det ju mysigt också.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Skulle jag lägga norpet i vår säng så fick ingen sova. Han är som jag, ska sova i egen säng. Hos oss blir han bara fnittrig, ligger på tvären och sparkas.

Har försökt lägga honom hos oss nu när han är förkyld och haft höstblåsor och feber men glöm det. Jag tycker det är så mysigt med barn i sängen och så funkar det inte här. Men men, mysfaktorn avtar väl med åldern. En 22-åring tar väl lite väl mycket plats får jag tänka.:D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Isak sover bra men ligger inte still för fem öre.
Rätt som det är kommer en hand eller armbåge farandes :D
Inte alltid så skönt direkt.
Men som du skriver, det är ju nu när han är liten.
Sedan lär han inte vilja sova hos oss mera hehe.
Han är inte ledsen eller så på natten men det finns visst ett behov
av lite extra närhet nattetid just nu. Så då får det vara så. :)

Det kommer ju en till snart också som kommer ta plats i sängen, kommer bli trångt med 4 st i våran säng haha.

Hoppas din kille kryar på sig snabbt från förkylningen:)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo, fast det händer att han somnar ibland när vi tittar på film.

Idag var han jättetrött så vi tittade på film ett tag, åt mellis och sen tittade vi lite till. När sambon kom hem piggnade han till och vi gick ut och plockade löv. Sen ritade vi, la löven på tork. Så em blev riktigt bra iaf.

Jag får alltid lite ångest när han får titta på film, känner mig som en hemsk förälder...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag vet inte varför jag känner så, kanske för att man "ska" vara käck, glad, pysslig hela tiden... Jag vet ju såklart att folk inte är så på riktigt men ibland får jag dåligt samvete. Lite att man är lat och inte orkar leka med sitt barn, det låter jättefånigt när jag skriver det här.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag känner likadant och i mitt hus ar det ibland enda sättet för mej att kunna laga middag mm. eller ens äta frukost. mina barn tittar på film varje dag, och för att döva det dåliga samvetet försöker jag köpa filmer med lite sjysst pedagogik eller moral i. som tw skriver är det ett bra sätt att varva ner (och för mej att dricka morgonkaffe)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tycker att ni ska sluta ha dåligt samvete, inte för att det ni skriver låter fånigt men för att ni ska se att det faktiskt inte är något att ha dåligt samvete över. Eller mer för att ni ska fundera ett varv till på varför ni anser att en god/bra mamma är synonymt med käck, glad och pysslig enbart. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Antagligen har jag daligt samvete eftersom de inte ar lugna individer som kan sitta och rita drakar och elefanter i lugn och ro medan jag ater fardigt min frukost utan hellre slar halvt ihjal varandra.

Men jag forsoker tanka att hellre film en halvtimme och sen tva timmar effektiv vara-med-dem-tid an att ha tva brakiga ungar sa det tar 2 timmar for mej att stada koket och sa har vi ingen tid att vara ute.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella är likadan, ska hon pyssla så vill hon att man pysslar med henne. Men hon har ingen ro att sitta och rita eller fippla ensam i flera timmar.

Är jag ensam hemma måste jag också laga mat, plocka tvätt osv och det enda som duger är lite film och jag har kommit över den där där känslan om hur dåligt det är. Jag tror den där koppen kaffe gör dig till en gladare mamma, så jag tycker du skjuter dig i foten som tycker att du är dålig för att du låter dina barn varva aktiv lek med en film.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Klart jag blir gladare av lite kaffe och jag forsoker ignorera mina samveteskanslor. Jag ar saker pa att det blir folk av mina ungar anda ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 059
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 087
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp