Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det känns rätt overkligt att man snart ska göra om allt igen.

Någon som har något förslag hur man får Isak att sluta spottas?
Tydligen är det jättekul att spotta på mig och sedan springa iväg.
Säga åt honom är totalt meningslöst, han skiter totalt i det.
Ni får tycka att jag klagar men det är inte så kul att bli spottad på.

Visst att man alltid kan aktivera mera , men kan jag alla fall få hinna kliva ur sängen och gå på toa innan det börjar trotsas? Men vi hinner inte ens ner för trappen innan han börjar. Tyck att jag är en dålig förälder om ni så
vill, men kan någon då förklara hur man ska lyckas göra något när man annars får skrik, gnäll och spott tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sedan är det ju inte så HELA tiden givetvis.
Men när det blir sådana här utbrott så är det jobbigt.
Speciellt när man känner att man inte får någon respons från honom när
man försöker förklara att man spottas inte osv. Han lyssnar inte överhuvudtaget.

Oftast så är han ju världens goaste på alla sätt, han är aldrig såhär på dagis.
Jättebra att ha med i affärer osv, bråkar aldrig där. Men hemma är det hemskt ibland.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men Mirre nu får vi klä av dig den lilla offerkoftan ;)

Jag tror ingen här anser att du är en dålig mamma. Många kommer ju med råd och tips också.

Jag slår ett slag (igen) för Jesper Juul, jag tror verkligen verkligen att du kan ha nytta av det som han skriver. Du får inte se det som skrivs här som direkt kritik mot dig som person. Det är ju fler än du som har utåtagerande barn, man kan lära av varandra.

Kan du bolla lite tankar med någon av Isaks förskolepedagoger? Jag har fint förtroende för E´s pedagoger och brukar ta upp sådan som jag funderar på och hur man ska tacka olika händelser. Dom är ju utbildade och träffar många barn som agerar utåt, som spottar, bits, rivs, ignorerar osv ,
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har också ett barn som slåss och bits. Men det är inte jätteofta.han gör det när det blir jobbigt för honom, om han är trött eller inte får som han vill.

Jag brukar sätta mig ner och säga till honom att här pussas och kramas vi, inte slåss. Det är inte alltid det hjälper, ibland får jag försöka avleda honom med att föreslå någon aktivitet. Ibland säger jag ifrån med bestämd röst.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Idag har vi varit en sväng på stan för att köpa ny mössa till Tuva. Ingen av hennes toppluvor satt speciellt bra, antingen förstora eller försmå.
Tanken var att hon skulle få välja en själv, men jag frågade hemma vad hon ville ha för färg på den... svaret blev: En hello kitty. Neeeeeeej vrålade ungefär både jag och sambon. :o
Hennes jacka är ceriserosa och jag hade helst tänkt mig en grön, blå eller svart mössa. Alternativt mönstrad.
Vi kom in i affären och jag hittade ingefär 6 mössor från maxomarra och novastar som var så himla fina. En gul med bruna stora prickar på som vi har en likadan tunika. Jag älskar mönstret. Men nej den ville hon inte ha. :mad: ALLA hon pekade på var rosa :eek: Sen satte hon sig och ritade och jag visade en kornblå mössa och en svart, men nej dom ville hon inte ha. Sen lyckades jag övertala henne om den gula haha. Så skulle jag köpa en novastar för dom var lite tjockare och då fick jag lite dåligt samvete för hon skulle ju få välja själv så jag höll upp en svart, en kornblå och en ceriserosa och sa att hon skulle välja den hon ville ha. Hon tog den rosa...

Crap, jag som inte vill att hon ska fastna i rosa/prinsessträsket. :p


Sen var vi i simhallen. Det var premiär för Lowe, han var helt vild. Ville inte att man skulle hålla honom när han gick runt i bassängen, men det var vi ju tvungna för han går ju inte så stadigt. Han älskade vattnet. Tuva tyckte det var jättekul också, men hon har stor respekt för det.
Idag har gåendet släppt mycket för Lowe, han har gått väldigt mycket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har också varit i simhallen idag, var ett tag sen nu och båda barnen var helt galna. Vi var mest i barnbassängen, Emilia åkte rutchkana, "simmade", "kokade kaffe" och dansade runt i vattnet. Maja plaskade och envisades med att krypa trots att vattnet var lite för djupt så hon fick vatten i ansiktet hela tiden.

Hösten kom ordentligt idag, från över 25 grader igår till 6-7 grader och massor regn idag. Emilia frågade om jag hade duschat när jag hämtade henne på dagis :).

Tror Maja blev nöjd med simhallsbesök på sin födelsedag. Emilia tog hand om öppningen av Ms paket sen har dom lekt tillsammans med presenterna. Varje dag blir jag förvånad hur snabbt det kan gå från att dom leker så fint tillsammans till det är fullt bråk och skrik.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tror ni att pappa har hört av sig? Jag är så besviken på honom samtidigt som jag inte är förvånad, Emilia fick inget grattis när hon fyllde heller och min kom han nog ihåg mest för att jag fyller dagen innan honom. Hur svårt ska det vara att skriva upp födelsedagarna och sen bara skicka ett kort/sms/mail, när barnen blir större får jag påminna honom.

Min syster har skickat ett grattis iaf och min moster skickade ett stort paket (är så glad att jag har min moster).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad tråkigt att han inte hör av sig.
Skickar en massa grattis härifrån alla fall.

Roligt med simhallen :)

Hittade en mössa åt Isak idag, lite tjockare och verkade väldigt varm.
Fortsätter vintrarna vara som de varit hitills så lär den behövas.
Har verkligen inte varit varmt här idag. Ösregn, blåst nåt så otroligt ( i tre dar :crazy: ) och ösregn. Legat mellan 7-10 gr hela dan. Brr!!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så trist med din pappa, det är så sårande att bli sviken... Vilken tur att du har moster, hon verkar alltid finnas där för dej.

Mirre vi har också haft en spottperiod och jag har nog blandat att ignorera (låtsas att jag inte märkt det) och att sätta mej ner och hålla honom i armarna och titta in i ögonen och prata med lugn och bestämd röst och säga att "vi spottas inte, det är äckligt och otrevligt och mamma blir ledsen och arg när du gör så". Han tycker det är jätteobehagligt när jag gör så (tittar honom i ögonen och pratar lågt) så det funkar ibland. Och ibland inte... :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min son spottar inte, däremot har vi diskussioner om huruvida snorkråkor är gott eller inte... Ni får själva gissa på vem som står i vilken ringhörna. ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

vi diskuterar ckså snorkråkor.

Moa petar, och innan jag hnner säga till:
-Nej peta näsan, äckligt.
- Nej det får man inte göra
Snbbt som blixten in i munnen
-Så, borta!

:crazy::rofl:

Hon har börjat prata om att hon har en bebis i magen, och att det är "min lille kompis" :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så gör Isak också, han har bebis i magen, dockan är bebis osv. :D
Roligt att han börjar prata om det och frågar osv.

Det där med snorkråkor diskuteras här med, verkligen något som kan få mig att kräkas. Jag får nästan kväljningar bara av att skriva om det :eek: uäck!
Men där räcker det oftast att jag säger ifrån så slutar han. Varför är det inte så enkelt med allt för? :p

vindvissla: Så gör vi här med men jag får så dåligt samvete när han skriker och sprattlar. Men ska tänka på det du skrev.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det där med snorkråkor diskuteras här med, verkligen något som kan få mig att kräkas. Jag får nästan kväljningar bara av att skriva om det :eek: uäck!
Men där räcker det oftast att jag säger ifrån så slutar han. Varför är det inte så enkelt med allt för? :p

Bara en tanke men där kanske du är super konsekvent? Om han aldrig någonsin får äta snorkråkor så vet han ju det och behöver inte testa det utan tar utan knot när du säger till honom.
Kanske ska du prova att fundera ut några få saker till som du vill alltid ska fungera och köra stenhårt med dem? Att du alltid är konsekvent ang. just de här få sakerna och kan vara konsekvent oavsett hur trött eller pigg du är?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hmm värt att tänka på.
Tycker att jag är konsekvent med allt men kanske
är jag inte det
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har också en tjej hemma som vill att allt ska vara rosa, prinsessigt, glittrigt, fjärilar och hello kitty.
Det hände helt plötsligt för ungefär ett år sedan, innan har hon inte brytt sig alls. Nu får hon välja en hel del kläder själv inom ramarna för vad som är praktiskt och lekvänligt, men visst är det svårt då varken jag eller sambon tycker det minsta om rosa.
Det går väl över och gör det inte det så är det nog inte hela världen egentligen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

vi diskuterar ckså snorkråkor.

Moa petar, och innan jag hnner säga till:
-Nej peta näsan, äckligt.
- Nej det får man inte göra
Snbbt som blixten in i munnen
-Så, borta!

:crazy::rofl:

Vad är problemet? Snoret försvinner ju :D;)

Är evigt tacksam över att L ser snoret som "skräp" och vill bli avtorkad fortast möjligt...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha jo visserligen!!

Värre var det innan när hon råkade nysa på sin otroligt högt älskade mimmi-nalle som hon inte kan vara utan en sekund - och det kom äckligt grönt snor över halva henne ;)

Annars är hon ganska duktig när hon är förkyld och kommer med upplutat huvud och säger att hon är "noig".

Nu ikväll har det börjat komma var ur ögonen på henne med:( Senast hon hade ögoninflammation krävdes det tre behandlingar innan det försvann, drygt!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Stackars lilla Moa :(

Ang snor: Eftersom E är så himla känslig för kladd på händerna så vrålar hon rakt ut om hon får en kuse på fingret. Men ibland ser jag hur hon petar lite försiktigt i näsan och låtsas äta upp det ?

Tråden om pyssel som turbofling skapat räddade min dag, nu ska vi iväg och handla pyssel. Det är bara Lejonkungen som gäller här hemma, jämt och hela tiden. Jag kan ALLA repliker i hela filmen och jag blir galen ;). Hon sitter inte och kollar hela tiden, men vill ha filmen på i bakgrunden?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe här är Shrek populär just nu.

Var ut och tittade på meteorregnet igår, stod en bra stund och kollade så är lagom stel och öm i nacken idag :p Men vi såg rätt mycket. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hmm värt att tänka på.
Tycker att jag är konsekvent med allt men kanske
är jag inte det

Ofta är det ju så att man tycker att man är lika konsekvent men när man sedan börjar fundera så inser man att man inte är det.
Jag kan ta min häst som exempel. Hon fick lära sig omedelbart att när matte ska sitta upp så är det stå still som gäller för annars kommer jag inte upp. Jag fick ju börja om och korrigera tills hon stod still på rätt plats vid pallen. Det tog inte lång tid innan hon insåg att, står jag still så kommer vi iväg. Idag kan jag utan problem be henne ta ett steg framåt eller bakåt och hon gör det. Men i stallet så har jag inte varit lika konsekvent med vissa saker trots att jag har trott det och där måste jag be henne fortfarande ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 059
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 087
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp