Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Finns det ingen som kan ta barnen lite så du får sova?
Hoppas ni slipper magsjukan

Eller så förstår de verkligen verkligen inte hur olika barn kan vara, och tror att det som gäller deras barn är allmängiltigt. Vet bekants barn som det räcker att titta strängt på om hen gör något fel, så börjar stackaren gråta och gör aldrig någonsin om det. Sen fick hon ytterligare ett barn, vars respons på tillsägelser är att storskratta och sen direkt rusa iväg och göra något ännu mer förbjudet som reaktion, som att dunka leksaker hårt i altandörren av glas. Samma uppfostran, samma föräldrar, helt annat temperament.

Efter att någon hävde ur sig att "det är ju bara att säga TILL barnen så låter de bli :idea:", det är mitt och makens favorituttryck. För så enkelt är det väl? Alltid? För alla barn? ;)

Sambon jobbar och kommer hem 16.30. Ska hem till mamma om en stund, där brukar jag tvärslockna i soffan :D

Efter att någon hävde ur sig att "det är ju bara att säga TILL barnen så låter de bli :idea:", det är mitt och makens favorituttryck. För så enkelt är det väl? Alltid? För alla barn? ;)

Vad DUMT att ingen har talat om det tidigare, tänk vad mycket tjafs och bråk det hade besparat oss :eek::rofl:

Ja man undrar ju lite om folk glömt helt hur det var när deras egna barn var små? :cool: Min mamma är inget superstöd heller, både en och två gånger har hon kläckt ur sig "så gjorde du aldrig när du var liten!".

Det där har jag också funderat över. Min mamma säger precis som din. Jag måste verkligen ha varit ett helylle-barn :grin:

kl

När jag läser om hur ni har det så inser jag att Emilia egentligen är ganska "enkel", visst har vi massor konflikter men dom brukar gå över ganska fort. Jag tror vi kommer få jobbigare med Maja, hon är så fruktansvärt envis. Idag slängde hon sig ner på asfalten för att hon inte fick hålla min plånbok, det vara bara det att hon glömde att ta emot med händerna så hon ramlade med näsan rakt ner.

Jag var en besvärlig bebis (ville inte äta och sova) men var okomplicerad som barn, sen var jag en jobbig tonåring som ville testa regler hela tiden (men jag sköte skolan och stallet bra).

Emilia var så söt idag. Ibland kommer det förbi ungrare här som samlar in trasiga vitvaror/datorer. Idag kom den förbi precis när vi var på väg in och han frågade mig om vi hade något trasigt, jag svarade nej. När vi kom in frågade Emilia mig vad mannen ville och jag svarade som det var. Emilia svarade då, men mamma bilen är ju trasig :) Det är iof sant men jag tror vi lämnar in den på verkstaden istället för att ge bort den.

Det är så roligt att höra på E funderingar och tankar. När vi flyttar ska barnen få varsin kanin och det pratade vi om idag. Emilia ska ha en grön kanin som ska heta Ronja, Majas kanin ska vara röd och heta Kajsa, båda ska äta gräs. När jag sa att det inte finns gröna och röda kaniner sa Emilia att grå också gick bra.

Idag gick vi på promenad efter dagis, så smidigt när båda barnen kan gå själva. Vi matade hönor med gräs och plockade löv.

Sambon har pratat med barnomsorgsansvarige på "kommunen" så nu vet vi lite mer. Dom bidrar med en del pengar till det privata dagiset. Han berättade också att kommunen har reserverade platser på det som ligger på gångavstånd från oss (det är annars ett företagsdagis). Det vore skönt att ha plats där och inte vara beroende av bilen. Men där får bara barn under 3år gå så det är bara till Maja isf. Det finns två kindergarten att välja på, det ena har öppet 2 eftermiddagar/vecka och det vore bra att ha (alla andra stänger 14). Sambon känner en som jobbar där lite så han tänkte ringa henne och fråga lite vad hon tror om Emilia, vi tänkte även prata med personalen där Emilia går nu och fråga lite vad dom tror.

Imorgon får Emilia följa med ¨mig och Maja på föräldra-barnträff istället för att gå till dagis. Så får hon träffa lite fler barn och vuxna.

Annars går allt så segt med vårat husbygge. Nu är det mest över 1,5 m snö som gör att allt står still. Vi har verkligen inte tur, grannar som klagar och fördröjer allt och nu vädret.

Knapplån

Vi har lite tandproblem nu. :crazy: L är tre, och har alltid varit väldigt bestämd. Det är först nu de senaste månaderna som tandborstningen börjat fungera, förut har det varit ett barn som knipit igen munnen, gallskrikit, kastat sig, sprungit åt andra hållet så fort vi nämnt tandborstning... Men nu går det för det mesta riktigt bra, han öppnar munnen och vi får borsta. Jätteskönt!

Men... Den senaste veckan har han börjat dreggla mängder och klaga över ont i munnen. Jag trodde först att det bara var fler tänder på gång, men hans dagbarnvårdare trodde inte det, så vi fick en tid 10:00 idag. Mitt i en jobbvända för mig (nattjobbare) och min partner hade ingen chans att komma ifrån. Jag väckte L 7 och tog honom till DBV, gick hem och sov 2,5 h och hämtade honom till tandläkaren. Hans DBV berättade att hon fått titta i munnen med ficklampa och sett något svart i ena tanden längst bak. Väl på Folktandvården gallskrek han från att vi kom in till väntrummet. Slutade en sekund när han såg barnhörnan, men då kom tandsköterskan för att hämta oss. Sedan gallskrek han, skulle inte spotta ut nappen, skulle inte vara där inne överhuvudtaget. Till sist kunde tandläkaren titta en snabbis, längst bak, och kunde peta bort den svarta matbiten ur baktanden, sedan var hon klar. Jag försökte förklara att det var inte att tanden som var svart som var det stora problemet utan dregglet och att han har ont, men det funkade inte att titta mer direkt, hon sa att det kunde vara för att tänder växer, men det hade inte låtit som att det var normalt för en treåring av hon jag pratade med när jag bokade tiden?

När jag hämtade på eftermiddagen hade han fått en dreggelattack när de åt äpple till mellis (men inget vid lunchen). Kanske kan vara att han har en blåsa någonstans i munnen som gör det, äpple är ju ganska surt? Han är lite snorig och lite röd i halsen så en förkylningsblåsa? Men dregglar de när det kommer surt på en blåsa? Det är riktigt så att dregglet rinner när de kommer, inte bara lite alltså.

Tänkte iaf försöka kolla mer ingående vid tandborstningarna nu framöver om jag ser något onormalt, och så ska jag höra med min tandläkare som jag ska till i nästa vecka, om det inte gått över då.

Är det någon som har bättre koll som har några bra tips?

Det gick inte riktigt att prata med tandläkaren när vi var där eftersom L hangde i dörren och gallskrek att han ville ut så snart vi var klara. :(

Jag har inte någon vidare koll eller tips, men E har reagerat kraftigt på frukt nu senaste tiden, det har hon aldrig någonsin gjort tidigare ( med blåsor i munnen, massor av saliv som rinner och smärta ). Ovillig att borsta tänderna dessutom.

Vi märkte något redan i jul när hon åt apelsin, men då trodde vi enbart det rörde apelsin och färsk sådan. Men idag så fick hon utslag över hela magen och jätte ont i munnen, sambon frågade vad jag haft i maten.
Vi åt wok och jag hade pressat i 1/4 dels lime :/

Åh, vad jobbigt det låter. :( Kanske är värt att kolla upp, om det är citrusfrukter hon reagerar på kanske det är vissa andra saker ni ska undvika nu ett tag?

Ska kanske skriva upp vad han ätit när han blir så och prata med BVC, för det kan ju vara att han är känslig mot vissa saker, att det inte är tänderna. Tack för input. :)

kl

För exakt 3 år sedan låg jag med kraftiga värkar och skumma hallucinationer... I morgon blir min stora, fina My hela 3 år! Det är ju inte klokt vad tiden går fort!

Vi ska ha barnkalas på lördag och i morgon ska hon få åka till simhallen med sin farmor (jag jobbar till 15) och sen ska vi ha middag här hemma med far och morföräldrar. På morgonen ska vi uppvakta henne med en tårta och lite paket. Hon har själv bakat tårtan i dag och bestämt att det ska stå "My 3 år" på den, precis som på Lotta på Bråkmakargatans tårta (fast där står det "Lotta 5 år"). När vi kommer in på morgonen ska vi sjunga "Vad är det för en dag, är det en vanlig dag...osv", också som i Lotta (filmen). Det ska bli så mysigt, bara synd att jag måste till jobbet!

My är helt såld på Lotta på Bråkmakargatan för tillfället. Hon har sett båda filmerna och vi läser "Visst kan Lotta cykla" och "visst kan Lotta nästan allting" säkert 10 gånger om dagen. Här om dagen läste jag kapitelboken "Barnen på Bråkmakargatan" för henne, och den är ju 140 sidor lång, och inte ens bilder på varje sida! Den läste vi i ett kör när Maja sov, och My satt helt stilla och bara lyssnade under hela tiden! Hon är totalsåld på det =) Vi leker massor av olika scener ur böckerna och filmerna också, det är verkligen jätteskojigt =)

Den här veckan har vi varit på öppna förskolan varje dag, så det ska bli skönt med helg, även fast det ju är en intensiv helg med barnkalas och allt.

//Julia

Grattis My, tänk att våra små barn fyller 3 år iår. Känns som nyss dom föddes.

Emilia fyller om 1,5 månad och hon pratar mycket om sin födelsedag, känns som iår blir första året hon verkligen förstår att det är hennes dag.

Grattis i efterskott till My :)

kl

Jag tror jag har berättat om min bästa barndomskompis som har en son som kämpar i cancer. Han har haft diagnosen i över 1 ½ år nu, och blev friskförklarad för ett år sen. Tyvärr varade inte lyckan så länge utan efter ett tag upptäckte de en tumör stor som en tennisboll i huvudet och de har han behandlats för nu, men nu finns det tydligen inte mer att göra :(
Fy så orättvist livet är:cry:

Han fyller 5 i februari.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar