Sv: Stora snacktråden - förälder
Maja älskar att bada så vi gör ofta det på kvällarna. Hon somnar ofta gott efter det, men hon sover inte så länge. Det är sällan problem att söva henne för min man (och har inte varit svårt för mig heller tidigare, men nu ska tydligen tutten in annars kan hon inte somna hos mig), problemet är att hon aldrig sover så länge. Hon vaknar liksom oftast med halvtimmesintervaller och kan inte komma till ro av sig själv. Ofta spänner hon sig en del och pruttar till lite, så ibland har jag tänkt att hon kanske har ont i magen/är känslig mot något födoämne (eftersom hon också är så liten), men det känns som att hon i så fall skulle vara mycket mer missnöjd allmänt med livet... Hon är ju typ världens mest nöjda bebis mestadels.
Så svårt... Vi har ju två barn också så det är inte alltid så lätt att få till allting på kvällen. Just nu är My världens mammagris och Maja vill ha tutte, så det är lite trixigt allting... suck och pust. Hade varit skönt att få sova åtminstone två-tre timmar i streck någon gång!
kl
Angående handfatstvätt av rumpan.
Jag förstår inte hur man kan tycka att det är tungt att tvätta barnet så som på vindvisslas bild. Handfatet tar ju nästan all tyngd liksom, och det går snabbt och enkelt. Vill man inte hålla så och ändå undvika att få ner hela benen i handfatet kan man ju hålla under ena benet bara och vända barnet mot handfatet, så gör jag ibland också.
//Julia