Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Jag tycker de ser så ilskna nu, men hur är de i temperamentet?

Fast inte ser han väl ilsken ut?

mestupp.jpg

Tycker han är en väldigt charmig liten fjant :D

Stridshöns är inte alls speciellt stridiga av sig vad jag kunnat läsa mig till. Nu har jag ju nyss fått hem mina första själv och de är då inga problem eller konstigheter med :)

Det är väl att de bara ser såna ut :) Jag har ju ett monster till Hedemorahöna här hemma vid namn Barbro som typ låter sur när jag kliver in i hönshuset. En surhöna som ligger jämt!

Den uppfattning jag har fått är att de finns lite varstans, men inte att de är direkt vanliga. Jag fick beställning på ägg dagen efter jag fick hem mina, så eftertraktade är de i alla fall.

Mina är guldhalsade, men om det är ovanligt eller inte vet jag inte eftersom det inte är en ras jag läst in mig på i förväg eftersom det inte var vad jag skulle ha egentligen. Tuppen + en höna är Blå guldhalsade och den andra hönan är "bara" guldhalsad.

Dom är ju jättefina!! Jag bara älskar blåa!! Jag har letat efter såna!! Får se lite hur det blir med platser osv, om jag kanske kunde få köpa ägg av dig och kläcka fram? :laugh:

Ja jag har flera såna "misstag" som blivit väldigt bra. :D

Jag har fastnat för blåa djur.. Måste vara knäpp.. Jag letar en tupp till min lavendelfärgade dvärgkockin med. En guldblåbandad storbrahmatupp har jag på tillväxt. Några guldblåbandade hönor har jag med så nu blir det mera blått. :D

Ska se om mina Italienska gäss vill lägga sig på lite ägg så småningom med. Hon värper duktigt varannan dag numera :)

Förhoppningsvis börjar mes:arna att värpa snart, de har soligaste boxen och har börjat få allfoder, korn, värpfoder och snäckskal vilket jag börjat ge mina denna vecka när vårsolen på allvar kikat fram och gett takras och takdropp :bump:

Mina gula dv.kochiner har börjat värpa i alla fall, eller rättare sagt de 2 äldre hönorna som kläcktes i fjol våras och som värpte redan under tidig höst i fjol har kommit igång.. Den yngsta gultvärrandiga hönan som kläcktes i slutet av oktober lär nog dröja ett litet tag till innan hon kommer igång misstänker jag.

Nästa kläckning här blir nog mes:ar och dv.kochin om inte de beställda äggen kommer innan mes:arna kommit igång, men den som väntar på något gott....

Min lilla avelsgrupp av gula dv.kochiner

dvk-grupp-1.jpg

Planen är ju att utöka den i år så jag har lite fler hönor och ev 1-2 tupp till i gruppen.

Hivar in några bilder på några av mina övriga höns också..

1-viting.jpg

1-svart-hona-2.jpg

1-lohman.jpg

1-isbarhona-1.jpg

Avslutar med denna (i mina ögon) kanonbild på äldste isbartuppen och häxan surtant :love:

1-tupp-o-surtant.jpg

Jag sällar mig i hönstråden.

Dottern har fått 6 st cochenhöns & en tupp, dom anländer på lördag. Jag känner lite :eek: över det. Men hon tycker det är roligt & den gamla damen kan inte ha dem kvar pga flytt från hus i Skåne till lägenhet på Gotland

Fördelarna jag ser är iofs att vi blir självförsörjande på kycklingkött & ägg. :laugh:

Jag sällar mig i hönstråden.

Dottern har fått 6 st cochenhöns & en tupp, dom anländer på lördag. Jag känner lite :eek: över det. Men hon tycker det är roligt & den gamla damen kan inte ha dem kvar pga flytt från hus i Skåne till lägenhet på Gotland

Fördelarna jag ser är iofs att vi blir självförsörjande på kycklingkött & ägg. :laugh:

Haha och jag har fått klartecken att ha några hönsrackare hos grannen, var och köpte en tupp och tre hönor igår. Av rasen sussex med färg vit colombia.

2-isbaragg.jpg

2 kom i går med sedvanlig blekt pastell mintgrön färg och i morse kom ett mkt grönare ägg. Förmodligen är det en av unghönorna som lagt sitt första, för det låg inte i värpredet och det är mindre (smalare) än de övrigas ägg. Ska bli spännande att se om de äldre också värper varsitt idag, för då kan jag vara säker på att även de yngre är på G :banana:

Hej undrar var man kan läsa på om olika hönsraser och se bilder på dem?? Var inne på SRF men det gav inte så mycket. Funderar på att skaffa höns till sommaren men de ända jag har erfarenhet av är hedemora, nu vill jag kolla vad mer som finns =)

Hej undrar var man kan läsa på om olika hönsraser och se bilder på dem?? Var inne på SRF men det gav inte så mycket. Funderar på att skaffa höns till sommaren men de ända jag har erfarenhet av är hedemora, nu vill jag kolla vad mer som finns :laugh:

Mina höns har gått ner i värpning igen, det blev kallt och nu har det slagir om igen och blivit varmare, tyvärr kan jag itne ha dom ute alls för att det har konstaterats Newcastle på duvor i Norrköping och Mariestad så "vi" är i karantän för att det inte ska smitta vidare. Eller rättare sagt jag släpper inte ut dom jag är rädd om nu..

Gässena har varit duktiga på att värpa ett tag. Jag har snart hela kylskåpet med jätteägg.. Jag har fått klartecken från en domare som kikat på bilder på gässena att jag absolut skulle avla och att det var lite efterfrågan på Italienare så jag tänkte att Gässika (gåshonan) ska lägga ett antal ägg och sen lägger jag ut dom till Gässika och Gässper för ruvning :laugh:

Trist, när det blir så :crazy:

Mina har tack och lov kommit igång ordentligt med värpning, så nu är det riktigt kul att gå och plocka ägg igen :D

aggfarger.jpg

Lagda av (från vä till hö): Isbar, vit okänd, vit okänd, svart okänd, lohman & weslumer

+ att det blir en del dv.kocinägg också och på dem är det 100% befruktning :bump: Mes:arna har ännu inte kommit igång att värpa dock.

:) Men alltså finns det ingen förtäckning någonstans?? (har fött upp raskaniner, där finns det många sådana register hos uppfödare :confused: ) Hur måga raser finns det överhuvudtaget i Sverige? Någon uppfödare som har en bra sida? Har tittat lite på denna tråd men för en okunnig är det svårt att hålla koll på rasernas namn/smeknamn mm. Min hjärna bara snurrar för tillfället :crazy:

Kika in på fjäderfäföreningens sida, eller på alternativ.nu.

Finns också en del skapligt bra böcker om höns hos ex.vis adlibris.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama