Jag tycker TS och en del andra i den här tråden verkar tycka att just en grovfoderanalys är onödig, bara för att grovfoderanalys inte är lika med facit så är den lika bra att hoppa över.
Själv är jag nog väldigt färgad av att jag i mitt arbete som djursjukskötare verkligen dagligen stöter på hästar som har foderrelaterade åkommor och med då okunniga/ ointresserade hästägare. Jag kan verkligen se en tydlig trend där man för femton år sedan fodrade med ögat, till att man för fem år sedan oftast hade analyserat foder ( där problemet var att inte alla kunde tyda/förstå höanalysen), till idag då det har blivit löjligt/ocoolt att analysera grovfoder igen. Dags att enbart fodra med ögat igen. Det är så frustrerande att stå mittemot en hästägare som har ett pågående fånganfall på sin häst, men fnyser åt förslaget att de ska analysera sitt grovfoder, ofta med just argumentet att de minsann inte analyserar sin egen mat eller sina barns mat. Jag erkänner att jag blir provocerad av alla hästägare som dyker upp med sina dyra hästar men som verkligen inte skulle lägga pengar eller vill lära sig mer om grovfoderanalys. De tar hellre proteinbrist, zinkbrist, selenbrist eller EMS på sin häst. Jag är som sagt medveten om att jag blir provocerad av att just något så enkelt som grovfoderanalys är något som så många hästägare tycker är löjligt/ bortkastade pengar. Jag är också väl medveten om att det inte går att få fram nyttan med analys hos dessa hästägare. Den diskussionen är egentligen inte ens värd att ta med dessa hästägare, vi tycker helt enkelt för olika.
Nu ska jag inte påstå att jag i arbetet stött på "alla dessa" hästar med iron-overload, det rör sig om enstaka exemplar genom åren. Då är det ju vanligare att järnet är en bakomliggande orsak till tex EMS och zinkbrist. Men foderrelaterade åkommor kryllar det av och färre och färre verkar analysera sitt foder.
Det är intressant att du väljer fång som exempel på foderrelaterad sjukdom.
Fång torde väl oftast (inte alltid) bero på överfodring.
Inte på brist på analyser.
För mycket mat, oavsett vilken.
För så långt jag förstått utifrån pubmed och mina sökningar på laminitis, så vet man fortfarande inte vad som är exakta orsaken. Mer än att förstås överfodring ökar risken...
och överfodring är ju generellt sett ett stort foderrelaterat problem i Sverige.
Jag tycker att jämförelsen med barn är relevant.
På så sätt att både häst och människa är biologiska varelser som är anpassningsbara i väldigt stor utsträckning.
Så länge både häst och människa får i sig tillräckligt av det mesta och skapligt balanserat, så klarar sedan kroppen att kompensera en hel del.
Bara för att en viss kvot av fosfor/kalcium finns i fodret så betyder inte det att vi vet hur mycket som tas upp av vad. Eller mängden järn. Så länge vi inte ger extrem överlastning i fodringen, så kompenserar hästkroppen rimligen en hel del.
Hästar är biologiskt anpassningsbara även med hänsyn taget till olika jordmån. Det skiljer sig mellan exempelvis Island och Sverige.
Och ändå verkar det inte särskilt vanligt med uttalade bristsjukdomar hos islandshästar ens när de byter miljö (eksem, men det är ju en annan fråga).
Så visst att ha en analys och se så det inte är katastrofalt åt något håll.
Men att stirra sig blind och beräkna sig blå med olika tillskott torde inte behövas. Eftersom hästkroppen inte tar upp exakta mängder.
Den där optimala blandningen torde inte finnas i verkligheten.