Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Jag är inte heller någon fågelälskare. Men man vänjer sig. I början hade jag stora handskar på mig när jag skulle ta i en höna för jag tyckte det gjorde skiiitont att få ett nyp i armen. Nu är jag värsta tuffingen :cool: inga handskar här inte och skulle nästan våga fånga in mamsens ilskna tupp!

Om du vill träffa Hedemorisar och passerar Nässjö/Vaggeryd kommun ngn gång är det bara att hojta till!

Man ska ju givetvis välja den ras man själv vill ha. Jag har haft många olika raser allt från gamla fabrikshöns som inte hade en enda fjäder knappt på kroppen, holländska vithättor, diverse korsningar, lohman, kochin men nu sist blev det Hedemorahöns då jag blivit mer nyfiken på det här med genbank och fick tillfället på nära avstånd hitta en liten flock.
Självklart, ska var och en själv avgöra vilken hönsras eller typ av höns man vill ha. Det är liksom inte den frågan vi diskuterat.
Precis som för dig gick mitt hönsinnehav via fabrikshöns. När jag så efter några års upphåll skulle skaffa nya, hittade jag också lantraserna när jag letade efter alternativ. För mig så var hela bilden av lantraser (alla sorters djur) så intressant och viktig att jag stannade där.

Det ska ju tilläggas nackdelen med att köpa t.ex. genbankshöns är att få en tillräckligt stor grupp från början för många säljer oftast en tupp och två hönor dessutom kanske är 12 veckor gamla, vilket gör att man kan få vänta länge innan de där efterlängtade äggen kommer med sin härliga gula.
Vanligen säljs kycklingar osorterat, dvs man får ungefär 50/50 av hönor och tuppar och då brukar man kunna få så många man vill ha. Fr a om man bokar i god tid. Kräver man vuxna djur blir det knepigare med antalet, eftersom man då tar av säljarens vinterstam.
Är det någon skillnad här på andra hönsraser, frånsett fabriksdito?

Jag tycker inte man ska döma någon för att de väljer bort lantraser för inom hönsraser finns det många fräna som har ett speciellt utseende med mera. Man ska välja ras efter eget tycke, egna förutsättningar och behov.
Som sagt, jag har ingen annan uppfattning än du i det fallet. Så länge som det viktiga och intressanta med just lantraser inte förnekas eller sopas under mattan.

LIA

De flesta lantraser inte värper 55-60 g ägg?
Lantraser lägger färre ägg per år än många icke lantraser gör?
Man bör ta hänsyn till bla sitt behov av ägg när man väljer ras?
Svar:
3 av 8 gör det, men det låtsades du inte om. Försök vara ärlig!!
Förresten, du rekommenderar Ramona att välja först Svarthöna och sedan Hedemorahöna (bra äggstorlek enligt dig), trots att hon vill ha ägg på 53-60g. Svarthönan lägger nämligen enligt senaste snitt 46,90 och Hedemorahönan 51,29 gram. Så mycket för din sakkunskap!

Antalet har jag inte kommenterat, huvudsakligen för att det är så individuellt. Lantraserna lägger c:a 130-140 ägg/år. Här måste man ta hänsyn till ruvande och ålder mm, alltså en rad osäkra förutsättningar. Menar du att andra raser, förutom fabrikshönsen, lägger så många fler ägg? Vem ansvarar i så fall för den satistiken?

Ägg är en av många olika aspekter att ta hänsyn till när man väljer hönsras. Hur viktigt detta är är upp till var och en. Allt som hör till lantraser är en annan faktor som jag anser viktig, men som du förkastar.

Att du kallar mig för lantrastalliban visar vilken nivå du du är på. Nog sagt om det.

Nu förväntar jag mig svar på frågan vad det är för "påhittade upprepningar" ni anklagar mig för!

LIA

Kalkoner - Är de inte ilskna av sig? Eller är det en fördom jag har?

Jag kan ju bara tala för mina gobblar och de låter värre än de är :love: Inte ens min ruvande kalkonhöna pickade efter mig när jag plockade "extraäggen" som hon stal in under sig unde tiden som hon låg och ruvade, men de väser ju ganska högt och låter en hel del vilket de flesta besökare inte gillar :D

3-kalkon.jpg

Tuppen blåser gärna upp sig, gobblar och låter och blir färggrann i plytet och på halsen, men är en riktig fegis egentligen, så "mycket käft, men lite bakben" sas.

I början hade jag stora handskar på mig när jag skulle ta i en höna för jag tyckte det gjorde skiiitont att få ett nyp i armen. Nu är jag värsta tuffingen :cool: inga handskar här inte och skulle nästan våga fånga in mamsens ilskna tupp!

Samma här och jag toppar ditt mod med att jag tom sticker in handen under surhönor utan handskar och dessutom barärmad :eek: :D

Skulle dock aldrig i livet göra så med okända hönor.. Bara med mina damer som jag känner och som tur är, så är alla mina tuppar snälla :love:

Jag upplevde i alla fall när jag försökte få tag i genbankshöns att många var inte villiga än att släppa max 2 hönor och en tupp. Däremot om jag ville ha andra raser som t.ex. dvärgkochin, brahma var det ofta det ingick grupper a 4hönor och en tupp. Men efter mycket letande så fick jag tack och lov tag i 4 hönor och en tupp av Hedemoraras med genbanksintyg. Mycket beror väl dock på vart man befinner sig i landet kanske och vilka kontakter man har.

Jag tycker kalkoner verkar vara fräna djur :) Men nu lutar det åt lite ankor som nästa projekt istället enligt sambon som har stora damm-planer på G.
Ang. surhönor så har jag ju två Bodil och Ulla som vet precis hur man gör för att det ska kännas som mest. De nyper och sen vrider till...;) Men man vänjer sig fort :)

Svar:
3 av 8 gör det, men det låtsades du inte om. Försök vara ärlig!!
Förresten, du rekommenderar Ramona att välja först Svarthöna och sedan Hedemorahöna (bra äggstorlek enligt dig), trots att hon vill ha ägg på 53-60g. Svarthönan lägger nämligen enligt senaste snitt 46,90 och Hedemorahönan 51,29 gram. Så mycket för din sakkunskap!
LIA

3 av 8 är under hälften, dvs, de flesta (majoriteten) lägger ägg som är mindre.

Gnist rekommenderade INTE Ramona att skaffa Svarthöna, det Gnist skrev var att OM hon skulle skaffa lantras så skulle det vara Svarthönan.

LIA läser som vanligt inte vad jag skriver utan hon tolkar det som hon tror att jag skriver baserat på en ca 2 år gammal diskussion angående genbank, så henne har jag lagt ner helt att svara på från och med nu.

Jag menar:

"OM jag skulle ha" "för mig är inte äggstorleken viktig alls" läser ju LIA som att jag rekommenderar Ramona att skaffa..

Hedemora värper enligt lantrasklubbens hemsida ägg med en vikt på ca 50 g, vilket för mig inte är dvärgägg direkt även om det såklart inte heller är jätteägg, men de ligger heller inte jättelångt under vad jag betecknar som "normal" äggstorlek och eftersom Ramona tycker (som jag tolkar det) att höns är lite läskiga så är det ju viktigt att välja en lugn ras och då rekommenderar jag hedemora just för att de är ganska lugna och ickeflaxiga. Jag tänker mig att Ramona säkerligen kan överse med att äggen är marginellt mindre än 53 g i utbyta mot att hönsen som värper dem är höns som hon känner är just lugna och trygga.

Min uppfattning av Ramona är nämligen att hon är en rationellt tänkande människa som vill väga för och nackdelar mot varandra och jag har på känn att i frågan om lugna hönor som hon känner sig trygg med vs stora ägg så är chansen stor att de lugna hönorna vinner över de lite större äggen.

Jag har ju haft både hedemora och blomme och tycker att hedemoran är lugnare av de två och dessutom verkar det som om Ramona skulle gilla att ha lite färgvariation i sin hönsflock, vilket är ytterligare ett + i kanten för just hedemorahöns.

LIA kan gärna fortsätta med att sitta på sina höga hästar och tro att hon kan och vet allt och att jag kan noll och inget, men det är ju upp till Ramona att läsa på om raserna och jag kan inte tänka mig att hon ser ner på mig för att jag skriver om vad jag personligen skulle välja eller att jag tipsar henne (utifrån mina erfarenheter) om vad jag tror kan passa henne bäst utifrån hur jag tolkat det hon skrivit i tråden.

Senast ändrad:

Har haft kalkoner oxå å dom e inte alls så farliga som folk brukar säga att dom ska vara :D Då e våra gäss värre speciellt när dom har småttingar då e dom inte å leka med... Men av dom 7 kalkoner vi hade så va d en hona som va riktigt elak när hon ruvade mot allt å alla inkl sina kalkonkompisar.... Å vår kalkon tupp d ända han inte gillade d va röda saker han stod å passade vår bil hela tiden i början innan han fattade att d inte var något han behövde passa hela tiden hehehehe

Min uppfattning av Ramona är nämligen att hon är en rationellt tänkande människa som vill väga för och nackdelar mot varandra och jag har på känn att i frågan om lugna hönor som hon känner sig trygg med vs stora ägg så är chansen stor att de lugna hönorna vinner över de lite större äggen.

Jag har ju haft både hedemora och blomme och tycker att hedemoran är lugnare av de två och dessutom verkar det som om Ramona skulle gilla att ha lite färgvariation i sin hönsflock, vilket är ytterligare ett + i kanten för just hedemorahöns.
Ja, det är nog så! Snälla och lugna framför stora ägg. Ville vi bara ha stora ägg hade vi ju kunnat köpa gamla fabrikshöns i slutet på sin karriär, men de platsar liksom inte riktigt på vårt torp med vår kunskap. Vi behöver hönor som är tama. Jag är inte ett dugg orolig över att inte få tag på en grupp för jag drar mig inte för att betala bra för vad jag vill ha. Pengarna är inget hinder här och jag betalar gärna det mångdubbla priset för en trevlig grupp som är tam och utevan än chansar med billiga kycklingar. Det är själva "drömmen" om pickande hönor på torpet vi vill åt, äggen är väl egentligen ett plus. Färgglada hönor är av mindre prioritet, men det är klart att i den bästa av världar så har vi extremt snälla (icke flaxiga), färgglada hönor som lägger normalstora ägg. Men viktigast är att vi ror iland projektet och tycker att det är roligt!

Senast ändrad:

3 av 8 är under hälften, dvs, de flesta (majoriteten) lägger ägg som är mindre.
Ja, men vad spelar det för roll? Det är ju inte fråga om odds i ett chanstagande här, utan raserna är noga presenterade bl a ifråga om äggstorlekar. Eller hur?
Är önskemålet ägg om 53-60 gram så bryr man sig inte om dom andra 5 raserna. Läs Gnists felaktiga "informationer" i inläggen lite mer kritiskt, så förstår du kanske varför jag protesterar.

Gnist rekommenderade INTE Ramona att skaffa Svarthöna, det Gnist skrev var att OM hon skulle skaffa lantras så skulle det vara Svarthönan.
Jaha, och varför tror du hon skrev det? Om det inte var för att hon tyckte det var en lämplig ras för Ramona??

Varför har du inte kommenterat resten av citatet?

LIA

Jaha, och varför tror du hon skrev det?
LIA

För att hon skulle tycka att det var en rolig ras SJÄLV? Jag tror att Gnist förutsätter att Ramona själv söker relevant fakta innan hon skaffar sina höns istället för att bara gå efter vad folk skriver här. Och framför allt förutsätter iallafall jag att folk inte läser inlägg som fan läser bibeln. Får jag skriva om vilka raser, lantraser eller ej, som jag gärna skulle vilja ha utan att det ses som tips till Ramona att skaffa just de raserna?

LIA läser som vanligt inte vad jag skriver utan hon tolkar det som hon tror att jag skriver baserat på en ca 2 år gammal diskussion angående genbank, så henne har jag lagt ner helt att svara på från och med nu.
Ynkligt sätt att försöka slippa stå för vad man skrivit.

Alla som är intresserade kan ju läsa dina inlägg innantill och se med egna ögon, så varför förneka? Jag erkänner mina tabbar, varför kan inte du göra detsamma?

Hedemora värper enligt lantrasklubbens hemsida ägg med en vikt på ca 50 g, vilket för mig inte är dvärgägg direkt även om det såklart inte heller är jätteägg, men de ligger heller inte jättelångt under vad jag betecknar som "normal" äggstorlek och eftersom Ramona tycker (som jag tolkar det) att höns är lite läskiga så är det ju viktigt att välja en lugn ras och då rekommenderar jag hedemora just för att de är ganska lugna och ickeflaxiga. Jag tänker mig att Ramona säkerligen kan överse med att äggen är marginellt mindre än 53 g i utbyta mot att hönsen som värper dem är höns som hon känner är just lugna och trygga.
Jojo, ena gången är alla uppgifter om äggstorlek viktiga, i nästa inget att hänga upp sig på. Dvs, när du sett att du klantat dig.

LIA kan gärna fortsätta med att sitta på sina höga hästar och tro att hon kan och vet allt och att jag kan noll och inget, men det är ju upp till Ramona att läsa på om raserna och jag kan inte tänka mig att hon ser ner på mig för att jag skriver om vad jag personligen skulle välja eller att jag tipsar henne (utifrån mina erfarenheter) om vad jag tror kan passa henne bäst utifrån hur jag tolkat det hon skrivit i tråden.
Vem som sitter på höga hästar osv torde alltså stå klart för var och en som läser tråden. Likaså vad dina kunskaper om lantraser är värda.

Du ställde tre frågor till mig, och jag besvarade alla tre. Jag emotser ditt svar på vilka "påhittade upprepningar" du beskyller mig för!

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25