Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

En fråga till er hönskunniga här:

Min orpingtonhöna ligger på ägg och har en vecka kvar till kläckning. Hon ligger i ett av de vanliga värpredena, och det är opraktiskt eftersom vi måste vakta redet varje gång hon går ut för att äta (bara en gång om dagen visserligen men det är lätt att missa!). De andra hönorna vill in och värpa i hennes rede, och skatorna har lyckats norpa åt sig två ägg redan.

Nu har vi ett utrymme inne i stallet där hon hade kunnat ligga i lugn och ro. Kan vi flytta henne och hennes äggkull utan att hon lämnar dem?

Kanske. Det är bara att prova, går det så går det.
Min erfarenhet är att det fungerar med vissa individer men inte med andra.

Hönan är inte bunden till äggen, utan till redet/platsen. Alltså flyttar man alltihop på en gång. Bäst är om hon kan ligga nära de övriga hönsen. Men var beredd på att hon kan vägra samarbeta och gå till sin vanliga plats. Då är det bara att lägga tillbaka allt igen.

Annars är en lösning att skjuta bort ett par skator (dom är stora kycklingjägare också) samt märka alla ruvade ägg. Då plockar man lätt bort nytillkomna. Dessutom måste man kolla noga så att hönan lägger sig på äggen igen. Problemet kan nämligen vara att hon lägger sig i annat rede om hennes är upptaget av en "svartvärpare". Lite jobbigt, men det gäller ju bara 3 veckor! ;)

LIA

Tack för svar!
Jo, jag misstänkte att det var så. Är inte helt nybörjare på höns, har haft några kullar genom åren, men har aldrig flyttat en ruvande höna.

Tror jag struntar i det faktiskt. Får väl passa henne den vecka som är kvar. Minns att förra året tog jag hela redet med ägg, höna och allt när äggen hade börjat kläckas och placerade i en skatsäker bur, och det gick bra. Men då hade som sagt äggen börjat kläckas.

Imorgon ska jag hämta hem mina fina silversvart randade wyandotte.
Är det något särskilt som jag bör tänka på kring deras ankomst hit? De är ju först ut i den nya hönsgården så det finns inga andra "hönebaciller" men är det annat som är viktigt?
Är ju ganska ny på detta så...
/I;)

Imorrn så ska jag hämta en Brahma tupp å 3 Brahma hönor :D
Ska bli riktigt skoj :D
Förvisso e dom små än så jag kommer uppdatera m foto så fort dom e hemma :D

Hmmmm min äldsta höna har blivit redigt konstig...
Hon "parar" sig m dom andra hönorna å dom låter henne göra d...
D e för fasen tuppens jobb...
Någon som vet varför hon håller på så???

Gamla hönor kan förtuppa sig. Dvs börja agera och se ut som tuppar.

Mina senast kläckta:

110607-1.jpg

Vilka små fina dunbollar! Vilken ras?
Mina 14 dvärgkochiner börjar nu få mer & mer fjädrar så det flaxas ordentligt.
Hade tänkt lägga upp nån bild här men jag lyckas inget vidare tyvärr. Nån som kan gjälpa mig med det?
/I;)

När du skriver i en tråd så gör du ju det i en textruta. Ovanför den textrutan finns en massa symboler (8 st hos mig). Bland annat kan du göra texten bold, italics eller understruken. Näst längst till höger är det en gulaktig fyrkantig symbol som ser ut som ett vykort. Vill du lägga in en bild så klickar du på den iconen. Där kopierar du sedan in länken till din bild.

Du måste alltså redan ha bilden du vill visa uppladdad någonstans på internet redan. När du har den uppladdad på internet redan så är det bara att högerklicka på den och kopiera location och sen klistrar du in det här.

Är du med?

Så fint!!:)

Min orpington har legat länge nu, undrar om det ska komma något alls ur hennes ägg ...

Hej alla hönskunniga!

Har haft mina höns i drygt ett år och nu har en av hönorna äntligen lagt sig och ruvat. Hon använde alltid samma rede så jag la in halm och fixade till lite och märkte upp 8 ägg. Hon har nu legat ca 1 vecka, problemet är att hon ligger i ett värprede som sitter en bit upp...vad händer när kycklingarna väl är kläckta...om det nu går vägen...de kommer ju kanske ramla ut...hon har även varje gång jag kommit ut legat i redet så jag kan inte se om det kommit till något ägg osv.
Måste man sätta kycklingarna i särskild bur, eller kan de gå med mamman och de andra hönsen, bara man ser till att de kommer åt maten??
Eftersom det är första gången för mig känns det extra spännande, men också väldigt osäkert..men man kanske kan lita på att hönan vet vad som ska göras?
Tips tar tacksamt emot!

Har haft mina höns i drygt ett år och nu har en av hönorna äntligen lagt sig och ruvat. Hon använde alltid samma rede så jag la in halm och fixade till lite och märkte upp 8 ägg. Hon har nu legat ca 1 vecka, problemet är att hon ligger i ett värprede som sitter en bit upp...vad händer när kycklingarna väl är kläckta...om det nu går vägen...de kommer ju kanske ramla ut...
Det händer att kycklingar ramlar ut i förtid om det inte finns en tillräckligt hög framkant. Dom klarar vanligen av fallet i sig, men bör så snart som möjligt komma till hönan igen.

hon har även varje gång jag kommit ut legat i redet så jag kan inte se om det kommit till något ägg osv.
Bara att kolla äggen, dom är ju märkta. Antingen lyfter du ut hönan och kollar äggen, eller så plockar du fram dom ett och ett medan hönan ligger kvar eller så passar du på när hönan lämnar redet för att äta etc.

Måste man sätta kycklingarna i särskild bur, eller kan de gå med mamman och de andra hönsen, bara man ser till att de kommer åt maten??
Andra dagen efter kläckning är det dags att flytta ner hönan plus kycklingar. Beroende på hur det ser ut hos dig, så kan du låta dom gå i hönshuset med resten av flocken. Här hemma går det inte eftersom vi har höjdskillnad mellan mark och lucka. Alltså måste vi plocka ut gänget ur hönshuset, men så snart kycklingarna blivit tillräckliget gamla, 2-3 veckor, så släpps dom ut bakvägen dagtid.

Eftersom det är första gången för mig känns det extra spännande, men också väldigt osäkert..men man kanske kan lita på att hönan vet vad som ska göras?
Tips tar tacksamt emot!
Hönan vet vanligen vad som ska göras och hur. Problem kan vara att vi inte ger henne dom rätta, naturliga, förutsättningarna! Som vår höga lucka t ex, och då måste man fixa till det åt henne.

Återkom gärna med specifika frågor. :)

LIA

Tack snälla för ditt svar!
Jag har inte vågat närma mig hönen, varit rädd att hon ska "ge upp", men det kanske inte är så stor risk?
Vi har höjdskillnad ut, men en landgång så hönsen behöver inte flyga/hoppa upp utan kan gå, men det kanske inte kycklingarna klarar av ändå...dessutom är det större hål i nätet ute...kycklingarna kanske kan smita, eller håller de sig till sin mamma?
Jag har i nuläget 6 hönor och en tupp, två av hönorna vågar sig inte ut och då blir tuppen villrådig och går inte ut han heller, står gärna i öppningen så han kan ha koll på bägge "gängen" :D
Problemet är ju att vi jobbar och inte kan kolla dem under dagen...men snart har ju barnen sommarlov...så de kan ju få lite "sommarjobb" att kolla till hönan/kycklingarna :)
Jag vågar inte riktigt hoppas än att det kommer gå vägen...försöker tänka att det kanske inte går bra för att inte bli för besviken om det misslyckas...men det vore sååå kul och det kunde gå bra...

Detta mitt svar bygger på erfarenheter av dom egna hönsen samt vad jag läser i ditt inlägg. :)

Jag har inte vågat närma mig hönen, varit rädd att hon ska "ge upp", men det kanske inte är så stor risk?
Nej, den risken torde vara obefintlig. En höna som lagt sig ordentligt för att ruva, tål nästan vad som helst i störning. Dom brukar protestera när man plockar med dom, med det är allt.

Vi har höjdskillnad ut, men en landgång så hönsen behöver inte flyga/hoppa upp utan kan gå, men det kanske inte kycklingarna klarar av ändå...dessutom är det större hål i nätet ute...kycklingarna kanske kan smita, eller håller de sig till sin mamma?
Det går inte! Mamman tar inte hänsyn till kycklingarnas begränsade rörelsekapacitet. Jag ser framför mig att hönan tar sig in medan kycklingarna stressar runt under luckan, eftersom dom inte snappar vitsen med landgången.
Den första tiden håller sig kycklingarna till sin mamma, men ganska snart, efter ett par veckor, driver dom runt på upptäcksfärd.
Som du har det, måste du ha familjen i ett annat utrymme åtminstone den första månaden. Kanske längre, om du vill vara säker på att kycklingarna inte smiter ut genom nätet. Utrymmet kan vara ett annat rum, en bit avdelat från hönshuset eller annat. Helst ska familjen kunna komma ut en stund varje dag, i början med barnvakt. ;)

Jag har i nuläget 6 hönor och en tupp, två av hönorna vågar sig inte ut och då blir tuppen villrådig och går inte ut han heller, står gärna i öppningen så han kan ha koll på bägge "gängen"
Släng ut dom så upptäcker dom att det inte är farligt utanför luckan.

Problemet är ju att vi jobbar och inte kan kolla dem under dagen...men snart har ju barnen sommarlov...så de kan ju få lite "sommarjobb" att kolla till hönan/kycklingarna
Jag vågar inte riktigt hoppas än att det kommer gå vägen...försöker tänka att det kanske inte går bra för att inte bli för besviken om det misslyckas...men det vore sååå kul och det kunde gå bra...
Man kan inte hålla kontinuerlig koll på hönsen. Det orkar man inte. :eek: Men det behövs inte heller, om man ordnar det hela lite praktiskt. Tänk t ex på att inte ha någon vattenskål med hög kant eller djupt vatten (max 1 cm) hos kycklingarna.
Får dom vuxna hönsen komma ut i frhet?

LIA

Helt lösa får de aldrig gå, men de har stor utrymme både inne och ute. Finns ganska stor plats i hönshuset där jag förvarar foder o dyl, kan dela av en bit där och sätta hönan och kycklingarna där den första tiden. Då är det "vägg i vägg" med de andra så de både ser och hör varandra.

Nu ikväll när jag var ute så hoppade hönan ur redet för att äta och då passade jag på att kolla äggen, det är 11 st om jag räknade rätt :) Tyckte jag märkte dem väl, men nu var det svårt att se vilket som inte var märkt så jag lät alla ligga kvar. Märkte upp 10 st...De var lite kladdiga...ska man tvätta dem? De var helt rena innan hon la sig på dem. Varma var de iallafall :)

Nu ikväll när jag var ute så hoppade hönan ur redet för att äta och då passade jag på att kolla äggen, det är 11 st om jag räknade rätt Tyckte jag märkte dem väl, men nu var det svårt att se vilket som inte var märkt så jag lät alla ligga kvar.
Låt alla ligga kvar. Du kommer att få kasta "överskottet" eftersom hönan inte ruvar mer än c:a 2 dygn efter att första kycklingen kläckts. Är det därefter något ägg som är nästan färdiggånget, så kan du försöka kläcka fram kycklingen med hjälp av en låda med fuktad trasa i på en värmedyna t ex.

De var lite kladdiga...ska man tvätta dem?
Svar nej.

Verkar som att du har en bra plats för familjen, så du kan sluta oroa dig. ;)

LIA

Märkte upp 10 st...De var lite kladdiga...ska man tvätta dem? De var helt rena innan hon la sig på dem. Varma var de iallafall :)

Svar: Ja.

Om de har blivit kladdiga så skulle jag tvätta av försiktigt med en ljummen fuktig trasa, kladdet kan täppa till porerna i ägget.

Nu beror det lite på vad det är för kladd, men kladd får mig att tänka på ett ägg som har gått sönder.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama