Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Härligt :D

Ikväll laddar vi kläckaren igen, 41 ägg har vi hunnit spara ihop :) Hoppas det blir många kycklisar!
Tyvärr är det en av de som kläcktes i förra omgången som har ett skadat ben :( Får se om det ordnar till sig annars måste vi ta bort den :(

Jag har alla möjliga ägg i olika kläckare och i dag kom det hem sådana här:

maranagg-1.jpg

Maranägg som ska in i en av kläckarna i morgon kväll :bump:

knapp

*Pust*
En av mina höns verkar ha fått någonslags kvalster, eftersom en har det antar jag de andra har det också.
I vilket fall som, vad gör jag? Tar Frontline, nu är det så illa att hon inte kan öppna ögonen idag, jag tittade till dem imorse och då såg hon INTE ut så här. Men som det är nu kan hon inte hitta vatten eller mat, är det mest humana att nacka henne? Ska jag ge de andra Frontline istället?

Försöker få tag på min vän som är betydligt bättre på det här, men jag hoppas på lite input från er också.

Kvalstret är ett par millimeter stort och vitt. Verkade mest finnas på hennes huvud.

Tack så mycket för svar! och för länken. :)

Jag har konsulterat med min vän som ringde vidare, ska iväg imorgon till hönshandlaren som ska ta sig en titt på dem för han verkade ha samma problem och fått hjälp av veterinär!
Den blinda hönan har jag baddat lite med bomull så att hon fått upp ögonen och kunnat äta, drick och så. Tyvärr kommer det tillbaka, får se vad killen säger imorgon och hur hon (och samtliga) svarar på eventuell behandling.

Jag är helt ny på detta forum...har lusläst ALLA inlägg nu på morgonen för att se om det kunde vara något för mig...å det är det!

Jag ska i början på Juni hämta hem mina första kycklingar nånsin. Vi håller som bäst på att bygga klart hönshuset (som är mobilt) & den lilla voljären som de ska husera i då de blir äldre.

Min fundering är: Ska man ha en rund eller rektangulär "första"- låda till kycklingarna att bo i?
Har läst i min "hönsbibel" (Karin N.) att runda är bra då kycklingarna inte kan trycka i hörnen...vad har DU för åsikt om detta?

Jag ska ha dvärgraser: Kochin & aroucana men jag vill även ha Wyandotte men det verkar vara supersvårt att få tag i den rasen!!! Har sökt med lampa efter någon som födder upp men icke!

Känner DU nån som har kycklingar av den rasen så tar jag gärna nummret:laugh:

Ja som ny hönsägare har man lite at klura på...
Kram;)

Varför låda?
Om kycklingarna är små, och hönsmamman saknas, behövs tilläggsvärme. En s k värmelampa utan lyse på lagom höjd är det lämpligaste. Då väljer dom själva var det känns bäst att ligga.
I övrigt strö med lite hö t ex samt en skvätt sand ett par nävar gräs mm. Alltså sådant som kycklingarna kan pilla med, äta av och även krypa ihop i.

Men hellre skulle jag se att kycklingarna fick växa till sig hos sin mamma och man tog dom vid c:a 2 månaders ålder.

LIA

Jo det är klart att de måste ha en värmelampa. Men de kan ju inte gå vind för våg & då undrar jag vilken typ av låda (inhängnad) som är bäst.

Tack för tipset om underlaget, klart de ska ha lite att picka med.

Tyvärr har jag bara nykläckta kycklingar från maskin så egenruvade får det bli längre fram...
Jag fick förresten tag i Wayendotte idag. Känns riktigt kul!

Ida

Jag har mina kycklingar i en stor balja, sådan där svart som hästarna dricker i första tiden. Sedan flyttar jag dom till en pallkrage som står på en pall jag lagt en spånskiva på och täckt med ett galler. Där är de tills de kan vara utan lampa, mina brukar kunna det efter ca 8 veckor, men det beror ju lite på årstid och hur de utvecklats (de ska vara fullfjädrade).
Just nu har jag en höna som ruvar själv, jättesmidigt sätt om man jämför med att ta fram i kläckare. Hoppas nu det går vägen, de ska kläckas någon gång i slutet på nästa vecka.
Har förresten Isbar, Sabelpoot (benbejädrard dvärg) och Appenzeller Spetshättad. Mina bor i en särskild avdelning ute på logen och de går fria i trädgården när jag är hemma. Vi har ingen gård till dom.

225725_1713251710710_1220693618_31462490_6097624_a.jpg

228510_1713251590707_1220693618_31462489_5968299_a.jpg

222840_1713251270699_1220693618_31462488_4708381_a.jpg

224230_1713252950741_1220693618_31462495_5505749_a.jpg

Jag hade funderat på pallkragar mendet var ju fiffigt att lägga en pall med skiva på inunder
Jag måste ha kycklingarna i stallet den första tiden för hönshuset är inte riktigt färdigt än.

Förresten fick jag tag i en Wyandotte grupp 5+1 igår. Blev så himla glad!!:). De är silversvart randiga- precia vad jag önskade.

Tack snälla för alla tips!
Ida

OK. Ta du vad du har, gärna så stor som möjligt. Kycklingar behöver ha utrymme att krafsa runt redan när dom är några dagar gamla.
Formen anser jag ovidkommande så länge det inte rör sig om ett stort antal djur.

Tänker vidare... Kan dom inte vara lösa i boxen? Under förutsättning att där inte finns kryphål att komma ut igenom.
Var försiktig med värmelampan. Gammalt boss tar lätt eld.

LIA

Nja vet inte om jag vågar ha dem lösa på så stor yta...har katter som säkert skulle ta sig en munsbit.
Fast man skulle ju kunna lägga ett nät över...eller inte...;)

Ja värmelampan kan nog bli riktigt varm. Vad rekommenderar Du för höjd? Vet att man ska utgå från hur kycklingarna beter sig- var & hur de ligger.
Ida

Jag törs inte ge någon rekommendation betr värmelampsmontering. Har aldrig använt någon.
Du kanske kan prova dig fram genom att först hänga den ganska högt och känna av hur den värmer på golvet? Se för all del till att säkra den så den inte kan trilla ner!

Huvudsaken för kycklingarna är att dom kan välja svalare ytor också. Dom värmer varandra ganska effektivt när dom trycker ihop sig för att sova.

Katter är nog olika betr kycklingar. Våra har aldrig brytt sig om kycklingarna på något sätt, däremot blir dom tossiga om man hittar en skadad "vildfågel".
I ditt fall, så är det nog lika illa med liten yta som med stor, om nu katterna vill käka kyckling. :crazy:

LIA

Jag har en ungkatt som laddar på allt som rör sig så viss försiktighet krävs med de små liven...
Givetvis ska jag ha nät över kycklingarna! :() Det har jag redan tänkt annars kan det ju kvitta.

Hittade en fongervisning på värmelampa; att man börjar på 33 grader för att aedan sänka under veckornas gång till 20 grader. Sen får jag ju givetvis ha koll på vad pycklisarna tycker.

Ida

Jag hade funderat på pallkragar mendet var ju fiffigt att lägga en pall med skiva på inunder
Jag måste ha kycklingarna i stallet den första tiden för hönshuset är inte riktigt färdigt än.

Förresten fick jag tag i en Wyandotte grupp 5+1 igår. Blev så himla glad!!:). De är silversvart randiga- precia vad jag önskade.

Tack snälla för alla tips!
Ida
Men vilken tur att få tag på en sådan grupp :).
Vad det gäller värmelampan så monterar du den i taket över den tänkta bostaden så att den hamnar på ena sidan av bostaden dvs kycklingarna kan förflytta sig till andra sidan om det blir för varmt. Lägg en termometer under lampan och vänta ett tag, jag brukar kolla efter några timmar. Nykläckta kycklingar ska ha ca 35 grader och sedan kan man succesivt höja lampan så tempen sänks. Om du inte har någon termometer så kan man kolla var kycklingarna lägger sig. Ligger de ihopkurrade mitt under lampan så är det för kallt ligger de utspridda långt från lampan är det för varmt, de ska ligga precis i utkanten av lampan så de kan krypa in om de fryser och ut om de blir för varma.
Jag hade nog inte släppt helt nykläckta kycklingar i en stor hästbox, skillnad är om de har en hönsmamma med sig, då går det bra. Ta du en pallkrage till dom och ha kycklingnät över. Använder du "riktiga" värmelampor så har de galler som skyddar dom och så har du ju den ovanför nätet så den inte kan komma ner mot bottenmaterialet. Jag tror dessutom att det finns föreskrift på lampan hur långt ner man får ha den.
Katten skulle iaf jag hålla på behörigt avstånd :eek: jag litar inte alls på att min katt skulle låta dom vara ifred, men har de sin mamma med sig så försvarar ju hon, men ensamma nej...

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama