Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Jag har funderat på i flera år att ha några höns igen för att få egna ägg, men inser att jag redan har lite för mycket djur :D. Har dessutom inte nån bra byggnad att låta hönsen bo i eftersom det som var hönsgård här förr i tiden innan vi flyttade hit på gården numera är sambons smedja! Så jag får nog vänta lite till.

Däremot brukar jag roa mig med att läsa annonser där det sälja höns och sitta och drömma lite och fick ett sånt ryck nu igen inför våren.:love:

Men OJ vad höns har blivit DYRA!

Jag förstår självklart att har rasrena höns med bra färger och typ kostar och SKA kosta en hel del pengar, likaså genbanksanslutna lantrashöns.

Men när allmänna korsningshönor blandade av diverse, ofta kostar typ 200 spänn per styck? :confused: Lantrashöns som inte är genbanksanslutna borde ju inte heller vara så dyra tycker man ju.

Jo om korsningshönan ifråga tex är jätteduktig på att ruva fram kycklingar och ta hand om de små, då kan det ju motivera ett högre pris men när det gäller "TM vanlig bondhöna MIX" ???

Har ni tankar?

Personligen tycker inte jag att 200 kr för en vuxen, värpande höna är speciellt mkt pengar faktiskt. Inte med tanke på att du får betala minst 50 kr för en kyckling som är 0-7 dagar gammal.. Det kostar ju faktiskt en del pengar i form av bla foder att föda fram en vuxen välvärpande höna liksom.

---------------------------

Lyste testomgången idag och 100% befruktning på isbaräggen, så nu vill jag att de ska komma igång och värpa allihopa, då det är många som vill ha isbarägg :D

Lohmanäggen är trickigare eftersom de är så mörkbruna och dessutom har "kompaktare" ( i brist på bättre ord) skal, men det såg bra ut även där, men ska lysa igen om 1 vecka innan jag kan vara säker på hur befruktningen ser ut där.

Jag har inga fina rashöns men väl så fina korsningar, stora o glada färger. Jag har sålt lite sådär ibland och tar 75 kr för en unghöna som ska eller har börjat värpa.
Väldigt lättsålt för det priset.

*Kl*

Rek-priser enligt Lanthönsklubben för genbankshöns är:
Vuxna djur 150:-
Kycklingar 20:- + 5:-/vecka

Dvs, uppfödning är knappast något man håller på med för ekonomins skull. :eek:

LIA

I det snorkalla dagsläget är det 85% befruktning på grönvärparäggen och 100% på isbaräggen, vilket jag är glatt nöjd med. Har första kläckningen här hemma nu till helgen och hoppas den går bra. Är ju inte så många ägg i kläckaren iofs eftersom det bara är en testomgång av fruktbarheten.

På Söndag em hoppas jag också hämta hem mina indiska stridshöns = jag --> :banana:

Lånar knapp...
Är ny på detta med höns. Har en liten fundering. kanske dum men tacksam om någon kunnig vill besvara den.
På alla andra djur vi har finns papper stamtavla med föräldrar .ras m.m
Vi har nu fått några höns som ska vara dv.kocin .
Vi har dock inga papper på att de är av den rasen
Så nu till frågan har man papper på rashöns?
Om vi säljer kycklingar efter dessa kan vi sätta ut annons om rashöns eller hur gör vi då inga papper finns?
Puttar in bild
i40432019._szw530h275_.jpg

*Delvis knapplån*

Undrar jag också, har också dvärgkochin, dock 6 tuppar och 2 höner. Blir inte av med tupparna så lutar åt att de blir mat. Kan inte ha så många tuppar. Ena hönan ligger gärna på äggen, så kan man låta henne göra det nu, eller blir det för kallt för kycklingarna. Vi har cirka nollgradigt där inne nu när det varit så kallt, annars ligger det på plus. Har värmelampa.

Jag har uppfattat det som att 'riktiga' rashöns är sådana höns som har utställningsmeriter och är ringmärkta. Sen finns det höns med genbanksintyg som är renrasiga lanthöns. Övriga höns oavsett om de är rasrena eller inte verkar man inte använda uttrycket rashöns om utan man kallar dem för tex Sussexhöns.Jag gissar att detta beror på att man vanligtvis inte håller koll på vilka som är kycklingarnas föräldrar utan låter en höna ruva fram ägg från alla hönor i en flock.

Kl.

Oj vad jag funderar på höns i vår. Funderar på att fråga vår granne. Han har typ 4-5 höns och en vacker tupp men en jättestor hönsgård där det hade varit gott om plats för säkert 20 extra.

Tror ni det hade varit en bra ide' att försöka hyra in en 4 hönor hos honom, och självklart då hjälpa till med skötsel, rengöring, utfodring och självklart se till att sätta dit foder så det räcker till mina höns?

Då slapp jag ju dels att bygga en egen hönsgård så här i början. Och så slapp jag skaffa egen tupp. Det är ju längesedan jag hade höns sist så det hade ju kunnat vara bra att mjukstarta för att känna på hönsägandet igen.
Senare om jag fastnar för det kunde jag ju bygga något eget. Grannens hus är inte mer än ca 100 meter från vårt så det blir inte svårt att vara där och fixa med hönorna.

Jag vill ju ha ägg och så tycker jag höns är väldigt roliga och intressanta djur.

Funderar på sussex hönor som verkar vara en trevlig och lättskött kombinationsras.

tja, varför inte.. Du kan ju fråga grannen om han skulle tänka sig några hyresgäster.
Du kan ju inte få mer än ett nej..

Sussex är trevliga :laugh:

Jag har uppfattat det som att 'riktiga' rashöns är sådana höns som har utställningsmeriter och är ringmärkta. Sen finns det höns med genbanksintyg som är renrasiga lanthöns. Övriga höns oavsett om de är rasrena eller inte verkar man inte använda uttrycket rashöns om utan man kallar dem för tex Sussexhöns.Jag gissar att detta beror på att man vanligtvis inte håller koll på vilka som är kycklingarnas föräldrar utan låter en höna ruva fram ägg från alla hönor i en flock.

Rashöns är renrasiga höns, godkända av den Nordiska Standarden. (finns även annan standard i andra länder ex. UK & USA)

Sussex är namnet på en specifik ras och är den renrasig så heter den Sussex. Rashöns är samlingsnamnet man använder om man har renrasiga djur.
Namnet rashöns gör inte djuren bättre än om man tex kallar den renrasiga Sussex.

Lanthönsen har en egen Standard men kan likaväl kallas rashöns de med. Så länge de är renrasiga så är de rashöns.

Även om man inte har koll på vilka föräldrarna är till alla kycklingarna så kallas de fortfarande för rashöns.
Föder man upp rasrena djur delar man upp sina avelsgrupper i ras och färg när det är avelssäsong och då får man kycklingar av rätt ras och färg.

tja, varför inte.. Du kan ju fråga grannen om han skulle tänka sig några hyresgäster.
Du kan ju inte få mer än ett nej..

Sussex är trevliga :laugh:

Jo tuppen och två av hönorna fick han av mig för ett par år sedan, när jag tog hand om och hjälpte till att omplacera ett gäng minigrisar.

Så dom är ju "nästan" mina :).

På Söndag em hoppas jag också hämta hem mina indiska stridshöns = jag --> :banana:

Blev ingen hämning i går pga yngsta dottern sjuk, men idag ska en kompis komma och han passerar förbi där stridisarna bor, så han tar dem med upp = bilder på dem kommer senare idag eller i morgon :bump:

Kycklingar kläcks det här också.. 2/4 isbar än så länge och också en del korsningar isbar/brun lohman och flera ägg är kycklingar på g ut ur :D :love:

Hmm

Pga missförstånd så fick jag hem 1+2 MES i stället för indiska stridshöns :cool:

mesgrupp.jpg

Dessa går nu med några lohman/isbarkorsningar som kläcktes fram i höstas

lohman-isbar.jpg

Tuppen är riktigt fin tycker jag

mestupp-2.jpg

KL

Ska läsa igenom hela tråden när jag hinner men jag funderar också på att skaffa höns till våren så ni lär få en massa dumma frågor härifrån så småningom!:angel:

Jo jag vet att Sussex är en ras. ;)
Det jag menade var att om man jämför med tex katter där man tex pratar om bondkatter och raskatter så används inte ordet rashöns så ofta utan i så fall pratar man om den specifika rasen.

Stridshöns är inte alls speciellt stridiga av sig vad jag kunnat läsa mig till. Nu har jag ju nyss fått hem mina första själv och de är då inga problem eller konstigheter med :)

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama