Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Kycklingarna kläcks efter ca 21 dagar från att hönan lagt sig för att ruva på sin ägghög.

Åå tack för snabbt svar. Är rätt ny på att kläcka fram kycklingar. Men tror du tupparna låter kycklingarna vara i så fall.

Om hönan gör sitt jobb som mamma kommer det att gå finfint. Mina tuppar har iofs aldrig brytt sig speciellt mkt om småkycklingar.

Däremot bör hönan ruva oåtkomligt från andra hönor, annars riskerar hennes ägghög att växa och kycklingarna i äggen kommer att utvecklas i olika takt och då kommer en hel del att dö i äggen när de första kläcks och hönan efter någon dag lämnar redet med de först kläckta.

Bästa är om man ställer i ordning ett skyddat utrymme dit de andra hönorna inte kan komma in (gärna en innätad golvyta med ett rede i) och när hon ligger för att sura ordentligt på några fakeägg lägger in det antal ägg man vill att hönan ska ha under sig, så att alla äggen börjar ruvas på samma dag.

:D

Både i går och idag har jag kunnat hämta (förutom alla andra då) 1 blått ägg som någon av unghönorna kommit i gång att värpa ur sig.

Himla skoj ;)

blaagg.jpg

Äggen är mer babyblå irl än de ser ut på bilden dock.

Har ju bara två höner, så hon ligger på två ägg resten hämtar vi, de är märkta de som ska ligga kvar.

Jag och min syster hade kurs start igår (ha höns hemma kurs på vuxenskolan) men den var av stor besvikelse då den mer verkade inrikta sig till folk som inte har sett en höna mer än på bild. Det var lite "en höna värper ägg och har två ben" stuk på den.

Så jag har massor med frågor som jag hoppas någon här kanske kan besvara!

- Hur varmt vill en höna ha det? var är ideal temperaturen?
- kan man börja med typ tre hönor och känna sig för för att sedan kanske kunna utöka gruppen eller mår hönor dåligt av att vara så få individer i en flock?
- Vad är bäst att ha som strö, kutterspån eller torv?
- Kan man ha det hur stort som helst inne i hönshuset eller känner sig inte hönorna trygga om det är för stort? så man kanske ska skärma av lite?
- i hönsgården, hur fort går det för dom att sprätta upp en gräsplan och vad bör man ha för underlag när dom i så fall sprätt upp gräset i hönsgården?
- vilka buskar är tåligast att ha i en hönsgård (som pallar trycket för pickning mm på?
- Hur stort sandbad bör dom ha?

Tacksam för svar från en som annars får vänta tills nästa måndag med svar (och som troligen inte lär får det då heller då kursen som sakt var en besvikelse :grin: )

- Hur varmt vill en höna ha det? var är ideal temperaturen?

5-15 grader under vintern. De kan ha kallare också så länge det är fukt och dragfritt, men det ökar risken för frysta kammar.

- kan man börja med typ tre hönor och känna sig för för att sedan kanske kunna utöka gruppen eller mår hönor dåligt av att vara så få individer i en flock?

Ja, du kan börja med tre hönor, men du bör ha en tupp också. Han håller koll på damerna och skyddar dem mot faror

- Vad är bäst att ha som strö, kutterspån eller torv?

Jag har tunt lager spån i botten och ängshö (ca 5 cm tjockt) ovanpå och hönsen gillar att gå och noppa i sig de späda bladen och örterna i höet.

- Kan man ha det hur stort som helst inne i hönshuset eller känner sig inte hönorna trygga om det är för stort? så man kanske ska skärma av lite?

Ju större yta, desto svårare att få en lämplig temperatur där inne, men för hönsens del är det ju givetvis skönt med stora ytor om värmen är bra.

- i hönsgården, hur fort går det för dom att sprätta upp en gräsplan och vad bör man ha för underlag när dom i så fall sprätt upp gräset i hönsgården?

Beror på storlek, underlag och vad de har att pyssla med, men har man en begränsad yta blir den kal och trist ganska fort.

- vilka buskar är tåligast att ha i en hönsgård (som pallar trycket för pickning mm på?

Jag har vinbär, aronia, hägmispel i buskväg och de verkar trivas med hönsen.

- Hur stort sandbad bör dom ha?

3-4 hönor behöver inget stort sandbad. Räcker med 1 kvm skulle jag tro.

okey, jag tänkter att jag ska köpa sånna värmelampor som dom kan gå under om det kan funka? eller har man kanske bara sådant till kycklingar?

Jag måste ha mina hönor på begränsat område, alltså en inhägnad hönsgård då vi har mycket vilt här hemma som är kända för att vara fräcka. Våran granne exempelvis har räven lyckats ta ett par hönor för då dom gått fritt och dom har även haft påhälsning av svin.

Så hur ska man göra för att det inte ska bli kallt och trisst för dom i inhägnat? Vi har mycket utrymme så vi kan göra en mycket stor inhägnad om det skulle hjälpa men jag tror ändå att dom kommer picka och sprätta upp gräs och liknande ganska fort, eller har jag fel? Så vad gör man då och vad har man för underlag? sand? grus?

Klart du kan ha värmelampor även till vuxna djur under vintern och speciellt om du har få djur.

Om du nätar in en mindre yta ute kommer de att äta upp gräset och kvar blir jordsvålen, men då får man kasta in gräs lite nu och då, så de har lite grönt att rota i och äta och en sandhörna för bad.

Hej
Gud vad kul med en höns tråd :) Jag har tyvärr inga renrasiga höns ännu men funderar på att köpa några silkes då jag tycker de är urgulliga. Har just nu 1 Brolier höna och 7 st bruna loman och 2 vackra dvärg tuppar Alla räddade från slakt :) De bor tillsammans med minigrisen Lova ute i ett stall de har en stor hönsgård med både äppelträd och buskar. foton kommer så fort jag har tagit :P

*kl*
Igår och idag kläcktes det 2 st Barnevelderkycklingar här hos mig.
Haft en liten blandrashöna som envetet skulle ruva. Hon fick 4 ägg, 1 obefruktat, men resten var ok. Tyvärr hade den tredje kycklingen dött några få dagar innan de skulle kläckas.

Ska försöka få med mig kameran ut i morrn och föreviga de små gullungarna :love:

Mitt lilla rum i lagården börjar ta form :banana:

Från:

1-1.jpg

2-1.jpg

Till:

6.jpg

4-1.jpg

En halvvägg av betong har slagits bort, gamla foderbordet är borta och skivan för fönstret har plockats bort + att det gamla murkna trägolvet är helt borta. Lite finlir i betonknackning återstår + att 2 kortare järnbeslag som sticker upp ut golvet ska kapas bort med rondellen :bump:

Nu väntar jag på varmare väder för tvätt och målning av alla väggar i en ljusgrå färg, sittpinnar ska upp, värpreden ska in och den mindre (ca 4-5 kvm) betongväggade kätten ska nätas in.

Sedan är det klart för lohmandamerna och korsningarna att flytta in tillsammans med en sprillans ny isbartupp som jag ska hämta när jag hämtar 1+2 bronskalkoner 23/4 :love:

Lite längre fram i sommar tänker jag leja syrrans karl att dra el för 2 till lysrör, så att jag får ett bra ljus där inne till vintern när daglängden är lite för kort för att hönsen ska hinna äta och leva ett normalt hönsliv enbart på dagsljuset.

Har en kläckare full med värpkorsningar nu som när de blivit lite äldre ska ingå i värpgruppen också. Bilder på det gänget lär komma när de kläckts :love:

Det blir ju riktigt bra ju! Lite tvätt och målarfärg kommer att göra susen. Vad blir det för färg där inne sen? Finns det någon färg som påverkar hönorna. Tex blå är lugnande som med människor. :)

Ingen aning faktiskt, men färgen kommer att bli en ljusare grå så att det ljusar upp utrymmet lite och ger ett luftigare intryck.

Räknade lite snabbt ut att helt lagligt kan jag ha dryga 175 höns där inne :eek: :eek: Och här har har jag noja på om det blir för litet för ca 50 hönor + några tuppar. Dvs ca 2 djur/kvm över vintern när det är stängt till utegården :cool:

Två foton som jag tog igår (hedemoror):

Evan, våran tupp
dsc_0138_142209373.jpg

Min favorithöna
dsc_0203_142210046.jpg

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama