Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag slutade egentligen med att amma till sömns rätt länge innan vi slutade amma helt. Jag hade ingen medveten strategi, men nu i efterhand ser jag att "steg ett" var att sluta amma i direkt anslutning till insomnandet på kvällen. Först ammade jag honom avslappnad, men la honom innan han somnade. Sedan var det lite småprotester när jag tog bort amningen innan, men det gick förvånansvärt smidigt. Amningen för att söva om på natten behöll jag nog ett par månader längre än kvällsamningen, sedan var det inga problem att ta bort den heller (kanske någon minuts protest per natt de första två-tre nätterna).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Just det här "behovet" av att amma sig tills sömns ser jag också mest vara av att hon är "bunden" till mig, och kanske att det är jag själv som skaffat mig problemet.

Hon KAN somna utan tutten, men inte om jag är i närheten. Hon kan somna med pappa, men då får jag inte vara där.
Men skulle hon vakna utan att jag är där så skulle hon högst troligtvis skrika och gråta i timmar. Bara tutten som gör att hon kan somna på natten..

Det största problemet jag ser är att NÄR hon vaknar på natten så ger hon sig inte, dvs om jag inte ger bröstet då vaknar hon upp på riktigt så att säga, och blir jättearg och skriker, sätter sig upp och säger tutte, tutte tuuuuttteeeee tills jag, motvilligt, ger mig.

Hade hon i detta läge accepterat flaska, om det nu är så att det är vätskan hon är ute efter, så hade den övergången varit lätt.
Jag är mest rädd att det är så lätt att övertala henne att nu är det dags att sluta.

det är lite samma vid insomnandet, hon ger sig inte förens hon får tutten, hon gråter och skriker TUTTE tills ja, hon får den.

Men nu vill jag inte mer, jag vill sova i min säng med min sambo och ha henne sussandes i sin säng brevid våran.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

tyvärr funkar det inte att amma tills hon nästan somnar och sen lägga ner, då tvärvaknar hon och jag måste börja om.
Sov eller sover din son i eran säng?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men nu vill jag inte mer, jag vill sova i min säng med min sambo och ha henne sussandes i sin säng brevid våran.

Precis det har ska du beratta for henne.

Jag var ocksa skitnervos bada gangerna innan jag slutade, speciellt med forsta eftersom han har ett javla temperament och ar helt otroligt envis.

Har ar min gamla trad, du kanske ocksa kan fa nagra bra tips darifran?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=988170&highlight=vindvissla+sluta+amma
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

hmm ja då är det nog lite lika, min Thea och din Sam!
Ska kolla igenom tråden!

Ett sista kap!
Frågan om jag ska driva på och se hur det går nu, eller vänta en månad då vi kommer flytta. Så om en månad flyttar vi och hon byter dagis, och kanske blir det för mycket för henne att göra allt innan?? och ha kvar amningen (!!?) en månad till? eller kanske blir det för mycket att göra det EFTER flytten? hmm
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Idag gick det riktigt smidigt att hämta på dagis, brukar inte vara något problem men det brukar kunna ta en stund med lite övertalning för att få med honom hem. :p

Det första han sade när vi kom hem, var att han ville spela Mario cart ;)
Tyckte att vi skulle vara ute istället men det förslaget fick inte hem så han fick spela. Hade inget bra argument för att inte spela :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ah, jobbigt läge...

Sonen har en egen vuxensäng bredvid vår som är lite avgränsad eftersom den är lägre, så vi samsover inte i bemärkelsen "sover i samma säng" förrän jag aktivt flyttar ner till honom, vilket jag gör om han vaknar på natten.

Angående tidpunkt för att sluta (före/efter flytt) skulle jag satsa på att sluta omgående om det känns viktigt för dig att sluta. Då tänker jag såhär: barnets behov (eller önskan om) att amma går upp och ner över tid, beroende på deras utvecklingsfaser och händelser omkring dem. På lång sikt kommer de ju alltid att sluta förr eller senare, men vill man avsluta innan de väljer det själva så känns det skonsammast att göra det under en lågbehovsperiod. Nu känner du ju din dotter bättre än jag, men jag har t ex en kompis som hade tänkt sluta vid ~18 månader men vars barn började på dagis i den vevan, och då kände hon att hans behov ökade så att hon kände att bästa valet var att skjuta på avslutet. Men allt detta är bara mina tankar, såklart :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu vet jag inte vad Mario cart är för spel men jag ville bara påpeka att vissa dataspel är faktiskt bildande. Min William (4 år) älskar (tyvärr??) att sitta vid datorn och spela. Men många av spelen är faktiskt riktigt bildande. Kalle Kunskap till exempel. Fortsätter han såhär kan han snart läsa ;). Men visst, man förstår ju att de inte ska sitta där allt för mycket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja Kalle Kunskap har vi funderat på.
Brosdottern har dem spelen, tycker de verkar bra.

Mario cart är tv spel där Mario kör bil :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Idag gick det riktigt smidigt att hämta på dagis, brukar inte vara något problem men det brukar kunna ta en stund med lite övertalning för att få med honom hem. :p

Det första han sade när vi kom hem, var att han ville spela Mario cart ;)
Tyckte att vi skulle vara ute istället men det förslaget fick inte hem så han fick spela. Hade inget bra argument för att inte spela :p

Det är precis det här jag menade med regler i ett tidigare inlägg. Man ska inte ha en massa regler bara för att utan ett fåtal som är enkla att förstå och motivera både för sig själv och för sitt barn. Det blir så mycket enklare och trevligare för alla då :laugh:

:bow::bow: till dej
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

:)
Du är klok du.

Sambon och jag diskuterade förut hur man, som föräldrar, bör agera om en
barn inte får några vänner i skolan?
Isak är jag inte det minsta orolig för när det gäller det, men rent allmänt.
Vad tycker ni?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har en lite yungre tuttgris än din här hemma (13 månader), men vi har haft mååååånga sömnlösa nätter på grund av ett evigt tuttande och många uppvak. När Maja var 7 månader tog hon äntligen napp och vi trodde att det skulle bli bättre, men det blev inte så stor skillnad. Nappen dög bättre hos pappa än hos mig, men gjorde ingen större skillnad. Succesivt blev det bättre med det ändå, och framförallt hos pappa.

Efter att ha snittat på 3,5 timmers osammanhängande sömn i ett år kände jag att det fick vara nog. Så vi splittrade familjen =) Jag och My (storasyster) sover på nedre plan och Micke och Maja sover på övre plan. Vips så började ungen dricka välling som tidigare varit så avskyvärt, och sover nu hela nätter med ett-två uppvak enbart för att dricka välling! Helt fantastiskt! Det var i princip inget skrik heller, vilket jag fasade för. Dock håller det inte de nätter som jag är själv (vilket är en del då maken jobbar mkt natt), men det håller ändå på att bli bättre även vid de tillfällena.

Så, kan barnets pappa kanske ta nätterna ett tag? Det fungerade verkligen här!

Turbo: Jag har fått lära mig att flytande ipren är bäst för onda halsar hos barn. Det fungerar bra på My. Hoppas Emilia blir bättre snart!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt att ni löste det så, jag tror att en viktig faktor är att man faktiskt här bestämt sej.

Kl
Jag sover för första natten någonsin ifrån isaac (2 i dec) . Jag är i Dublin hos en kompis, vi har druckit mojitos och vandrat upp och ner för grafton Street. Lite chock för den här lantisen kan jag lova. Imorgon ska jag träffa en svensk kund, vi ska åka på en dagstur till wicklow innan jag kan köra hem igen.

Storasyster passar pojkarna och jag har inte hört ett ljud så jag antar att det går bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Idag funderar vi på att gå på bio, antingen Kalas Alfons lr Vem är var. Tänkte höra med sonen vilken han vill se. Han har varit på bio två gånger tidigare, då såg han spöket Laban. Tycker att barnfilmerna är lagom, ca 39-40 min, så skulle alla filmer vara...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja så har jag också hört ( ang Ipren ). Men Ipren har så fruktansvärt äcklig smak ( enligt mig och Ella ), så då är det bättre med alvedon :D

Vindvissla:
Vad härligt det låter med några dagars egen tid :).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Emilia verkar må bra igen, hostar och är lite hes men är annars som vanligt. Maja hostar också men verkar inte ha så ont i halsen som Emilia hade.
Konstigt är att ingen av dom är snoriga
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Hur gör ni när era barn får utbrott och blir arga/ledsna? Eller vad ska man göra?

Jag och sambon sitter här i soffan och är i lite lätt chock efter att Iggy fick ett hysteriskt utbrott. Har aldrig sett honom så arg och så okontaktbar innan :crazy: Det var precis innan läggning och vi tittade på några klipp med Bondgården på datorn vilket är hans favorit. Efter en stund skulle han bara slå på datorn så vi plockade undan den och då blev han vansinnig.

Han blev helt okontaktbar och skrek, slängde sin napp, försökte slita av sig sin pyjamas, spände hela kroppen och illvrålade. Först försökte vi trösta och krama, men det gjorde det nästan värre. Sen försökte vi avleda med andra grejer men det hjälpte inte heller. Sen provade vi att inte göra något alls utan bara vara i närheten men han fortsatte. Till slut tog sambon fram sin mobil och visade några youtube klipp. Då slutade han nästan direkt. Efter kanske 5 min tokdäckade han i sambons knä och sover nu i sängen helt utslagen. Var det fel att ta fram mobilen i detta läget?

Alltså jag tycker att det är okej att man kan bli arg/ledsen/besviken. Han är bara 1,5 så det går ju inte att prata med honom. Men hur ska man bete sig när han blir så här? I nästan 30 minuter skrek han mer eller mindre oavbrutet :eek: Det jag tyckte var mest obehagligt var att han var så okontaktbar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hur tänker ni om dagis efter sjukdom? Alltså när låter ni barnen gå dit igen när dom varit sjuka?

Emilia är som vanligt igen, men hon hostar ganska mycket. Hade ni låtit erat barn gå till förkolan imorgon då?

Det vore väldigt smidigt om hon kunde gå imorgon, jag har en läkartid som antagligen kommer ta hela förmiddagen men samtidigt tvekar jag lite pga hostan. Ingen annan barnvakts möjliget tyvärr.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det beror ju lite på, men är barnet frisk en dag för återhämtning, så tycker jag nog att det är okej att dagen efter det lämna på dagis :)
Milton har hostat sedan mars och får vara på dagis som vanligt givetvis, om det inte är några andra problem. Likaså har Milton och jag snorat om varandra nu sedan i början av dagisstarten i september, men så länge det "bara" är snor och ingen övrig allmänpåverkan så är det dagis som gäller =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 062
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 113
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp