Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Det var ingenting fel på bilderna som gjorde att jag reagerade. Det är dina kommentarer till bilderna. :D

:)) Jahaja nä det är inte så farligt det är bara det att de båda vill bestämma & just nu är lille Harald förliten för att gå med damerna men jag tror att han kan få ordning på dem sedan ;)
/ I ;)

Min lille Wyandotte tupp är nu 16 veckor...men när vågar jag släppa ihop honom med damerna?
Som det är nu så bär vi honom fram & tillbaka då han nattetid bor i en mindre bur hos kycklingarna. Det är ett himla kånkande & det hade varit gött att släppa ihop dem nu...
Men jag vill inte att de tar kål på honom- det är ju en fin & snäll tupp.
Finns det några speciella tecken man ska titta efter? Könsmognad?
Tacksam för lite råd...
/I ;)

Senaste tillskottet i hönsgården,
h2.jpg

h1.jpg

De första egenuppföda kycklingar växer och mår gott,
h3.jpg

h4.jpg

Sixten - karln i huset,
dsc00152.jpg

dsc00172.jpg

Börjar misströsta .. ligger hönan kvar på äggen även om det inte skulle bli några kycklingar, eller ger hon upp då?? Just nu ligger hon och "pratar" lite i redet, men jag börjar tro att det inte kommer några kycklingar :( Dumt nog skrev jag inte upp när hon börja lägga sig...tänkte att "det kommer jag ihåg" :o men inte gör jag det...så jag har inte full koll på hur lång tid det gått...

*KL*

Igår fick jag välkomstpaketet till Lanthönsklubben. :) Nu fattas bara att vi får köpa fastigheten vi vill köpa, sen ska vi skaffa genbankshöns.

Svårt att välja ras bara? Ska man gå på utseende, för egenskaperna är väl mer eller mindre desamma på lantraserna?

Jag skulle rekommendera dig att läsa om de olika raserna. Jag valde själv efter storlek och det som fanns tillgängligt att köpa på någorlunda rimligt avstånd. Jag har Hedemora-höns (Genbank) och lyckades få med en ullhöna i det gänget jag köpte :)

Varför inte titta närmre på Orusthönan? Dels är den lokal för dig, dels behövs fler som vill "odla" den.

LIA

Varför inte titta närmre på Orusthönan? Dels är den lokal för dig, dels behövs fler som vill "odla" den.
Jag tycker inte om den där spräckliga färgen. Bra är att de syns förstås, men jag vet inte om jag gillar den. :crazy: Jag hade kunnat tänka mig svarthönor, men det är ju inte heller så roligt.

Farmor härstammar ju från Orust, så jag har ju lite anknytning. Men färgen?

Senast ändrad:

Jag skulle rekommendera dig att läsa om de olika raserna.
Jag tycker inte att vi gjort annat än att läsa om raserna, men jag blir inte klokare för det.

Frågan är väl exakt hur små äggen är hos dvärgraserna? Vi vill ju gärna ha lite ägg som går att göra någonting med. Vill inte ha pyttesmå liksom.

Någonting jag saknar är dessutom någonting om temperamentet på hönorna. Jag vill ju ha lugna hönor som inte flaxar eller är hispiga, så lantraserna passar ju bra. Men det verkar inte finnas någon större skillnad mellan raserna vad gäller temperamentet.

Senast ändrad:

Då är kanske det bästa att åka och titta hos någon som har raserna som kanske intresserar dig. Då får du ju möjlighet att kanske titta på äggstorlek. Tidigare hade jag Holländsk vithätta och tror jag fick använda 2-3 ägg för det skulle kunna räknas som ett stort ägg t.ex. till bakning.

Smaken ska man ju inte diskutera, men själv föredrar jag höns som inte är enfärgat tråkiga. ;)

Lantraser generellt är lugna och trevliga. Sedan blir dom ju mycket vad man gör dom till.

När det gäller storlek på ägg, så är skillnade ofta mindre på gulan, dvs det är mer skillnad på vitan. Så den som vill göra mycket maräng bör välja stora ägg. :)

LIA

Är osäker på vad du frågar om. Alla lantraserna har genbanksanslutna "uppfödare". Dvs raserna som sådana är inte anslutna.

Vill du komma i kontakt med genbanksanslutna hönsägare, kolla på hemsidan på ansvarig för resp ras.

LIA

Vi flyttar till hus i augusti som redan har ett fungerande hönshus med hönsgård(och en bra trädgård för sprättande :p ). Vi gör nog så att vi först skaffar en grupp hedemorahöns till den befintliga hönsgården, det är en ras som lägger någorlunda stora ägg och har bra både värp- och ruvförmåga. På sikt bygger vi kanske ytterligare en hönsgård för att kunna ha en avelsgrupp med svarthöns också mer för att det är kul att bevara rasen(och för att pojkvännen kommer från Dalsland) - då spelar det inte så stor roll vilken avkastning i ägg man får därifrån.

Ja, det är ju bra att kunna ha olika i olika hönsgårdar. Tyvärr kommer vi inte att kunna ha det så av flera olika anledningar. Så en flock på 5-6 hönor en en tupp kommer att bli lagom för oss att börja med. Om jag känner mig själv så kommer jag att vilja avla lite och få några kycklingar och då kommer ju hönsbeståndet att växa. Tupparna går ner i magen på oss och hönorna får vara kvar. Men max 10 st hönor blir det nog ändå och resten får säljas. Det ska ju skötas om varje dag hela året runt också.

Är osäker på vad du frågar om.
Jag ville ha förslag på en snäll och hemmabunden lantras som lägger stora ägg. :)

Sen har jag en liten nyfiken fråga. Grannen hos mina föräldrar har hönor som lägger ägg med dubbla gulor. Vad är det för ras så jag kan undvika den? Gillar inte konceptet alls.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25