Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Ta du en pallkrage till dom och ha kycklingnät över. Använder du "riktiga" värmelampor så har de galler som skyddar dom och så har du ju den ovanför nätet så den inte kan komma ner mot bottenmaterialet. Jag tror dessutom att det finns föreskrift på lampan hur långt ner man får ha den.
Katten skulle iaf jag hålla på behörigt avstånd jag litar inte alls på att min katt skulle låta dom vara ifred, men har de sin mamma med sig så försvarar ju hon, men ensamma nej...

Aha lampan OVANFÖR nätet...det hade jag inte tänkt på. Det var ju fiffigt! Nä katten får hålla sig på avstånd iaf i början. Den gamle, 9 år, kommer inte bry sig då han förstår NEJ. Han är dreserad...men inga djur ska komma ner till mina små dunbollar så de så!

Ja det får bli pallkragar också lägger jag sand & halm eller torv i botten. Tänkte bygga ett litet stälk med "minisittpinnar" för det var visst viktigt att de lär sig sitta på det från början.

Tack för alla goa tips!:laugh:
Ida

*KL*

Så här ser det ut i mammas rabatt nu - sex av sju hönor gottar sig medan tuppen vaktar:

rensairabatten.jpg

Får hon behålla något av det som är planterat? Har hört att hönor kan vara ganska duktiga på att rota runt...;)

Nja, det rivs upp en hel del, så det blir nog så att hon täcker över rabatterna när hönsen är ute. Hon gjorde misstaget att släppa ut dem i samband med att hon sådde bönor förra året, inte en enda stackars böna kom upp - de blev hönsmat istället. :D

Det är lite bökigt att ha ytterdörren öppen när hönsen är ute också - det här kortet tog jag idag på övervåningen:

tamhna.jpg

Helt underbart!!!:D
Nä det hoppas jag inte mina får för sig hahaha
;)

Mina har aldrig haft pinnar när de är så små och de har minsann lärt sig sitta på pinne allihop. Däremot har de aldrig suttit på pinne sålänge da haft värmelampa, då har de kurat under lampan. Så du kan nog strunta i pinnarna.

Myyys, trvligt med höns i trädgården, men på pianot...nja, går väl bra sålänge den inte skiter.

Mina har aldrig haft pinnar när de är så små och de har minsann lärt sig sitta på pinne allihop. Däremot har de aldrig suttit på pinne sålänge da haft värmelampa, då har de kurat under lampan. Så du kan nog strunta i pinnarna.

Tja de har väl det i blodet kan jag tänka mig;)
Ska fundera lite till...
/I:D

kl

Tog nyss ur de nya kycklingarna ur kläckaren. 37 små liv blev det från 43 ägg. Allihopa är redan sålda så de åker i veckan.

Nja, det rivs upp en hel del, så det blir nog så att hon täcker över rabatterna när hönsen är ute. Hon gjorde misstaget att släppa ut dem i samband med att hon sådde bönor förra året, inte en enda stackars böna kom upp - de blev hönsmat istället. :D

Det är lite bökigt att ha ytterdörren öppen när hönsen är ute också - det här kortet tog jag idag på övervåningen:

tamhna.jpg

Hönan var tydligen uppe på övervåningen ett tag. Nyss hittade mamma ett ägg - i kattlådan... :rofl: :rofl:

Funderar på en sak...jag ska ju ha dvärg wyandotte & dvärg kochin men bara en wyandotte tupp. Så rent krast; om jag separerar raserna just för att samla ägg av wyandottarna så borde jag inte få några korsningar då äggen kläcks.
Eller tänker jag helt galet nu??
Tyckte själv att jag var ganska fiffig nu...
Kan det funger?
Jag vill ju ha båda raserna men inga korsningar dem imellan..
Hur länge samlar man ägg innan de läggs under hönan?
/I

Nä nu blev de nåt fel...fick två inlägg...märkligt...

Senast ändrad av en moderator:

Funderar på en sak...jag ska ju ha dvärg wyandotte & dvärg kochin men bara en wyandotte tupp. Så rent krast; om jag separerar raserna just för att samla ägg av wyandottarna så borde jag inte få några korsningar då äggen kläcks.
Eller tänker jag helt galet nu??
Tyckte själv att jag var ganska fiffig nu...
Kan det funger?
Jag vill ju ha båda raserna men inga korsningar dem imellan..
Hur länge samlar man ägg innan de läggs under hönan?
/I
Kan du se skillnad på äggen så behöver du inte separera öht. jag har min Appenzellerhöna kvar när jag samlar isbarägg, hon värper ju vita och isbarerna göna ägg. Ingen risk att se fel på dom inte. Däremot måste man ta bort alla tuppar av en annan ras än den man samlar ägg fån 3 veckor innan man börjar samla.

Kan du se skillnad på äggen så behöver du inte separera öht. jag har min Appenzellerhöna kvar när jag samlar isbarägg, hon värper ju vita och isbarerna göna ägg. Ingen risk att se fel på dom inte. Däremot måste man ta bort alla tuppar av en annan ras än den man samlar ägg fån 3 veckor innan man börjar samla.

Tja det är tveksamt om jag kommer se skillnad på dem...de drar tydligen åt samma nyans- rosabeiga- bruna- men att wyandottens är någon gnuta större.:confused:
Nä en tupp i hönsgården blir bra & det är bara wyandottarna som jag vill ta kycklingar efter & skulle jag ändra min tanke så får jag väl bygga ett hönshus till:D
/I:laugh:

Vilka små dunbollar!
Helt underbara:bow:
Vilken ras är det?
/I:laugh:

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama