Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Köper ni en bebis imorgon? :D

Emilia är helt bebisfixerad nu, men hon pratar mer om när hon ska bli mamma. Tittar i kataloger och funderar pa vad hon ska köpa till sin bebis när hon blir mamma.

Tips på bra bok för småfolket om hur en bebis blir till?

Haha i morse spände hon ut magen och skrek

- kooollllaaa mamma, jag har en bebis i min mage!!

Sedan började hon asgarva. Tokfian min ;)

Ha ha :)

My leker ofta att hon har bebis i magen. Då stoppar hon in ngt gossedjur eller docka innanför tröjan och stånkar och pustar att hon har ont i magen och nog måste föda barn. Sen lägger hon sig på soffan och "pluppar ut den" som hon själv säger :)

Hon ska ha tolv barn när hon blir stor och hon har namn till dem allihop. Hon tycker oxå att vi borde ha en bebis. Det tycker jag med men inte Micke.

Maja leker ofta att hon är bebis (bäse), och hon blir helt tossig när hon får syn på en bebis. Kul tycker jag!

Later som ngt typiskt för 3,5 aringar, för jag känner igen precis det ni skriver hos Emilia. Fast hon vill bara ha tva egna barn, fler blir för jobbigt :)

Min Maja blir ocksa tossig när hon ser en bebis men jag tror att det är Emilia som har "smittat" av sig till henne.

Min sambo vill inte heller ha fler barn men jag vill det, men inte riktigt än sa han kanske hinner ändra sig. Eller han säger att tre barn är ok men inte fler och han vill ha marginal för överraskningar. Därför vill han inte planera för en tredje. Hängde ni med?

Oj! Vår 3,5-åring har aldrig ens vidrört ämnet om barnafödande, egna barn eller annat...

Dock har han superkoll på hur det fungerar för vi pratade mycket om det/läste innan han fick sin lillebror för ett drygt halvår sedan, men intresset är noll.
Likaså är intresset noll för andra bebisar än hans egen lillebror, som han gärna gosar/gullar med. Han ser bebisar som självklara, men inte intressanta. Vad olika det kan vara!

Hans docka står helt oanvänd i leksakshyllan, dockvagnen likaså, och enda gången jag hört honom prata spontant med dockan (när inte jag försökt mig på en lek med dockan involverad) var "-Akta huvudet dockan, jag ska bara hämta brandbilen", när han tog ut den för att hämta brandbilen bakom...

Calazirya: Vår kille tycker mycket om en bok som heter "Syster och Bror", som är en samling av flera kortare sagor om att bli storasyskon. Den var bra som förberedelse, likväl som han väldigt gärna läser i den nu också!

Min mage diskuterades ofta på mitt arbete av 2½ åringar fick höra ofta "Fjöken har bebis i magen". En mamma till ett barn var tvungen och fråga om jag verkligen väntade tvillingar för hennes barn hade sagt att jag hade två bebisar i magen :D

kl

Pa söndag blir Maja 2 ar och sambon och jag började är inte helt överrens om en sak gällande present. Vi har köpt ett bilgarage till Maja och sambon tycker att vi maste ha en liten present till Emilia ocksa sa hon inte blir ledsen. Jag tycker inte att det behövs, hon är tillräkligt stor för att första att det är Majas födelsedag. När jag och mina syskon var sma har jag inget minne alls av att vi fick ngr presenter när syskonen fyllde ar (annat än far mormor kanske), jag har inga daliga minnen fran det. Vad tycker ni?

Här får alla barnbarn paket när någon fyller år hos mormor och morfar. Födelsedagsbarnet får kanske två paket, medan de andra "bara" får ett litet paket. Men de är så små än allihopa (3 st på 1,5-3 år) så de inte riktigt förstår skillnaden. Dessutom är den äldsta en bulldozer och snor av födelsedagsbarnet om han inte får något eget att pyssla med. :angel:

Vi kommer nog göra lika här hemma när lillebror kommer, i alla fall de första åren. Jag vet att min mamma resonerar som så att det ska vara roligt för alla barn när någon fyller år.

Jag har dock full förståelse om man låter bli. Jag minns första gången jag inte fick något paket när min två år äldre storebror fyllde år. Då sa mamma/pappa helt enkelt att det var storebror som fyllde år och han som skulle få paket. Jag var stor nog att bara få paket på min födelsedag. Sen var det inget mer med det. Min erfarenhet är därför att det inte är någon större grej att sluta med det sen heller. ;)

Vi köpte en liten grej till Lowe när Tuva fyllde nu i slutet av augusti.

Vi har köpt en liten grej till Maja när My fyllt år och en liten grej till My när Maja fyllt år. Jag har en tvillingbror så när jag var liten var det där inga problem, vi fyllde ju ändå år samma dag :)

När vi går på kalas hos några närstående med fler barn än det som fyller år, brukar vi ha med något litet till syskonen oxå. Ofta ngn pysselbok eller något pyssel.

Jag har faktiskt inte reflekterat över att E skulle bli ledsen eller tycka att kalas (där inte hon var huvudpersonen) inte var roliga?

Jag tror i ärlighetens namn inte ens att hon tänker på det, det är bara så att man inte fyller år jämt och det är minst lika kul med kalas iaf :)

*kl*
Jag håller på med ett arbete om mammor med häst och är på jakt efter lite mammor som kan tänka sig ställa upp på en intervju och bilder.

Är det några här som har både småbarn och häst/hästar? Bor ni i Östergötland/Södermanland/Sthlm och är ni sugna på att medverka och svara på lite frågor kring hur ni löst det hela? Ni får jättegärna kontakta mig i så fall. :)

Mvh Natalie

Jag har faktiskt inte reflekterat över att E skulle bli ledsen eller tycka att kalas (där inte hon var huvudpersonen) inte var roliga?

Jag tror i ärlighetens namn inte ens att hon tänker på det, det är bara så att man inte fyller år jämt och det är minst lika kul med kalas iaf :)

Jag håller med. Har inte ens tänkt tanken att barnet som inte fyller år också ska få nåt. De brukar ha roligt ändå med allt fikande och alla kompisar som härjar :D

Delvis kl
Fast det går ju inte riktigt att jämföra att gå på någon annans kalas någonannanstans med ett kalas man har hemma, tycker jag.

Vi har valt att göra såhär och tycker att det är ett enkelt sätt att få syskonet att oxå känna sig lite sedd, bland alla paket som födelsedagsbarnet får. Det handlar ju inte om några stora grejer ändå.

Vi har två paket så vi får se hur vi gör. Vi kommer inte ha ngt kalas utan vi firar Maja hos svärmor imorgon och så får hon paket av oss på söndag.

En helt annan sak

Maja började på förskolan i maj och har sen dess gått 8h/v (två förmiddagar), med 3v uppehåll i somras. Men jag är lite orolig för hur hon trivs. Idag hann jag prata lite mer med "högsta" personalen. Maja pratar inget alls där, hemma pratar och sjunger hon hela tiden både på tyska, svenska och lite engelska. Där är hon väldigt lugn, verkar trött, visar knappt ngt känslor alls och håller sig hela tiden lite bredvid. Så fort jag hämtar henne börjar hon prata och när vi kommer hem är hon pigg och det är full fart igen (även om man nog får räkna henne som ett lugnare barn).

Personalen tyckte vi skulle avvakta och se men jag funderar ändå. Frågar man henne om hon haft roligt säger hon ja.

Har ni ngt tankar eller erfarenheter om det här, kanske ngr tips om vad vi kan göra?

Tuva har också varit väldigt avvaktande på dagis fram tills nu faktiskt. Hon har inte pratat i större grupper utan mumlat mest då. Inte vågat ta för sig.
I mindre grupper har det gått mycket bättre.

Men nu är hon mer öppen och tar för sig på dagis. Alla barn är olika.

Det var inget illa menat, jag har bara inte reflekterat över "problemet" (i brist på bättre ord).

/ C som ska svara på ett sms nu ( ;) ).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 936
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar