Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har spindlar, massor med spindlar :crazy:
Har varit väldigt mycket fjärilar här i sommar också och de är ju fina.
Men spindlarna, uäck! De små kräken kan ju inte hålla sig ute heller direkt.

Ang trolldeg, ska den torkas i ugn eller lufttorka?
Har ingen erfarenhet alls av just trolldeg :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Spindlar har vi också många av men dom stör mig inte alls (möjligvis näten då).
Jag har för mig att vi lufttorkade när jag var barn
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

på äntlig hemma igår tipsade de om att dölja små hål i vita väggar med vetemjöl - det kanske kan funka att dölja mygg-splatter också? :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Tjejjan fyller två snart! Och släkten vill ha önskelista ;) Vad gillar/gillade era tvååringar? Vill inte ha så mkt "grejer", vet att mina föräldrar kommer köpa vinterkläder tex.
Tror hon behöver grejer som hon får tänka till lite med, som pussel (men det har hon mkt av redan). Och sen plocka bort lite "bebisleksaker" hon har liggande överallt ;)

Det jag skrivit upp är duplo, staffli och målarfärger, leklera.... och pippisaker/kläder. :crazy:
Hon är HELT besatt av Pippi.... kan man vara så besatt av ngt redan vid tvåårsåldern?? Är/var era det?
I går hade hon och pappan kommit hem från dagis, och pappan sa att de kunde stanna ute och leka en stund innan middagen. Då vrålar Chelsea: neeeej IN, titta PIPPI!! (hon har de "riktiga" pippifilmerna).
Ok, hon var nog lite trött efter dagis, men han provade igen efter maten med att gå ut (hon älskar att vara ute). Samma svar igen: PIPPI, titta!!!
Och hennes pippifigurer är hon SÅ mån om, de är viktigast av allt....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hihi pippi är populär.
Isak har en kompis som också är helt inne på just pippi.

Här är monster och troll väldigt populärt, bockarna bruse är favoritsaga just nu.
Likaså Rorri racerbil och brandbilar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Verkar lite som att uppfattningen om oss här, har blivit att vi aldrig gör något med Isak.

Det tror jag faktiskt inte att någon tänker. Men alla med småbarn vet också att det finns ca 12 timmar per dag då barnen behöver aktiveras.

Jag förstår inte vad det var för svar du förväntade dej på ditt inlägg? Nåt i stil med "åh ja treåringar är så sjukt jobbiga, mina är också dötrotsiga och jag skäller och gormar och tar deras leksaker ifrån dem när de inte lyder. Ja och så får de sitta på timeouttrappsteget en timma eller två." Eller?

Snyggve jag fattade vad du menade men ville inte vara så barsk i mitt inlägg. ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fy fanken vad mycket svamp det finns, det är alltså helt sjukt. Jag plockar minst två hundbajspåsar varje gång jag är ute :D.

Så kul för jag har aldrig varit bra på att hitta svamp, nu attackerar svampen mig istället.

Ska jag PMa min adress eller? /kantarellsugen :p

AK: Så roligt, grattis! Det lär aldrig hända mej, min enda bror är totalt anti barn (eller han är go med mina men har inget intresse av att ha egna).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror inte heller jag kommer få syskonbarn, iaf inte inom närmaste framtiden. Min syster skulle aldrig orka med barn, hon är för pedantisk och vill vara själv mest hela tiden. Tror tom att hon skulle få svårt att leva med en partner. Men hon kanske växer ifrån det.

Min bror trodde jag mer på innan vi var där i somras. Han verkar inte alls ha intresset för några barn, men kanske han träffar något som vill ha barn senare och blir mer intresserad då.

Några kusiner på sambons sida kommer barnen inte heller få. Sambon har en syster men hon har en sjukdom som gör att hon inte vill ha några barn. Men sambon har en kusin med barn i Emilia och Majas ålder så jag tror dom kommer bli mer som kusiner än sysslingar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag håller inte med. Jag tycker snarare att man regelbundet, sen Isak var runt året, läst trådar/inlägg om hur bråkig och trotsig han är. Bankar han inte huvudet i golvet så skallas han, eller skriker, eller...

Inget illa menat Mirre, men läser du igenom dina gamla inlägg så kanske du får en aha-upplevelse.

Nu har jag inte koll på just Mirre och hennes inlägg, så där kan jag inte säga något. (Mer än att jag får känslan av att hon ofta avreagerar sig de jobbiga dagarna med att skriva här, vilket kan ge en skev bild om andra istället avreagerar sig verbalt till personer i sin närhet?)

Men att ha barn som väljer att banka huvudet i golvet när hen inte får sin vilja fram, eller skriker, eller kastar saker, eller bara är allmänt jävlig när hen inte får sin vilja igenom (eller är trött, eller något annat inte går enligt planen...) är inte roligt. Jag har ett barn som, trots aktivering, gör dessa saker. Nu ser jag inte honom som bråkigare eller trotsigare än andra barn, bara att han är utåtagerande. Men barn är olika, jag tycker att det är fult att klanda oss med barn som reagerar på detta sätt vid motgångar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag håller med dig samtidigt som jag tror att ingen här har menat något illa mot Mirre.

Jag skriver också ofta av mig på forum/blogg när saker är jobbiga, det är då som behovet av att skriva av sig är som störst. Jag har inte så många att dela det jobbiga med (dyrt att ringa vännerna) det kan säker också ge en skev bild av mig och mitt liv.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det var absolut inte illa menat från min sida i alla fall. Jag har också en sån som bankade huvudet i golvet och jag har varit skitarg på honom många gånger och han har varit skitjobbig många gånger trots att jag försökt göra mitt bästa och aktivera. Det var därför jag ville dela med mej av mina erfarenheter.

Det är ju ändå så att ens grundtanke lyser igenom här på buke. Jag tycker att jag har ganska bra koll på vad folk (de som skriver mycket får jag väl tillägga, de andra "känner" jag ju inte) tycker och hur de resonerar i sitt föräldraliv. Jag vet vilka mammor jag skulle föredra att prata med vid dagishämtningarna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu har jag inte koll på just Mirre och hennes inlägg, så där kan jag inte säga något. (Mer än att jag får känslan av att hon ofta avreagerar sig de jobbiga dagarna med att skriva här, vilket kan ge en skev bild om andra istället avreagerar sig verbalt till personer i sin närhet?)

Men att ha barn som väljer att banka huvudet i golvet när hen inte får sin vilja fram, eller skriker, eller kastar saker, eller bara är allmänt jävlig när hen inte får sin vilja igenom (eller är trött, eller något annat inte går enligt planen...) är inte roligt. Jag har ett barn som, trots aktivering, gör dessa saker. Nu ser jag inte honom som bråkigare eller trotsigare än andra barn, bara att han är utåtagerande. Men barn är olika, jag tycker att det är fult att klanda oss med barn som reagerar på detta sätt vid motgångar.

:bow: du har absolut helt rätt i det du skriver.
Visst blir det så att man avreagerar sig här när man vill få ur sig det.
Men självklart är dessa dagar i minoritet, men när det väl blir så är det jobbigt. Som för alla föräldrar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Svarar er alla.

Det var mest mot just Snyggves generalisering som jag uppfattade som att den som hade ett barn som var utåtagerande hade det för att den inte aktiverade barnet. Då tog jag åt mig eftersom jag har ett barn som är utåtagerande (och väldigt bestämd, vilket gör att vissa saker måste tas många gånger innan de blir ok), och min åsikt i frågan är inte att det beror på att han är understimulerad. Utan för att det är just så han är.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag håller med dig i att tonen blev lite konstig i diskussionen. Jag som har ett aktivt och utåtagerande barn har fått fint stöd i hur jag kan hantera henne för att det ska bli bättre. Jag försöker i min tur att ge tips till dom som behöver ( om dom vill ha ). Det är dock lätt att missuppfatta/missuppfattas så här på ett forum vilket gör att man lätt går in i försvarsställning istället.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Svarar er alla.

Det var mest mot just Snyggves generalisering som jag uppfattade som att den som hade ett barn som var utåtagerande hade det för att den inte aktiverade barnet. Då tog jag åt mig eftersom jag har ett barn som är utåtagerande (och väldigt bestämd, vilket gör att vissa saker måste tas många gånger innan de blir ok), och min åsikt i frågan är inte att det beror på att han är understimulerad. Utan för att det är just så han är.

Nej nej, det var absolut inte så jag menade! Hur barnen agerar kan man knappast styra över, de har ju sina egna personligheter. Och hur mycket man än aktiverar sina barn så är de trots allt som de är :)

Det jag menade var att just Mirre (fortfarande inget illa menat!) nästan enbart skriver om Isak när han är "dum". Jag läser här varje dag, och det är inte speciellt stor procent av det hon skriver som handlar om något positivt i hans beteende. Kanske är dags att försöka med nån ny metod eller nytt bemötande när han trotsar? Både för Mirres egen skull och för Isaks. Men återigen - inget illa menat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är väl klart som tusan att jag skriver positiva saker också.
Men behov av att skriva av sig har man ju (jag alla fall) mest när det är något
man är frustrerad över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det här skev jag för ganska exakt 1 år sen



"Jag kommer inte ihag att det gjorde sa här ont när jag hade värkar med Emilia, iaf inte när det var sa pass langt mellan.

Sitter jag ner har jag värkar med ungefär 8-10 min mellanrum och dom gör sa ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen, far svimmingskänslor. Bad hjälpte inte och ga omkring som lindrade med Emilia lindrar inte heller.
Ser verkligen inte fram emot att ha sana här värkar tätare. Bara att hoppas att dom är väldigt effektiva värkar.

Om jag gar/star gör det ont hela tiden, blir inga rikiga värktoppar men inte heller ngr pausar.

Kan ngn spola fram tiden typ 24 h sa att det hela är över?"


Kan inte riktigt förstå att det redan gått ett helt år.

Och, värkarna blev mycket värre men var effektiva eftersom Maja föddes 4h efter att jag skev det här (så 24h behövde jag inte spola fram tiden)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 059
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 087
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp