Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Ikväll ligger både sambon och jag i soffan med ´maginfluensa. Jag vaknade kl 5 och kunde inte osmna om och kände mig risig. Sambon blev dålig sent i eftermiddag.
Blev lite akut att ringa mamma och fråga om barnen fick sova där inatt. Lowe har bara sovit hos farmor och farfar en gång så jag hoppas det kommer gå bra. Tuva har bara sovit hos mormor 2 ggr förut, och sen 3 gånger hos farmor och farfar tror jag.

Är det någon här som har barn i Tuvas ålder (3,5) som går på gymnastik? Hur funkar det?
Jag letar efter en familjegympa här i stan.
Jag har googlat barns utveckling alldles för mycket idag och nojjar över att Tuva inte kan stå på ett ben, inte kan rita gubbar utan bara kladdar... osv :crazy:

Senast ändrad:

Min treåring går inte på gymnastik men jag har också funderat på det. Jag tror att han skulle gilla det. Vet att han kan stå på ett ben iaf med det ena benet, är det något dom ska kunna göra? Några gubbar ritar han inte men han har gjort ett par, men oftast är det bara, i mina ögon, kladd. Tror inte du behöver oroa dig, fast det gör man ju ändå...

Krya på er! Hoppas det går över snart.

På förskolan där min pojke går, har de större barnen gymnastik en gång i veckan (3-6 åringar), det är inget de har hos er?

Jag förstår att du nojjar, även fast det inte är något att nojja över egentligen.

Ella har verkligen utvecklat sin motoriska förmåga i rasande fart, men talet ligger långt efter de flesta barn i hennes ålder som vi träffat. Jag googlade också barns utveckling här om dagen och det visar sig så tydligt att E utvecklat allt utom tal längre än vad barn "ska", men talet följer inte alls det som som står på de flesta "utvecklingssidor".

Det har börja lossna lite nu så jag försöker inte stressa över det riktigt än.

Gympa ska E få börja på så snart hon fyller tre, det tror jag är bra och väl-stimulerande för dom små. Rider gör hon ( det ger ju också bra balans ) några ggr i månaden också.

På förskolan där min pojke går, har de större barnen gymnastik en gång i veckan (3-6 åringar), det är inget de har hos er?

På min sons dagis har även 1-3 åringarna gymnastik i den mån de klarar det. Vet att de bl.a. hoppar studsmatta sen tror jag de kör lite danser och sånt med. Väldigt uppskattat!

Det önskar jag att Milton och dr andra små också fick ha!! Vår förskola ligger granne med en gympasal och en brottarhall. 5-6-åringarna brukar va i gympasalen och 3-4-åringarna i brottarhallen, de kunde ju gått in med 1-2-åringarna i brottarhallen, där är ju dessutom mjukt underlag med den där tjocka brottar-mattan. Det ska jag föreslå på nästa föräldramöte :)

Jo dom har gymnastik på dagiset i "stora rummet" men det är inte förns dom är 4 år dom ska byta om och "köra på riktigt".
Tuva och dom andra treåringarna har lek och bus, som ska vara någon light variant på gympa.

Calazirya: Jag var inne på barntotal.se igår och här är kriterierna för vad en 3-4åring ska kunna.

Rörelser
•Kan stå eller hoppa på ett ben längre än 5 sekunder.
•Kan gå upp och nedför trappor helt utan hjälp eller stöd.
•Kan sparka en boll framåt.
•Kan kasta en boll med överarmen i upprätt läge.
•Fångar en kastad boll de flesta gånger.
•Kan gå både framlänges och baklänges, snabbt och bra.

Händer och fingrar
•Kan rita fyrkanter och cirklar.
•Kan rita en människa med 2 - 4 kroppsdelar.
•Kan använda en sax.
•Börjar rita av bokstäver.

Kommunikation
•Förstår innebörden av lika och olika.
•Kan lite enkel grammatik.
•Använder meningar med 5 - 6 ord.
•Kan berätta och beskriva enkla saker.

Mentalt
•Kan nämna ett flertal färger vid dess namn.
•Förstår vad det innebär att räkna och kan flera olika siffror.
•Börjar få en bättre förståelse för tid.
•Kan utföra instruktioner i 3 steg.
•Kommer ihåg delar av en berättelse.
•Leker mer fantasifulla rollekar.

Socialt
•Är intresserad av nya upplevelser.
•Samarbetar med andra barn.
•Leker mamma och pappa.
•Tycker om att klä ut sig.
•Löser konflikter genom förhandling.
•Är mer självständig och oberoende.

Emotionellt
•Fantiserar att okända saker är monster.
•Betraktar sitt "jag" som en egen personlighet med kropp, själ och känslor.
•Kan ofta inte skilja på verklighet och fantasi

Många av sakerna är lite diffusa och luddiga tycker jag, men hon kan inte allt av det som står över. Främst grovmotoriska och finmotoriska saker så som stå på ett ben 5 sek, fånga en boll, gå baklänges snabbt, rita gubbar och bokstäver o sånt.

Vi var på buslandet här i san idag och det älskar hon. Det reder hon ut jättebra och det är jättebra "träning" för henne. Ingen skulle s epå henne där att hon är lite sen motoriskt så det är inte så illa som jag får det hela att framstå här på buke.

Vad säger BVC om Ellas tal? Läser man på många sidor och forum så vill alla att man ska ta hjälp av en logoped så fort som möjligt ungefär... :crazy: Här vet jag att dom väntar rätt länge och om talet är på G så tycker logopederna att dom inte behövs. 2 bekanta har barn som varit sena med talet. pojkar som varit 3,5 och knappt pratat alls, men nu börjar det släppa.

Jag tycker själv man ska ha is i magen.. men jag är helt otrolig med att jämföra

På den senaste föräldra-barnträffen pratade vi om barns tal och logoped och det verkar finnas väldigt många uppfattningar om det. En snart 2 åring säger inte ett enda ord (inte ens mamma/pappa), pojkens mamma berättade att en vän till henne (som är logoped i Tyskland) tyckte att man skulle söka logoped tidigt men barnläkare som hon pratat med tyckte att det inte var så bråttom med det.

Melker har gått på familjegympa sedan han var strax över 1 år. Vår gymnastikförening har familjegympa från det barnet är 1 år, vilket är mycket uppskattat. Melker är tidig motoriskt och talmässigt samt har en massa energi så gympan har verkligen varit uppskattad.

På förskolan har de gympa en dag i vecka på alla avdelningar.

kl

Som ni vet ska vi flytta snart och barnen börja på nytt dagis. Här är det så att barnet går i "kinderkrippe" först och hösten när barnet fyllt 3 år börjar det i "kindergarten", oftast ligger dom på olika platser. I Krippe är det ganska små grupper med bra personal (Emilia nu har 3 personal på 12 barn). Till hösten är det alltså tänkt att Emilia ska börja Kindergarten men jag är väldigt tveksam till att hon är redo för det. Hon är väldigt blyg och osäker bland alla utom dom som står henne närmast. Hon har gått på Kinderkrippe i snart 1 år och hon tycker fortfarande att det är jobbigt att bli lämnad. Hon gömmer sig bakom oss och tittar inte på personalen. När vi gått tar det ett tag innan hon börjar leka, innan står hon mest och tittar. Sen går dagen bra och hon säger att hon har roligt och tycker om personalen.

(Dom andra barnen springer direkt in och börjar leka)

I övrigt när vi är iväg bland folk blir Emilia väldigt ledsen om vi försvinner någon sekund så hon inte ser oss. Fördelen är att hon aldrig springer iväg, vi vet alltid att hon är nära oss. Emilia är också osäker på vad hon kan, hon säger ofta "kan inte", "hjälp mig".

Till problemet, i Kindergarten är det grupper med 25 barn och bara ca 2 personal. Jag och Emilias pappa är väldigt tveksamma till att Emilia kommer må bra i en så stor grupp och när det inte finns så mycket personal.

Det finns också ett privat ställe i byn där vi ska bo som tar emot barn i både Krippe och kindergarten ålder. Där kommer troligvis Maja få gå, det är montissoriinriktning på det stället. Vi har börjat fundera på om det är bättre att låta Emilia gå där ett år och börja Kindergaten när hon är nästan 4,5 år istället. Nackdelar är ganska dyrt och Kindergarten är gratis. Att Emilia mår bra är såklart viktigast men jag vet inte om jag och sambon oroar oss i onödan för Kindergaten och vad tror ni händer närmaste 6 månader med Emilia, kommer hon bli "modigare"? Vad tror ni är bäst?

Dagmamma finns också som alternativ men jag tror nästan att det blir för liten grupp och det är bra med lite fler personer, eller?

Sådär imorn börjar familjegympan. Tuva är jättetaggad och tycker det ska bli jätteroligt.
Så det ska bli sååå kul!

Behöver ni bestämma er nu? Jag tänker att om ni inte måste det så hade jag övat med henne på att ta för sig mer och att utmana henne lite så att hon blir mindre blyg. Jag kämpade mycket med min son när han var liten. Han var enormt blyg och avskydde dagis fram till han var fem år. Då bytte vi dagis, personalen var underbar och helt plötsligt tyckte han att det var ganska okej att gå där.
Jag tror på att ge barn tiden de behöver så jag hade om ni måste bestämma er nu tagit den mindre gruppen med mer personal ett år till. Just för att hon kanske behöver känna sig duktig, att hon kan mer än de andra barnen och på så vis lär sig att ta för sig lite mer när hon inser att hon kan.

Jag hade aldrig lämnat mitt barn där de är 2 personal på 2 barn, oavsett hurdant barn jag har. :cool:

Sista året innan skolan börjar är obligatorisk men det är ju skilland på en 3-åring och en 5-åring.
Men jag blev förvånad i fredags när jag insåg hur lite personal det är, förstår nu varför så många är hemmafruar.

TinyWiny- Inskrivningstiden är i mars så till dess måste vi bestämma oss om vi ska vara mer säkra på att få en plats. Men jag ska kolla om man kan skriva in sig på båda och sen välja. Emilia är duktig, hon får mycket beröm för att hon pratar så bra och kan så mycket (färger tex) så just den biten tror jag hon är mogen för kindergarten men att få känna sig duktig med fler yngre är nog inte helt fel heller.
Hur gjorde du för att utmanna din son?

Kan tillägga att min äldsta son verkar ganska lik Emilia. Han är också väldigt reserverad och blyg och vill helst bara titta på i början. Jag minns att jag var exakt likadan som liten.

Om det blir för dyrt med privat Krippe skulle jag inte tveka på dagmamma under något år till Emilia.

Jag "utsatte" honom för olika situationer som jag visste att han skulle klara men som han tyckte var jobbiga. Jag tillät liksom inte att han skulle misslyckas utan att han skulle klara av det han föresatt sig eller ville. T.ex att ringa själv till farmor och fråga något istället för att jag ringde och frågade åt honom. Han var så stolt när han hade gjort det och då var det inte så jobbigt att göra det nästa gång.
Han tyckte också att det var jobbigt att träffa nya människor men eftersom han gärna var med mej överallt så blev det mer och mer att han insåg att det var ganska kul och ofarligt.
När han var fem fick han ibland följa med mej till skolan och att då få hämta papper ur skrivaren var jättespännande. Efter ett tag så vågade han hämta åt andra också och han var så stolt att han höll på att spricka :D
När vi var i affären som låg precis brevid där vi bodde och där personalen kände oss bad jag honom ibland att fråga efter något och då växte han ju också. Det var ju otäckt men han klarade ju av det.
Likaså uppmuntrade jag honom att våga prata med människor som var främmande för honom men som jag kände och som jag visste skulle lyssna på honom.

Sedan hade han enormt stöd i sin lillasyster som är 22 månader yngre. Hon har alltid varit framåt, tuff och orädd och då kunde han stå bakom henne när han tyckte att det var lite otäckt. Han i sin tur stöttade henne genom att stå bakom henne så att hon vågade vara så framåt som hon egentligen var.

Jag försökte genom att utmana honom få honom att förstå att det är inte farligt med andra människor. Det är okej att våga prata och det är okej att våga fråga.

Jo jag läste den listan också.

Bvc på tidigare ort var lugna och tyckte inget var alarmerande, jag ska boka in en ny tid hos bvc nu för lite kontroll. Erbjuder som logoped så tänker vi ta den hjälpen, men säger dom också att vi ska avvakta lite så lyssnar vi på det.

Tack för tipsen. Vi försöker uppmanna henne till att göra saker vi vet att hon kan men vill inte tvinga henne (det tror jag har motsatt effekt). Men man ser hur stolt hon blir när hon klarar något som hon först inte trodde. Kan man ärva ett såna här "egenskaper"? Jag känner så väl igen mig själv i Emilia, jag är precis lika som hon. Osäker med nya människor, vill inte göra saker jag inte är helt säker på att jag klarar av osv men inte alls blyg när jag väl kommit in i en grupp.

ang. "dagis" så tror jag att vi egentligen har bestämmt oss för att vänta ett år extra, vi måste bara titta på lite detaljer. Sambon ska också ringa "kommunen" och fråga lite om vad som har ett erbjuda för alternativ. Dagmamma är tyvärr lika dyrt som det privata "dagiset". Att avgiften blir viktig beror på att jag planerar att plugga till hösten, det gör att vi är beroende av sambons lön. Sambon vill helst inte jobba heltid så vi måste få pengarna att räcka på något sätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar