Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Till och med här börjar det bli lite snöfritt :eek:

hons-ute-1.jpg

En del av de som snart ska flyttas in i andra rummet och sedan få sin rastgård i dungen och grönytan bakom lagård och dyngplatta.

Nu kastar jag mig in här och undrar om det är någon som har erfarenhet av gapmask? Jag har fått mig en hönsflock men upptäckte efter bara några dagar att en av hönorna inte såg bra ut, ögonen var lite mindre öppna än på de andra och hon sträckte på halsen och gapade upprepade gånger. Först trodde jag att hon satt något i halsen och mycket riktigt tycktes något lossna efter ett tag, hon hostade eller nös inte alls utan knyckte liksom på halsen och tuggade och svalde. Återgick sedan till födosöket på marken.

Nu har de varit här en vecka och denna höna har med förkärlek suttit i hålet till rastgården under dagen. Hon ser inte slö ut och har inte burrat upp sig eller så utan är intresserad och tittar på vad de andra gör. Idag har jag sett henne gapa igen och hon gick efter en stund in och har varit inne i hönshuset sedan i förmiddags. Jag tänkte att hon kanske hade ett ägg därinne men när jag tittade in nu på eftermiddagen sitter hon på pinnen. Hon ser pigg och alert ut men hon har alltså inte varit ute någon längre stund idag utan verker helt enkelt föredra att sitta inne (har ett fönster framför pinnen). Jag har idag för första gången öppnat rastgården och släppt ut dem i trädgården och det känns väldigt märkligt att hon väljer att sitta inne - de andra har inte velat gå in igen sedan de väl utforskat den nya miljön några vändor.

Kan hon ha gapmask? Inga nysningar, ingen hosta, klara ögon, inget snor och inget regelrätt kurande alltså. Just nu överväger jag att ta bort henne i förebyggande syfte men å andra sidan känns det lite konstigt att ta bort en "frisk" höna för att hon sitter inne på pinnen... De hade gått lösa i en gammal ladugård och det var ganska smutsigt därinne men de hade en tilläggslampa och värmelampa. Resten är ser helt normala ut förutom att några tycks äta varandras fjädrar tyvärr (det har jag aldrig heller varit med om). Tips, någon?

Tyvärr vet jag inget om gapmask, så jag ska inte försöka svara på din fråga utan ställa en annan i stället ...

Fick kycklingar förra året, pappan är gul orpington och mamman australorpington. Behöll två jättefina hönor som är gula med spräckliga bakdelar. Nu är det så att de går tillsammans med de andra hönorna och pappa- tuppen. Jag vill gärna ta kycklingar i år också. Hur allvarligt är det med inavel när det gäller hönor? Vågar jag ta kycklingar även om tuppen är pappa till två av mina fem hönor? Håller på med hästavel också, och skulle inte ens tänka tanken där. Resonerar man på samma sätt med hönor?

Kl

Typiskt nog beställde jag dagsgamla kycklingar från två olika uppfödare INNAN jag hittade min lilla grupp sussex. så snart får jag 6 st sussex kycklingar och 6 st stor kochin kycklingar också.

Snart var en sanning med modifikation... Har haft kochinkycklingarna hemma i tre dagar nu. Då är de visserligen inte dagsgamla utan de yngsta är en vecka och de äldre är två. 4 kommer bli svarta, 2 kommer bli vita och så fick jag en bonuskyckling som är rapphönsfärgad- och den är helt underbart söt.

Just nu bor de i en megastor plastback från IKEA- som står med lampa etc på mitt ena skrivbord. Jättekul att studera hur de interagerar med varandra och hur nyfikna de är. ( De kommer snart flytta ut i pannrummet och sedan i sadelkammaren och efter det kommer de flytta ut till de vuxna hönsen hos grannen....).

De gillade när jag tittade på en film på datorn med tema från slaget vid Waterloo. Plötsligt mitt under de värsta kanonanderna hör jag att kycklingarna tystnat och tänkte att de nog somnat, vänder mig om och då står alla och tittar intresserat vända mot datorskärmen. Ett och annat lite sött pip lät det om dem, men de såg bara nyfikna ut och verkade inte alls rädda.

Så uttrycket "chicken" fick en annan innebörd. De tror nog att de är stridshöns :).

Idag har hönan inte suttit inne utan återigen suttit i öppningen men nu på em var hon ute och sprätte med de andra utanför hönsgården också även om det var under en begränsad tid men mer än en halvtimme iallafall. Då såg hon helt normal ut men det verkar som om hon är/har blivit? hackhönan, några av de andra pickade efter henne och hon sprang iväg en bit. Det kan möjligtvis förklara varför hon väljer att sitta i öppningen men inte gapandet och innevistelsen igår. Tuppen däremot har sett burrig ut under eftermiddagen men det kan bero på något han satte i sig under sin utesejour igår. Ingen av dem snorar, hostar eller nyser och jag har inte sett något gapande idag.

Jag har andra höns i stallet och vill absolut inte ha någon smitta eller mask på dem. De kommer att även fortsättningsvis hållas väl frånskilda tills det nya hönshuset är byggt i sommar men låter det riskabelt att ha de nya kvar utifrån det jag beskrivit ovan? Har lyckligtvis aldrig behövt ha några sjuka höns... :crazy:

*KL*
Nu har äntligen lilla kycklingen tittat ut. Men vi fick flytta dom till kaninens gamla bur. Där vi bädda med lite halm och så fick dom mat och vatten (låg skål) Mamma höna är jätteduktig och visar hur man ska göra och allt sånt. :)

Ja, visst är det underbart sött med de små!!:love:

Här är några av mina som tjatade sig till att få flytta från vinterhuset till sommarstugan igår.

207501_204113629620208_100000647171720_617746_5870307_n.jpg

215300_204113606286877_100000647171720_617745_6100639_n.jpg

Vilken fin färg översta hade, Är de vete den heter.
Ja de är supersöta. Synd det bara blev en.

Vilken fin färg översta hade, Är de vete den heter.
Ja de är supersöta. Synd det bara blev en.

Nu är det 14 små dunbollar :love: Tror inte det kommer fler nu (18 ägg totalt).
Dags att ta ut de små och tvätta kläckaren så nästa omgång kan komma in i värmen :) Runt 40 ägg har vi hunnit spara ihop.

*lån*

I dag kläcks det indiska stridshöns, stora mes:ar och i går kom det några 2:a generationens blåvärparkorsningar som jag hoppas blir höns och dessutom att i af någon värper blå ägg :D

Och om några dagar kläcks förhoppningsvis mina "bonusägg", fast om det får ni läsa i den övriga fjäderfätråden :p

De 3 fluffsiga kycklingarna är isbar + isbar/lohmankorsningar kläckta ur bebisblåa ägg, så jag hoppas att de kommer att värpa bebisblå ägg de med, eller ja... Mer realistiskt att i af någon av de som jag kläcker fram ur mina bebisblå ägg under säsongen ger några hönor som med tur värper bebisblå ägg :D

Kläcket gick bra i alla fall. Var bara en som inte klarade sig hela vägen fram och som det såg ut dog den nog för några dagar sedan i ägget. Resten av de ägg som inte kläcktes i går kläcktes under natten/morgonen, så nu har jag 17 pycklisar under värmelampan, varav i af 3-4 stycken av de indiska stridshönsen är hönor :love: :bump:

17-pycklisar.jpg

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama