Eukaryot
Trådstartare
Det troligaste är ju att de "dåliga" årgångarna fick för lite mat i allmänhet och därmed saknade flera olika näringsämnen, inte att de fick tex minst 1 kg torrhö per 100 kg men att det höet innehåll för lite av just ett enda mineral. Dvs den troligaste lösningen hade varit att ge mer grovfoder rent allmänt än att ge ett specifikt tillskott (som man skulle ha identifierat via en grovfoderanalys). Idag när de flesta hästar får mer än 1 kg torrt grovfoder per 100 kg kroppsvikt samt om de går ute och äter gräs iaf på dagtid under växtperioden så lär risken för näringsbrist hos en vuxen hobbyhäst vara väldigt liten.Den litteraturen om hållbarare hästar kommer från Gotland hittar du i gammal litteratur (på den tiden det var militär och adel som hade ridhäst medan vanliga hade arbetshäst eller oxe) så finns inga tävlings resultat att vissa för jag tror inte det fanns tävlingar mer än möjligen galopp i England och militär hade säkert lite i och mellan olika regemente.
Bra eller dålig handlade bara om hållbarhet och inte gång, hopp eller något annat.
Analys är inget nytt på hö, inte ens i min bok från början av 80 talet nämnde analys som något nytt i foderdelen.
Läs en gång till om kaninerna, det finns ingen info att räkna ifrån, ja jag är övertygad om att jag kunde minska antalet dödfödda och svaga om det fanns något att räkna ifrån.
Mina hästar är alltid ute mycket året om och även tävlingshästarna går i gräshagar hela dagarna. Men visst, har man dem inne mycket och de inte kan fylla på förråden naturligt mha gräs så är ju risken för bristsjukdomar betydligt större. Den situationen försöker jag att undvika, jag använder mina kunskaper, dvs låter hästarna äta den föda de är anpassade för i så stor utsträckning det går.
Har någon påstått att kemiska analyser är något nytt? Inte har jag gjort det iallafall.
Tragiskt att du hade problem med dödfödda och svaga kaninungar Det hade jag aldrig problem med när jag födde upp, men så var jag också påläst och använde de kunskerna som fanns tillgängliga om kaniners kostbehov.
Senast ändrad: