Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

dv3.jpg

Denna grabben var skitsnygg :p

Eftersom jag är så nyfiken, varför denna fixering vid stora ägg?
Jag skulle inte kalla det för en fixering, snarare för ett önskemål. Vi gillar att äta ägg till frukost. Det är inte så att vår värld fallerar ifall vi inte får stora ägg, det är mer så att vi vill ha relativt stora ägg så att vi kan äta varsitt kokt ägg på morgonen. Vi behöver inga XL, men de ska i alla fall inte vara pyttesmå.

Omständigheterna kring vårt hönsägande innebär att vi inte kan ha massor med höns, utan det funkar nog bäst för oss ifall vi har 5-6 stycken. Därför vill vi också inte ha för små ägg, eftersom vi vill vara självförsörjande på ägg. Då funkar det inte att behöva baka med dubbla antalet som står i recepten etc. Så hellre normalstora ägg så att vi de få höns vi kan ha räcker. :)

6 hönor ger 4 ägg/dag under säsong, grovt räknat och så länge ingen ruvar. Det tenderar att bli ett lager vartefter. :)

På tal om stora ägg, du skulle kanske överväga ankor eller gäss?

LIA

På tal om stora ägg, du skulle kanske överväga ankor eller gäss?
Nej, aldrig gäss! Jag vill ha lugn och ro och kunna ha gäster på gården utan att de attackerar. ;)

Höns blir bra när tiden är inne. Vi ska inte krångla till det. :)

För att få bra med ägg av normal storlek eller lite större, så skulle i af jag skippa lantraserna och satsa på någon annan trevlig ras som uppfyller de önskemål ni har på era blivande höns.

Det är viktigare att bli nöjd med sitt hönsägande ur alla aspekter än att kompromissa med vad man vill ha/har behov av enbart för att vara ansluten till en genbank tycker jag!

På vad sätt är ägg från lantraser dåliga?
Är inte 60 gr ägg att betrakta som normal storlek?

Man väljer lantraser och ansluter sig till genbank för att man vill mer än att bara ha höns. Det ena utesluter inte det andra!

LIA

Du menar:
Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!

Vad är det för djurplågeri menar du att hönor modell större får ägg modell större?

LIA

Stadiga 60 gramssägg lyser väl med sin frånvaro hos lantraserna, de få som kommer upp dit så ligger ändå 60 på övre gränsen ex 55-60 gram, så man kan inte räkna med att få det.

Vad ska man räkna med att få då?

De äggen vi idag köper i affären ligger mellan 53-60 gram. Jag vägde alla i kartongen sist. Den storleken är helt okej.

Du vet inte vad du talar om. Våra lantras-ägg ligger ganska prick på 60 gram, många av dom lite drygt, några strax under. Undantaget fjolårshönorna som inte kommit upp i storlek ännu.

Emotser svar på frågorna:

Vari ligger ditt intresse i att snacka ner lantraserna?

Ramona,
i några inlägg bakåt redovisade jag äggviktsstatistik från Lanthönsklubben. Dom vikterna är vad du kan räkna med i normalfall.

LIA

Emotser svar på frågorna:

Vari ligger ditt intresse i att snacka ner lantraserna?

Men herregud!:eek:

VAR har jag skrivit att lantrasers ägg är dåliga?:confused:

Och VAR har jag skrivit att 60 grams ägg inte är normal storlek?:confused:

Och VAR har jag snackat ner lantraserna?:confused:

Men jag undrar fortfarande vad du menar med detta citat:
Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!

Vad är det för djurplågeri du menar???:cool:

*kl*

Jag har blivit med höns igen och ansluter mig till tråden...

Kycklingarna är dryga veckan gamla nu, på bilderna bara några dagar :)

32534964.jpg

32534967.jpg

Rasen är Wyandotte, guld/svartbandade. För att kommentera den pågående diskussionen i tråden kan jag på en gång säga att jag har valt en kombinationsras pga att jag vill ha både ägg, kött och fjädrar till flugbindningen... inte stora ägg ;)

Jag tittade på Hedemorahöns också men det verkar ha gått troll i priserna på dem här omkring där jag bor. 200 kr per höna var för mycket för mig helt enkelt.

En kort fråga också - jag hittade en av kycklingarna död i går kväll. Under hela eftermiddagen verkade den slö, stod och burrade upp sig med huvudet "trött", ja den såg sjuk ut. Den åt och drack under dagen men slutade mot kvällen.

De ska få byta bostad nu i kväll till större, men bör jag göra något mer? Hur vanligt är det att enveckas-kycklingar dör bara så där? De verkade alla pigga och glada när jag hämtade dem, åt och drack allihopa.

Ingen av de andra har innan eller nu efteråt visat samma symptom... ändå oroar jag mig förstås att fler ska "trilla av pinn". De har givetvis värmelampa, nytt foder och vatten flera gånger om dagen, hackat grönt att äta osv. Alla piper, springer runt, äter, dricker och sätter fjädrar i en rasande takt :)

Det är inte helt ovanligt att nån enstaka kyckling/höna dör "hux flux" och så länge det är just nån enstaka så skulle inte jag bekymra mig speciellt mkt.

För att få bra med ägg av normal storlek eller lite större, så skulle i af jag skippa lantraserna och satsa på någon annan trevlig ras som uppfyller de önskemål ni har på era blivande höns.

Det är viktigare att bli nöjd med sitt hönsägande ur alla aspekter än att kompromissa med vad man vill ha/har behov av enbart för att vara ansluten till en genbank tycker jag!

LIA

Var läser du att jag skriver att ägg från lantraser är dåliga?

Jag skrev också om höns som är välvärpande (som i högre äggproduktion längre säsong än genbanksanslutna lantraser) höns som värper normalstora eller större ägg och de flesta lantraser ligger inte på den större äggskalan mig veterligen?

Att du anser att i princip alla ska skaffa och ansluta sig till genbank är ju inget nytt, inte heller är det något nytt att så fort man skriver om andra raser än de svenska lantraserna så tolkar du det som att man är helt emot dessa.. Så är dock inte fallet, men det finns som sagt andra raser än de som finns i genbank som kanske bättre passar den enskildes behov och då tycker jag man ska välja det som passar en bäst och inte skaffa lantras bara för att vara med i genbank.

Senast ändrad:

men det finns som sagt andra raser än de som finns i genbank som kanske bättre passar den enskildes behov och då tycker jag man ska välja det som passar en bäst och inte skaffa lantras bara för att vara med i genbank.

Amen! Själv är jag vansinnigt förtjust i Orpington också, men någonstans ska man ju börja och då blir det Hedemorahöns.

Så söööta :) Mina kycklingar växer så det knakar. Kläcktes 11/6. 200:- för en Hedemorahöns är precis vad jag fick ge. Antar priset ligger på det. Så jag får väl hoppas att mina små är hönor :D

Jag tittade på Hedemorahöns också men det verkar ha gått troll i priserna på dem här omkring där jag bor. 200 kr per höna var för mycket för mig helt enkelt.
Det som är bra med lite "bättre" priser på hönorna är att du får betalt för dem när du säljer kycklingar också. Så du får ju tillbaka din investering. Förhoppningsvis får du lite kycklingar som blir hönor som du själv kan sälja vidare för 200:-/st.

De flesta hönorna får man ju betala 100:- för i alla fall, så skillnaden är inte helt enorm tycker jag. Speciellt inte ifall man är ute efter någonting speciellt.

Du svarade på frågor jag riktat till Gnist, så mitt inlägg blev felskrivet av bara farten. Ber om ursäkt för det. :o

Däremot kvarstår min kommentar till detta du skrev:
"Stadiga 60 gramssägg lyser väl med sin frånvaro hos lantraserna, de få som kommer upp dit så ligger ändå 60 på övre gränsen ex 55-60 gram, så man kan inte räkna med att få det."

Mitt svar: "Du vet inte vad du talar om. Våra lantras-ägg ligger ganska prick på 60 gram, många av dom lite drygt, några strax under. Undantaget fjolårshönorna som inte kommit upp i storlek ännu."
och:
"Vari ligger ditt intresse i att snacka ner lantraserna?"

Varför annars ditt inlägg?

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25