Eukaryot
Trådstartare
Du hittar verkligen på egna små fabler om allt möjligt. Var har jag skrivit att hästar bara tillverkar vissa vitaminer bara i tarmen på sommaren? Du har verkligen blivit överbevisad i alla dina påståenden och när du anklagat mig för att komma med fantasier. Snacka om "vet bäst-attityd" utan att veta ett dugg...Ja? Det är inget konstigt eller nytt. Jag undrar vilka vitaminer du menar att hästar bara tillverkar i tarmen under sommaren.
Så här skrev jag i inlägg #90:
"Och du vet väl att hästarna bildar egna vitaminer på somrarna (om de får gå ute och äta gräs, vilket ju varierar och är svårt att mäta på varje enskild häst... för det beror ju t ex på om hästen har regntäcke på sig, hur mycket skugga den står i osv) som sedan lagras i bl a levern och räcker i flera månader? Så du skulle egentligen behöva ta blodprover varje månad samt analysera fodret i takt med att du använder det och räkna om foderstaten i takt med att tiden går för annars tillkommer ännu fler felkällor. Det är fakta."
De bildar alltså mer vitaminer om de äter gräs och går ute i solen. Detta har jag ju visat att det stämmer, se citat i mina andra inlägg. Vilka vitaminer har du ju också fått svar på i citaten. Detta var bara ett av alla konkreta exempel som jag gett dig, som illustrerar varför en grovfoderanalys inte på något sätt ger hela sanningen.
Som sagt, du visar upp vet-bäst-mentalitet när den är som "bäst", med ett tydligt inslag av faktaresistens
Så, nu blev det ett inlägg till från mig som @Görel får ta med i en eventuellt utbrytning...