Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

kl

Tänkte presentera nya medlemmen i besättningen:
Min syster har döpt honom till Carl den XVI Gustaf, men vi kallar honom för Kungen. Han kommer verka i aveln nästa år. Vetefärgad hedemoratupp.
32489005.jpg

Vi fick även 36 kycklingar i helgen, lite dåligt kläckresultat, brukar ha runt 85 % normalt, nu var det 80 %. Tror det beror på att ruvningen blev för fuktig pga vädret som varit.

Var inne på samma tanke först, men om det berott på mosat ägg så hade det knappast stått "lite kladdiga".
Eftersom Thes69 kollade äggen direkt efter att hönan lämnat dom, är det antagligen kroppsfukten efter henne det handlar om.

LIA

Var inne på samma tanke först, men om det berott på mosat ägg så hade det knappast stått "lite kladdiga".
Eftersom Thes69 kollade äggen direkt efter att hönan lämnat dom, är det antagligen kroppsfukten efter henne det handlar om.

LIA

Jag uppfattade det som "lite kladdigt", och då rek jag försiktig tvätt, är det bara fukt och äggen är rena-så ingen tvätt såklart.

:rofl::rofl::rofl:

Anledningen till namnet är att den andra tuppen heter Evan efter svärfar, och svärfar tycker att Kungen är en mupp... Så det blir Evan och Kungen i hönsgården, vad gör man inte för att retas :p

*KL*
Nu ligger båda dvärg kochin hönerna och ruvar i samma rede, de ligger på 11 ägg. Och ska bli spännande och se resultat om några dagar, då de redan legat i lite mer än 2 veckor. :)

Spännande! Min orpingtonhöna lyckades inte kläcka fram en enda den här gången ...:(

En bild på min fina orpingtontupp Herman vill jag bidra med i alla fall!

261583_220117981353106_100000647171720_730339_5994126_n.jpg

Igår kom de 2 första kycklingarna, en ljusgul ( kan ju inte färgerna ) den andra var fortfarande blöt så vet ej färgen än, ska titta till dom idag igen och se om det är fler. Ska ta kort också.

När du skriver i en tråd så gör du ju det i en textruta. Ovanför den textrutan finns en massa symboler (8 st hos mig). Bland annat kan du göra texten bold, italics eller understruken. Näst längst till höger är det en gulaktig fyrkantig symbol som ser ut som ett vykort. Vill du lägga in en bild så klickar du på den iconen. Där kopierar du sedan in länken till din bild.

Du måste alltså redan ha bilden du vill visa uppladdad någonstans på internet redan. När du har den uppladdad på internet redan så är det bara att högerklicka på den och kopiera location och sen klistrar du in det här.

Är du med?

Japp jag är med...funderar bara på var jag ska ladda upp mina bilder någonstans. Funkar en blogg?
Om ni vill så kan ni titta på mina underbara silversvartrandade dvärgwyandottshönor här så länge.

http://scrappida.blogg.se

Lägger lite bilder där tills jag löser det här...
De är så vackra nu & deras kammar & slör är nu mera knallröda. Då måste de väl må bra va!?! Och ägg får jag i mängder med! Ja hönsjöp är inget jag ångar än iaf.
/I ;)

Dina silversvart randiga Wyandotte är ju jättefina! :love: Men de verkar inte så lugna och snälla. ;)

:love::love:
De är väl för underbara alla små kycklisar!
Vad är den helvita i mitten på bilden högst upp för sort?

Dina silversvart randiga Wyandotte är ju jättefina! :love: Men de verkar inte så lugna och snälla. ;)

Javisst är de vackra! Men nog är de lugna allt...jag har hoppat lite för att de ens skulle titta upp då jag skulle fota hahaha kanske därför de ser lite hispiga ut. Den som är lite shaffsig av sig är "Danskan" hon gillar helt enkelt inte att man håller henne.
Japp välkomna in på bloggen om ni vill!
/I;)

Vad är den helvita i mitten på bilden högst upp för sort?

Alla är korsningar efter duktigt värpande höns. De vita/vita med lite svarta duttar på är efter häxan Surtant som förutom att hon värper bra är en duktig ruverska när andan faller på några gånger/sommar :D

Men nog är de lugna allt...jag har hoppat lite för att de ens skulle titta upp då jag skulle fota hahaha kanske därför de ser lite hispiga ut.
Det var ingenting fel på bilderna som gjorde att jag reagerade. Det är dina kommentarer till bilderna. :D

Laylack- en riktig skata som terroriserar de andra hönorna.

Skatan- tja om hon bättrar sig kanske hon kan få ett trevligare namn.

*KL*

Nån som vet när kycklingarna kan börja gå ute. Hade dock bara tänkt ha dom ute vid bra väder. De går ju med en utav hönorna så värme får de ju av henne. Har idag 6 kycklingar ligger fortfarande på 4 ägg. Första kycklingen kom den 21 juni. Den sjätte kom igår kväll.
De kommer dock inte gå ut förrän på imorrn. För då tar vi bort de ägg som är kvar.
Nån som vet hur länge en höna normalt ligger på äggen. Jag har hört 2 dagar så mina höner är nog udda, eller.

Haha, ja, jag kan rekommendera en Herman!! Han är snäll, klok och tar så fantastiskt väl hand om sina fruar. Helt klart min favorit!

262042_218934571471447_100000647171720_723024_7477044_n.jpg

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25