Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Det beror ju på olika omständigheter vad man kan sälja i antal och kön. Tror inte det skiljer mellan lantraser resp andra raser. För varför skulle det göra det?
En skillnad kan iofs vara den att lantraserna oftast tas fram på "naturlig" väg, medan andra raser ofta kläcks maskinellt, vilket ju ger större flexibilitet.

Vanligen värps äggen under våren och ruvningen startar vår/försommar. Därefter ska hönan leva med kycklingarna under ett par månader, dvs framåt hösten. Så oftast blir det bara fråga om en kull för en höna. Dessa kycklingar är vad man har att sälja, förutsatt att man vill behålla sin vinterflock. Hur många ruvningar man vill ta på sig bestäms bl a av hur många kycklingar man räknar med att få sälja. Har man förbeställningar går man på det, därutöver är det först till kvarn som gäller. Alltså, så finns endast ett begränsat antal till "spontan" försäljning.

Så har vi problemet med hönor/tuppar. Alla vill köpa flera hönor men bara en eller två tuppar. Alltså står man där med ett överskott på tuppar, vilka ska födas upp och slaktas. En vinter slaktade vi över 20 stycken, vilket var ett baltande. För att inte tala om att föda upp dom. :eek:

Här har du en orsak till oviljan/oförmågan att sälja många hönor per tupp. Numera säljer vi kycklingarna "osett", dvs innan man klart kan se vilket kön dom har. Kunden får alltså c:a 50/50 och får själv ta hand om tuppöverskottet.

Har man tur kan man kanske få köpa av uppfödarens egna avelshönor, t ex om denna vill skära ner eller förnya flocken. Man ska också komma ihåg att lantrasuppfödare ofta har ett relativt litet antal djur i sin besättning.

LIA

Inte ens min ruvande kalkonhöna pickade efter mig när jag plockade "extraäggen" som hon stal in under sig unde tiden som hon låg och ruvade, men de väser ju ganska högt och låter en hel del vilket de flesta besökare inte gillar :D

Vi har också kalkoner, men vi föder upp dem till slakt.

Vita och för mig funkade det inte att ta fram kycklingar naturligt, jag fick det intrycket att hönan var för tung och klämde de när de var nykläckta, vad har du för vikt på dina brons när de är 5-6 månader?

Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!

Än en gång, varför är jätteäggen i affären plågsamma för hönor att lägga och varför är det djurplågeri?
Och vad är det för vikt på de jätteäggen du menar?

Ingen aning eftersom jag köpte mina nu i våras som 1-åringar och kycklingarna har inte hunnit bli annat än just kycklingar ännu :D

De vuxna bronshönorna väger ca 8-10 kg och vad jag har kunnat ta reda på så väger ungtuppar kring den vikten första hösten efter kläck. Får de gå ett år till så väger de ca 16-18 kg.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur vanligt det är att de ruvar, men jag är glad för att i af en av mina hönor gör det i alla fall :)

I morse när jag kom ut i hönshuset var min "ruvhöna" borta från redet och äggen kändes kalla..inga kycklingar :( Antar att jag ska ta bort äggen...och hoppas på att hon vill försöka på nytt framöver...eller???

För att äggen tas från fabrikshönor som avlats att ge stoora ägg, större än vad deras kroppar är gjorda för. Ibland blir äggen t o m så stora att dom inte kan passera ut= hönan dör.
Uppgifterna från vår lokale äggproducent, och alltså ingenting jag själv hittat på. Sagt för säkerhets skull.

Nu kanske du svara på frågan: vilka "påhittade upprepningar" är det du och Gnist beskyller mig för!
Gnist kan ju tydligen inte göra det.

LIA

För att äggen tas från fabrikshönor som avlats att ge stoora ägg, större än vad deras kroppar är gjorda för. Ibland blir äggen t o m så stora att dom inte kan passera ut= hönan dör.
Jag har googlat på det där och försökt hitta att det är sant. Men jag hittar ingenting. Jag hade velat veta ifall det är en dålig idé att köpa XL-äggen eller om det är helt okej ur djursynpunkt. Men som sagt, jag hittar ingenting.

Överallt står bara att unga höns lägger små ägg och ju äldre hönorna blir ju större ägg lägger dem.

Uppgifterna från vår lokale äggproducent, och alltså ingenting jag själv hittat på. Sagt för säkerhets skull.

Du får nog ge en bättre källa än en granne för att detta ska bli sanning för mig, har du det?

För du måste mena att storleken på hönan är densamma och äggen blir större, så stora att det blir svårt för hönorna?, och vad ger det för vinning?

Mina ägg ligger ju storleksmässigt långt över affärens, nu är mina hönor modell större men de har inga problem så jag har svårt att tro att de ägg du i affären menar är stora ägg, att de skulle vara så stora att hönorna utsätts för djurplågeri.

Nu kanske du svara på frågan: vilka "påhittade upprepningar" är det du och Gnist beskyller mig för!
Gnist kan ju tydligen inte göra det.

LIA

Har du glömt att du till både mig o Gnist skrivit att vi snackar skit om lantrashöns?

Precis så är det och eftersom jag förutom mina rasrena höns också har lohman, som är en värphybrid så kan jag garantera att vare sig de rasrena icke lantraserna eller lohmandamerna värper några jätteägg som de har svårt att få ut.

Nån enstaka gång har någon höna lagt större ägg än normalt och dessa innehåller undantagslöst 2 gulor = en miss i produktionen har gjort att "materialet" till 2 ägg gått iväg samtidigt och blivit till 1 stort.

3 sådana stora ägg har jag fått på 3 år, så att det är vanligt att detta händer: nej.

De ägg som finns att köpa i butik är ju lite större än "normaläggen" men mina lite äldre damer brukar värpa i den storleken fram emot hösten strax innan ruggningen. Dvs när de värpt under en hel säsong och visst är de lite större, men inte har de problem att värpa ut dem.

Allt finns inte att hitta på nätet. ;)

Man avlar för att få stora ägg, större än dom hönan skulle lägga utan denna avel. Liksom man avlar för att fabrikshönorna ska lägga fler ägg per dag (i snitt) och fler under den period dom är produktiva.

LIA

Du får nog ge en bättre källa än en granne för att detta ska bli sanning för mig, har du det?
Jag har varken intresse av eller någon skyldighet att bevisa något för dig. Jag redogjorde för ett förhållande, och om du inte tror på det är ointressant. Om det är viktigt för dig, så fram med motargument i så fall.

För du måste mena att storleken på hönan är densamma och äggen blir större, så stora att det blir svårt för hönorna?, och vad ger det för vinning?
Mer pengar! Konsumenter vill ha, vill ha, vill ha och skiter i vad som händer bakom kulisserna. Jmfr gärna med djuruppfödning i övrigt.

Mina ägg ligger ju storleksmässigt långt över affärens, nu är mina hönor modell större men de har inga problem så jag har svårt att tro att de ägg du i affären menar är stora ägg, att de skulle vara så stora att hönorna utsätts för djurplågeri.
Så om "normala" hönor tvingas värpa lika stora/större ägg som dina stora hönor gör, så är det inget du ser som problem?

F ö så är jag undrande till den reaktion du och Gnist visar upp i det här fallet. Jag har då inte anklagat er för att tvinga era höns att värpa för stora ägg, eller hur?

Kan du inte redovisa "påhittade upprepningar"?

Det vita ägget är ägg från frigående höns köpt på ICA och det ljusbruna är ägg från min Hedemora-Hjördis som är strax över ett år.

IMG_2693.jpg

Jag har varken intresse av eller någon skyldighet att bevisa något för dig. Jag redogjorde för ett förhållande, och om du inte tror på det är ointressant. Om det är viktigt för dig, så fram med motargument i så fall.

Ja, jag undrar vad det är för vikt på de "jätteäggen" du har sett i affärer?, det är ju viktigt med vikten menar jag, annars kan ju allt se stort ut beroende på vad man jämför med, så vikten?

Jag tycker nog att det underlättar om man vet tanken bakom inlägg.
Att det finns olika storlek på ägg är ju känt.

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt