Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle inte kalla det för en fixering, snarare för ett önskemål. Vi gillar att äta ägg till frukost. Det är inte så att vår värld fallerar ifall vi inte får stora ägg, det är mer så att vi vill ha relativt stora ägg så att vi kan äta varsitt kokt ägg på morgonen. Vi behöver inga XL, men de ska i alla fall inte vara pyttesmå.Eftersom jag är så nyfiken, varför denna fixering vid stora ägg?
Nej, aldrig gäss! Jag vill ha lugn och ro och kunna ha gäster på gården utan att de attackerar.På tal om stora ägg, du skulle kanske överväga ankor eller gäss?
Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!
På vad sätt är ägg från lantraser dåliga?
Är inte 60 gr ägg att betrakta som normal storlek?
LIA
Emotser svar på frågorna:
Vari ligger ditt intresse i att snacka ner lantraserna?
Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!
För att få bra med ägg av normal storlek eller lite större, så skulle i af jag skippa lantraserna och satsa på någon annan trevlig ras som uppfyller de önskemål ni har på era blivande höns.
Det är viktigare att bli nöjd med sitt hönsägande ur alla aspekter än att kompromissa med vad man vill ha/har behov av enbart för att vara ansluten till en genbank tycker jag!
LIA
men det finns som sagt andra raser än de som finns i genbank som kanske bättre passar den enskildes behov och då tycker jag man ska välja det som passar en bäst och inte skaffa lantras bara för att vara med i genbank.
Det som är bra med lite "bättre" priser på hönorna är att du får betalt för dem när du säljer kycklingar också. Så du får ju tillbaka din investering. Förhoppningsvis får du lite kycklingar som blir hönor som du själv kan sälja vidare för 200:-/st.Jag tittade på Hedemorahöns också men det verkar ha gått troll i priserna på dem här omkring där jag bor. 200 kr per höna var för mycket för mig helt enkelt.