Sv: Stora Snacktråden tre
Knapplån
Vi har lite tandproblem nu.
L är tre, och har alltid varit väldigt bestämd. Det är först nu de senaste månaderna som tandborstningen börjat fungera, förut har det varit ett barn som knipit igen munnen, gallskrikit, kastat sig, sprungit åt andra hållet så fort vi nämnt tandborstning... Men nu går det för det mesta riktigt bra, han öppnar munnen och vi får borsta. Jätteskönt!
Men... Den senaste veckan har han börjat dreggla mängder och klaga över ont i munnen. Jag trodde först att det bara var fler tänder på gång, men hans dagbarnvårdare trodde inte det, så vi fick en tid 10:00 idag. Mitt i en jobbvända för mig (nattjobbare) och min partner hade ingen chans att komma ifrån. Jag väckte L 7 och tog honom till DBV, gick hem och sov 2,5 h och hämtade honom till tandläkaren. Hans DBV berättade att hon fått titta i munnen med ficklampa och sett något svart i ena tanden längst bak. Väl på Folktandvården gallskrek han från att vi kom in till väntrummet. Slutade en sekund när han såg barnhörnan, men då kom tandsköterskan för att hämta oss. Sedan gallskrek han, skulle inte spotta ut nappen, skulle inte vara där inne överhuvudtaget. Till sist kunde tandläkaren titta en snabbis, längst bak, och kunde peta bort den svarta matbiten ur baktanden, sedan var hon klar. Jag försökte förklara att det var inte att tanden som var svart som var det stora problemet utan dregglet och att han har ont, men det funkade inte att titta mer direkt, hon sa att det kunde vara för att tänder växer, men det hade inte låtit som att det var normalt för en treåring av hon jag pratade med när jag bokade tiden?
När jag hämtade på eftermiddagen hade han fått en dreggelattack när de åt äpple till mellis (men inget vid lunchen). Kanske kan vara att han har en blåsa någonstans i munnen som gör det, äpple är ju ganska surt? Han är lite snorig och lite röd i halsen så en förkylningsblåsa? Men dregglar de när det kommer surt på en blåsa? Det är riktigt så att dregglet rinner när de kommer, inte bara lite alltså.
Tänkte iaf försöka kolla mer ingående vid tandborstningarna nu framöver om jag ser något onormalt, och så ska jag höra med min tandläkare som jag ska till i nästa vecka, om det inte gått över då.
Är det någon som har bättre koll som har några bra tips?
Det gick inte riktigt att prata med tandläkaren när vi var där eftersom L hangde i dörren och gallskrek att han ville ut så snart vi var klara.