Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Redovisa dom "påhittade upprepningarna"!

LIA

Denna gång ska jag faktiskt härma dig. Läs dina inlägg själv, för du som menar vissa andra inte kan läsa kan väl själv?? så kommer du finna att du till både mig o Gnist skrev att vi snackade skit om lantraser.

Nå, vad var det nu för vikter på de dära jätteäggen du sett i affären?, är ju viktigt att veta så det inte är du som uppfattar ägg lite större än normala 60 grams för jätteägg.

Idag solbadas det i min hönsgård :) De små kycklingarna verkar helt klart tycka om livet utomhus. Just nu håller jag på att måla ett litet blivande hus att ha ute i hönsgården. Surhönan Bodil vakar hårt över sina kycklingar, inte lönt att någon annan höna närmar sig där inte.

Nu har min lilla Serama flyttat ut ur kläckaren tillsammans med en snabbt inköpt kompis.
P1010818.jpg

Och som en liten jämförelse så är den snabbt inhandlade polaren knappt en vecka gammal och blir 1,5-2 kilo tung som vuxen :p
P1010822.jpg

*kl*

NU, kommer jag ihåg varför jag inte varit inne här pålänge.. Vilket jävla tjaffs..

Nu är det väl så att man får ha vilken typ och ras av höns man känner att man vill ha. Eller?

Om man vill veta mera om lantraser så kan man gå in på lantrashönsklubben.

Där står det så här: (saxat från lantrashönsklubben)

Generellt är lantraser klimatiskt härdiga, motståndskraftiga mot sjukdomar och har goda föräldraegenskaper. 30-40 % ruvning är normalt i en lanthönsflock. Högre procent för dvärghöns. 100-200 ägg per år är normalt. Lantrashöns värper ägg med benvitt till ljust brunaktigt skal. Ett ägg efter en medelstor lantrashöna väger ca 50-55g. Större hönor värper normalt större ägg än mindre - men de äter också mer!

I rikare bygder och miljöer kunde rel. stora och kraftiga lokalraser utvecklas, medan man i fattigare bygder endast kunde livnära mindre djur. Storleksmässigt kan raserna delas in i fyra grupper, efter hönornas vikt: Stor lantras ca 2-2,5 kg, medelstor 1,5-2 kg, liten 1-1,5 kg och dvärg 0,5-knappt 1 kg. Tupparna är oftast 30 - 40 % större än hönorna.

Jag själv har inte några lanthöns alls. Men har Isbar, Stor Brahma, Dvärg Brahma, Dvärg Kochin (flera färger), pärlhöns och Italienska Gäss. Ägg och kläckningssäsongen är i full gång. Det har gått skapligt hittills iaf :)

Nu är det väl så att man får ha vilken typ och ras av höns man känner att man vill ha. Eller?
Givetvis!!

Men som med allting annat så är det bra att diskutera och prata om raserna. Kanske finns det någonting som man inte tänker på, kanske är det så att någonting var mer intressant än vad man trodde, osv.

Sen tycker inte jag att man ska snacka ner raser. Alla raser har sin charm och alla raser har positiva och negativa egenskaper. Att prata hönsraser är ju lite som att få förslag på hundarraser, man vill ha vissa kriterier och sen förslag på raser som passar till vad man vill ha dem till. Det är ingen som skulle rekommendera en aktiv brukshund till någon som bara vill gosa med hunden i soffan och gå kortare promenader runt kvarteret.

Det är inte så konstigt att de som prioriterar någonting speciellt tycker att de måste försvara det ifall någon annan totaldissar det. Men det är ju också det som gör diskussionerna så bra. Det ger inblick i hur och varför folk tycker som de gör och det är det som bidrar till att andra får tänka till själva och få lite nya tips och idéer.

Bukefalos är en stor källa till kunskap och integration. Det är inget onödigt tjaffs i denna tråden, den är intressant och den ger en inblick i hur folk tänker och tycker.

Precis så är det och eftersom jag förutom mina rasrena höns också har lohman, som är en värphybrid så kan jag garantera att vare sig de rasrena icke lantraserna eller lohmandamerna värper några jätteägg som de har svårt att få ut.

Nån enstaka gång har någon höna lagt större ägg än normalt och dessa innehåller undantagslöst 2 gulor = en miss i produktionen har gjort att "materialet" till 2 ägg gått iväg samtidigt och blivit till 1 stort.

3 sådana stora ägg har jag fått på 3 år, så att det är vanligt att detta händer: nej.

De ägg som finns att köpa i butik är ju lite större än "normaläggen" men mina lite äldre damer brukar värpa i den storleken fram emot hösten strax innan ruggningen. Dvs när de värpt under en hel säsong och visst är de lite större, men inte har de problem att värpa ut dem.

Där får jag lägga en liten kommentar, Där jag tidigare extraknäckte har dom en ras som är korsad med kinesisk stridstupp, (minns inte just nu den andra rasen) deras ägg är större än normalt, nästan så dessa XL ägg är ett skämt. Äggen tas fram för kläckning & sen slakt. Kycklingarna exporteras ut i Europa.
Merparten av dom kasserade äggen innehåller dubbla gulor ibland även trippla.
Jättegoda att ha som frukostägg & till bakning ;)

Vi har ett gäng höns vi fått av en gammal dam, har ingen som helst aning om ras /er på dem. Hon pratade om Cochin, men det vette katten om det är. Men dom äggen ligger på runt 55g

Vi hade inte tänkt skaffa höns när sambon fick dem.

Ni som har sådana där reden där äggen rullar antingen framåt eller bakåt - hur tycker ni att de fungerar? Jag vill ju att mina hönor ska kunna "gossa" in sig i redena och värpa äggen. Vill gärna ha halm eller annat där inne, men det går väl inte om man har reden där äggen rullar åt något håll.

Behöver de verkligen ingen bädd i redet? Känns lite fabriksartat att bara ha galler i botten på redena. Jag vill ju ha ett gammaldags lantligt typ av hönsägande. Det är inte så att jag tror att jag har någonting emot att stoppa in händerna i redena, men när jag såg dessa färdigbyggda reden med ägguppsamling så kändes det lite arbetseffektivt.

ReadImages.asp

Det beror nog mer på hur du planerar hönshuset på hur arbetseffektivt det blir.
Om du placerar värpredena så du måste gå in och igenom hela hönshuset, tar det ju mer tid än om du bara kan öppna en lucka och plocka äggen.

Ett alternativ till försvinningsredena är att du sätter vanliga reden så att bakdelen är mot gången då är i, och så en lucka där, då kan du öppna och plocka äggen (under hönan om hon ligger där) och hönorna kan fortfarande gosa ner sig i redmaterialet Hoppas du förstod vad jag menade :o

Om man har ett stort antal värphöns, kan det kanske vara befogat. Men får man c:a 5 ägg/dag under högsäsong, ser jag inget behov.
Om man plockar äggen kvällstid, samtidigt som man räknar in sina djur och kollar över dom, blir det ju inget merarbete att tala om.

"Risken" är också att hönorna föredrar att reda in sig på golvet i ströet.
Det blir ju också lite knepigare att fixa ruvreden om hönorna absolut vill ligga i sina värpreden.

Synpunkter från mig, som tycker det duger gott med en enkel, hemsnickrad rederad. :)

LIA

Jag hade in min enfald tänkt att jag skulle ha en lucka utanpå själva byggnaden och öppna därifrån så jag slapp gå in i hönshuset. ;) Städa där inne kan jag göra när hönorna är ute.....eller så får sambon göra det. ;)

Då är det väl bara att fixa en lucka i väggen istället :) Nackdelen kan bli att det inte blir tätt och drar på vintern.

Varför vill du inte gå in i hönshuset?
Jag har ju en fågelfobi sedan barnsben då jag blev attackerad av en fasan när jag var 2 år gammal. Fobin är väl inte helt under kontroll, men jag är betydligt bättre utomhus där jag inte känner mig trängd med fåglarna än inomhus där det dessutom är relativt trångt.

Så min hantering av hönorna kommer i alla fall till en början att ske utomhus. Turligt nog för hönorna så har jag hönsvana personer runt omkring mig, samt sambon inte är ett dugg rädd. Detta är ju hans idé, inte min, men han är ju inte alltid hemma med jobb och sådant så det kommer ju vara så att jag tar hand om dem också.

Det är inte allt för svårt att snickra till vanliga reden (som man kan ha halm/hö i) med en lucka på baksidan som går att öppna utifrån för att plocka ägg. Låter som att det är något sådant du ska ha tycker jag.

Vintertid kan ni ju hänga för utsidan av redena så att det inte blir drag och du kan även då lätt komma åt redena med ägg :)

Ja, kylan är jag inte orolig för inte heller byggandet av hönshuset. Det är den lätta biten eftersom det är engångsföreteelser.

Frågan var väl mer hur mysigt/omysigt det är för hönorna att värpa i sådana reden där äggen rullar någonstans? Det går ju inte att halma upp eller lägga in mycket strö i ett sådant rede, eller?

Det blir inte så att de hellre lägger sig någon annanstans än så för att värpa? Jag försöker ju undvika att behöva gå in och leta runt i hönshuset efter ägg.

"Automatredena" tycker jag du ska skippa. I ditt fall ser jag inte ens hur dom skulle kunna fungera, eftersom du inte vill plocka äggen inne i hönshuset. Det blir svårt att ordna att äggen rullar ut genom väggen. ;)

I vanliga reden kan hönorna lägga ganska många ägg innan det blir "fullt" Du behöver m a o inte plocka ägg varje dag, om du inte vill.

Nu kommer jag inte ihåg när du tänker börja med hönsen, men blir det först framåt hösten så är det inte aktuellt med så många ägg ändå. Du får då tid att jobba med din fobi, och med lite tur har du kanske kommit över den till våren, när äggläggandet skjuter fart. Dvs om du inte tvångskör hönorna med ljus under vintern.

Varför inte bygga på vanligt vis och sedan, till våren, komplettera med någon form av "genomväggen-lösning" om du behöver det då?

LIA

Vi har ett gäng höns vi fått av en gammal dam, har ingen som helst aning om ras /er på dem. Hon pratade om Cochin, men det vette katten om det är. Men dom äggen ligger på runt 55g

Vi hade inte tänkt skaffa höns när sambon fick dem.

De som möjligen är kochin är de av dina som har fjädrar på benen. Du har ju även ett gäng som inte har är benbefjädrade.

Men det är trevliga höns oavsett...

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt