Sv: Stora Hönstråden!
Nu kastar jag mig in här och undrar om det är någon som har erfarenhet av gapmask? Jag har fått mig en hönsflock men upptäckte efter bara några dagar att en av hönorna inte såg bra ut, ögonen var lite mindre öppna än på de andra och hon sträckte på halsen och gapade upprepade gånger. Först trodde jag att hon satt något i halsen och mycket riktigt tycktes något lossna efter ett tag, hon hostade eller nös inte alls utan knyckte liksom på halsen och tuggade och svalde. Återgick sedan till födosöket på marken.
Nu har de varit här en vecka och denna höna har med förkärlek suttit i hålet till rastgården under dagen. Hon ser inte slö ut och har inte burrat upp sig eller så utan är intresserad och tittar på vad de andra gör. Idag har jag sett henne gapa igen och hon gick efter en stund in och har varit inne i hönshuset sedan i förmiddags. Jag tänkte att hon kanske hade ett ägg därinne men när jag tittade in nu på eftermiddagen sitter hon på pinnen. Hon ser pigg och alert ut men hon har alltså inte varit ute någon längre stund idag utan verker helt enkelt föredra att sitta inne (har ett fönster framför pinnen). Jag har idag för första gången öppnat rastgården och släppt ut dem i trädgården och det känns väldigt märkligt att hon väljer att sitta inne - de andra har inte velat gå in igen sedan de väl utforskat den nya miljön några vändor.
Kan hon ha gapmask? Inga nysningar, ingen hosta, klara ögon, inget snor och inget regelrätt kurande alltså. Just nu överväger jag att ta bort henne i förebyggande syfte men å andra sidan känns det lite konstigt att ta bort en "frisk" höna för att hon sitter inne på pinnen... De hade gått lösa i en gammal ladugård och det var ganska smutsigt därinne men de hade en tilläggslampa och värmelampa. Resten är ser helt normala ut förutom att några tycks äta varandras fjädrar tyvärr (det har jag aldrig heller varit med om). Tips, någon?