Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Usch sa hemskt Comfort, forstar att du ar helt forstord och chockad. Varlden ar sa grym och orattvis. Jag vet inte om man nagonsin repar sig fran nagot sant, men du far se till att finnas dar for henne nar hon kanner att hon kan traffa dig. Skicka ett kort eller nat salange sa hon vet att du tanker pa henne. :cry:

Kan inte säga mer än fy f*n vad livet kan vara orättvist ibland. Det är sånt här som kan krossa personer som redan haft det jobbigt och man känner verkligen medlidande för dessa två.

Det är svårt att finns ord så hemsk detta är. Men du, den dagen hon är redo kommer hon att komma till dig och då finns du där för henne men låt henne vänta ut tills hon är redo för detta måste ha tagit så himla hårt på dom.

Önskar dom all lycka i fortsättningen hur det än blir.

Jag var på FK och pratade med dem i torsdags för att få rätsida på allt. Jag fick bla frågan om varför jag inte sökt havandeskapspenning (numera gravisitetspeng)!? Jo, för ni har sagt att man inte får det om man är timmis? Men, nä, det är tydligen ändrat så man kan få det som timmis med, om man jobbat tillräckligt mycket. Just eftersom det är poppis i vården att ha folk timanställda på massa timmar istället för att ge en fast tjänst.
Så nu vet vi det.
De tyckte också att jag skulle ansöka om havandeskapspenning, fast jag går in i v 38 imorgon.. Frågan är ju bara hur lång tid det tar innan man får sina pengar då.. Speciellt om man får avslag på den och får ansöka om föräldrapenning "i efterhand".

Men vad bra! Måse ju underlätta för många nu :)

Ja, verkligen! Synd bara att alla deras anställda (de inom "föräldragruppen" som har hand om dessa ärenden) inte verkar veta om det.. Det känns som information de borde vara uppdaterade om, kan jag tycka.

Nä, det är ju inte det. Det är synd, att de inte har bättre rykte alltså, men det är klart att folk tar ju sina egna erfarenheter när de pratar om dem och ja, har man inga bra erfarenheter så blir det ju därefter.

Jag har ju tex pratat med dem på FK flertalet gånger angåede föräldrapenning, hur man gör osv på telefon och fått olika bud var gång. Då kände jag verkligen bara "och de här ska man ha att göra med den närmsta tiden, det blir ju jäkligt kul..". Sen när jag varit hos dem och pratat istället, vilket kändes nödvändigt för att få någon sånär rätsida på allt, så har jag en helt annan åsikt då de var mycket hjälpsamma och förklarade allt så jag förstod.
Men dyker det upp någon mer fråga så kommer jag ju inte att kontakta deras kundservice på telefon, de har jag inte mycket till övers för med tanke på hur det blivit tidigare, utan då kommer jag gå till deras kontor som de har här där jag vet att jag får ordentlig hjälp.

Eftersom det är en myndighet som man är mer eller mindre beroende av så är det synd att så många inte har förtroende för dem.

kl

I tisdags var det 4årskontroll för Tuvas del. Minns ni min hysteri kring detta för 8 mån sen?
Hur som helst, hon gick igenom u.a förutom halvt om halvt med ritandet. Hon ritar inte så mycket ännu. Ett par gånger har det blivit spindlar, ett par huvudfotingar och blommor, häst. Men oftast är det bara kladd.
Men allt annat gick bra :)

Och det jag är mest glad över är att hon inte är så blyg längre. Förut var det ibland knappt att hon svarade på tilltal. Men nu babblar hon på och frågar främlingar massor. Haha på gott och ont.

Och för ett par veckor sen lärde hon sig cykla utan stödhjul. Vi köpte en balascykel förra året och det har varit en väl spenderad 500-ing. Så bra!
Kanon att gå på promenad med Lowe i vagnen och hon sparkandes på den för där fixar hon alla backar på eget bevåg. Stödhjulscykeln fick man ständigt hjälpa till att putta och vråla att hon skulle bromsa osv. Bromsandet sitter inte så bra än så det måste vi träna på. Hon vill gärna sätta ner fötterna som med balanscykeln, men det kommer nog det med :)

På söndag åker vi till Rhodos, det ska bli underbart med tanke på vädret den här sommaren.

(Turbofling, jag har tagit kort på Tuvas rum men såklart har kabeln som man för över bilderna från kameran till datorn strejkat...)

Skönt att det gick bra. Vi funderar pa cykel till Emilia, nu har hon en trehuling som hon far cykla pa precis utanför huset men hon börjar bli för lang för den och tjatar om att hon vill cykla längre bort. Problemet är att vi bor i en ganska brant backe, oftast ska vi nerat och da kommer hon fa en väldigt fart. Balanscykel tror jag inte fungerar, tror inte det gar att bromsa tillräkligt med fötterna men med "vanlig" cykel tror jag inte heller att hon klarar att bromsa än.

Ingen stress med bilden, än dröjer det ett litet tag till vi kan börja göra iordning rummen. Känns lite jobbigt när huset star däruppe färdigt med ytterväggar, tak, halva innerväggar och känns nästan färdigt men det ända är mkt kvar att göra.

En helt annan sak
Barnen har nu varit utan napp i en vecka och det har gatt bättre än väntat. Emilia var lite orolig första natten men har inte fragat ngn gang efter den. När hon hittade en kvarglömd napp kom hon med den och sa att vi glömt en och maste ge bort den ocksa. Maja fragar efter den ibland när hon är ledsen men inte mer än sa. Men numera vägrar hon att sova efter lunchen men orkar inte vara vaken till kvällen heller sa hon somnar runt 16 sa det blir sena kvällar.

Emilia har växt en del i sommar sa nya kläder behövdes inför hösten. Tidigare har hon haft 98 och jag fick för mig att nästa storlek var 110 sa jag beställde det. Blev lite förvanat över att allt var sa stort, inser da att det är 104 som är storleken mellan :) Ibland är inte hjärnan med :)

Allt är lagom pa bredden iaf, sa jag far väl ta fram symaskinen och sy upp lite pa längden.

Senast ändrad:

My har en vanlig cykel (monark) med stödhjul. Det fungerar jättebra och hon lärde sig bromsa rätt fort. Vi har många branta backar häromkring, men det är inga problem för henne att cykla nerför (uppför är trögare...), hon lärde sig snabbt att hålla på bromsen så att det inte går för fort i de brantaste backarna, men annars vill hon helst susa som Lotta och Bamsen :)

Maja ska få en balanscykel i födelsedagspresent för hon är för kort för alla trehjulingar men vill hemskt gärna cykla! Hoppas att det blir bra, My har aldrig riktigt förstått hur man gör med dem.

Kl
Vi har det toppen! Barnen är hemma på heltid och kommer så vara till nästa höst. Jag jobbar tre dagar i veckan och är hemma resten.

Båda barnen har verkligen vuxit de senaste månaderna. Kanske inte så mkt storleksmässigt, men utvecklingsmässigt! My är otroligt mkt mer självständig, nästan aldrig blyg och har börjat leka på ett helt annat sätt med kompisar. Jätteroligt! Hon är dessutom sjukt smart och pratar och babblar hela dagarna. Hon är riktigt duktig på att prata sig ur konflikter och att lyckas vända alla situationer till sin egen fördel, ha ha. En utmaning för oss ibland! Hon längtar efter att bli stor och börja skolan, och vi brukar leka skola där hon får räkna matte och lära sig engelska och lära sig läsa och skriva. Så nu kan hon de flesta färger på eng, några vanliga fraser, och kan räkna lätta mattetal. Hon älskar att skriva bokstäver och att leta efter bokstäver i texter, liksom att lyssna på när vi läser för henne. Väldigt roligt tycker skolfröken Julia ;)

Maja har det hänt massor med! Hon pratar mycket och bra, ska vara med på allt som storasyster gör och älskar att leka "fysiska lekar". Bollhav, rutschkanor och studsmattor är klara favoriter. Hon tycker oxå mkt om att vara med i stallet och rida, och hon skulle nog göra vad som helst för att bli några cm längre så hon kunde cykla på riktigt (kanske blir bra med balanscykeln nu då).

Äter gör hon, fast bara falukorv, blodpudding, fiskpinnar och pannkakor. Ibland slinker lite pasta eller grönsaker ner, men då är det lite. Inland har spagetti och köttfärssås fungerat, och yoghurt funkar om det är en "tävling" mellan henne och My. Välling är favvon, och den dricker hon numera enbart morgon och kväll (och inte fem flaskor om nätterna), och sen vi slutade med välling nattetid har hon börjat sova hela nätter!! Helt otroligt skönt efter allt hennes krångel med sömnen :)

Det känns som att vi alla i familjen är väldigt tillfreds just nu. Det är härligt!

kl

Häromdagen pratae jag med kompisen som förlorade bebisen, och det va inte alls så som jag trodde. Hon ville absolut träffa oss och hon sa att hon uppskattade vår tjej ännu mer nu, men att hon förstod att jag antog att hon inte ville träffa oss. Känns väldigt skönt, nu avvaktar jag tills hon är redo, hon förstod iaf att jag finns här.

Däremot är jag lit sur på några av våra gemensamma kompisar (de utan barn) som dagen efter skrev en massa om nån kräftskiva de skulle på och det skulle bli så jäkla kul, hur mycket de skulle festa och ha sig. Är det för att jag har barn och spreciellt en så liten jag tycker att det är otroligt respektlöst att skriva sånt?!

Sa bra att du fick pratat med henne, hoppas ni kan traffas snart.

Jag var hos doktorn haromdagen och han tyckte att livmodern lag hogt upp, som i v 16 ungefar. Vi lyssnade och horde hjartljud och han blev lite fundersam eftersom jag ar helt saker pa min sista mens. Sa nu ska jag pa tidigt ultraljud i Dublin nasta vecka. Jag ar i v 12 nu och mar fortfarande grymt illa och ar galet trott. Hoppas det vander snart.

kl

känner just nu för att gräva ner mig och aldrig komma upp.

En av mina bästa vänner var beräknad till tre veckor efter mig, vi hade så mycket planer. Vi sulle promenera, fika, barnen skulle leka och eftersom hennes karl och min syrras karl var bröder skulle de ju "nästan" vara släkt.

I torsdags dog hennes bebis i magen.

Jag bara gråter och gråter, förstår att jag just nu antagligen är den siste hon vill prata med eftersom att jag just fått det hon inte fick.

detta var dessutom ett IVF-barn som tagit 3 ½ årr att tillverka.

Stackars människor.
Varför är världen så rövig och orättvist?

Huuu så hemskt. Det värsta som kan hända en människa.

Jag läste i senare inlägg att du tagit kontakt med henne. Folk som råkat ut för tragedier brukar uppskatta att man hör av sig och inte tar avstånd. Men det är jobbigt att ta kontakt, man vet inte vad man ska säga och inte finns det något som tar bort det onda. Men skit samma, bara man visar att man finns och tänker på de drabbade.

Jag har inte varit aktiv här på länge känner jag. Norp växer väl inte så det knakar längre. Mitt enorma köttberg ligger nu på mediumkurvorna. Gött att han kan ha sina kläder lite längre och att man inte behöver köpa nytt så ofta.

Han är nu drygt 2,5 år och har väl börjat få lite *host* egen vilja. I sommar har pratet lossnat rejält så här babblas det.

Monster och lejon och otäcka skuggor finns det på kvällar och nätter tyvärr så vi har fått trösta lite men har lyckats lösa det rätt bra. Någon gång har han fått sova hos oss och varit uppe en stund på natten för att bryta mardrömmarna, jag själv fortsätter ofta i samma dröm om jag somnar om för fort.

Kl

Ni med flera barn, hur ofta och mkt fär ni saker med bara ett barn?
Jag läste att det är viktigt att barnen får göra olika saker, tex att en förälder åker till djurparken med ett barn och den andra till leklandet med andra barnet.
Vi gör ganska lite med bara ett barn, större utflykter vill vi göra hela familjen tillsammans. Det blir mest att bara ett barn följer med till affären eller såna småsaker.

Idag ska vi på barnträff med svenska klubben. Det ska bli väldigt skönt att komma iväg från byggplatsen ett tag och träffa lite människor. Säkert bra för barnen att höra fler som pratar svenska.

Vilken bonus om du skulle råka vara i vecka 16. Som att snabbspola 4 veckor ungefär :)

Haha ja det hade varit skoj! Fast jag hade en helt normal mens gangen innan och gravtestet pa BIM var negativt (har alltid fatt positivt pa BIM innan). Men vi far se pa torsdag, spanningen ar olidlig :D

turbo vi brukar inte gora sana stora saker som djurparken med bara ett barn, det ar ju mycket mysigare med hela familjen. Mindre saker gor vi ofta med vars ett barn, typ aker arenden mm. Varfor skulle det gagna barnen sa mycket att gora saker ensamma med en foralder att man var tvungen att dela upp dem?

Och ha sa kul pa svenska traffen! Det finns sana har ocksa men de ar i Dublin sa jag har inte kant att det varit vart det (har 20 mil dit)

Den här träffen är 20 min hemifrån så det är perfekt. Hoppas att det är när oroliga människor så man kan träffas lite oftare.

Enligt det jag läste skulle det vara bra för barnen att få full uppmärksamhet om det var utan syskonet.

Måste du åka hela vägen till Dublin för ultraljudet, finns det inget närmare?

Senast ändrad:

Det kanns som att man kan ge full uppmarksamhet om man bara aker till stan tillsammans och gor arenden tycker jag.

Nej egentligen maste jag inte kora till Dublin men jag ville ha ett Nupptest och maskinerna har i byn var tydligen inte tillrackligt bra for det. Och da sa min doktor att hans kompis hade ett av Irlands basta center i Dublin sa han fixade in mej dar gratis. Jag hade kunnat forsoka boka tid i Cork men da hade jag fatt betala. Och jag ar inte saker pa att de gor enstaka ul privat, det kan handa att man maste skriva in sig som VHI-kund, alltsa att man gar privat och inte allmant. detta kostar 3-4000 euro for hela graviditeten och inget jag har tankt gora da man i slutandan far samma vard anda.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 935
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar