Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Har funderat lite på att skaffa höns.
Men finns det nån tråd här på buke eller nån bra sida där man kan läsa det mesta om höns?

Har aldrig haft höns innan, men tycker det skulle va så kul!

Kl

ÄNTLIGEN är de hemma :D Mina små hedemora-kycklingar :love: Var och hämtade de i söndags kväll, de är en vecka gamla. Nu bor de inne i vårt sovrum (i en bur) tills de blir lite större.
Sex stycken köpte vi, jag tror att det är 4 hönor och 2 tuppar, iaf om jag får gissa enligt hur fjädrarna ser ut.

Det ska bli så himla roligt! Jag har aldrig haft höns förut, men jag har läst på så mkt jag kan så jag känner mig ganska förberedd. Nybyggt och fint hönshus ska de få bo i också :)

Någon som vill se bilder?

*KL*

Har ju 9 små dvärg kochin kycklingar här hemma, och nu har den ena blivit hackkyckling, :( De är på henne hela tiden så fick sätta henne i en egen utomhusbur. Buren står bredvid de andra så hon ser dom. men de kommer inte åt henne. Men hur ska jag göra.

Självklart vill vi se bilder!
Snälla kan någon hjälpa mej?? jag vet att jag skriver på fel ställe men jag är ny här... Min ruva höna som legat på äggen 1 vecka lämnade dom i dag för en längre ben sträckare, och dessutom är hon ju helt begaistrad av dom andra vecko gamla kycklingarna.. jag kände på äggen och dom kändes kalla!:confused: jag lyftade upp henne och då lade hon sig.. men min fråga är det försent!?? Hjälp:confused:

Måste visa bild på min stilige orpingtontupp Herman. Tycker att han är så vacker och ser så majestätisk ut!

38535_137704462927792_100000647171720_232311_5923429_n.jpg

Nej, troligen inte. Du har svaret om två veckor. ;)

Äggen tål en hel del när det gäller avkylning, fr a under den första delen av ruvningen. Förmodligen var också värmen högre inuti äggen än utanpå. Så jag skulle vara optimist i det här fallet, men också hålla noggrann koll så det inte upprepar sig.

LIA

Jag skulle kunna tänka mig Herman hemma hos mig.
Jag behöver ha in en Orpingtontupp i hönsgården.

Stilig var han. Mycket kött.:d

Här kommer lite bilder, de är en vecka på bilderna :)

31388149.jpg

31388153.jpg

31388152.jpg

31388151.jpg

31388150.jpg

Jag ska också bli med höns. 5 Hedemora varav 4 hönor och 1 tupp som dessutom är genbank så nu ska jag fylla i en ansökan för att kunna fortsätta.

Nu har mina små hedemorisar blivit ungefär 6 veckor gamla. Det är endast en som har fått kam och slör, och beteendemässigt har vi trott att han var tupp sen han var 2 veckor. Så honom är vi 100 % säkra på. De andra däremot, de beter sig allihopa som hönor, och ingen av de har fått varken kam eller slör (eller möjligen en då som fått jättelite om man jämför med tuppen). Alla dessa 5 är mer "runda" och går lite mer lågbent eller hur man ska beskriva, och jag kan inte se något tupp-beteende alls.

Vad är eran erfarenhet, kan de ändra sig mycket och "bli tuppar" så här sent?

Här kommer lite bilder som är en vecka gamla:
31538045.jpg

Tuppen:
31538054.jpg

Gänget (alla tyckte det var lite läskigt när kameran lät så de reste upp sig):
31538066.jpg

kl

Skaffade kycklingar i våras, och i dag hittade jag mina första ägg när jag städade hönshuset. Har dvärgkochiner på 4,5 månader och trodde inte de skulle börja värpa riktigt än.

004.jpg

det här var ju en intressant tråd,hur har jag inte sett den tidigare?

vi har haft sommarhöns i år, 5 st isabrown, till dessa har vi en dvärgkoch (säkert inte helt renrasig,ganka stor)tupp. det har funkat.
till vinter får de flytta till svärföräldrarnas stall,där det finns flere höns,ankor o en gås,samt 2 hästar.

vi byggde en bur åt dem,o de har haft ett litet hus att sova o lägga ägg i.

isabrown är inte min drömras,men det blev nu så iallafall..i längden vill jag hellere ha nån värpande liten ras.

men den stora frågan : hur bor era hönor över vintern?? har de värme? om man nu skulle sätta dem i ett litet hus ,liknande det i början på tråden,måste man då ha nånsorts värmefläkt/batteri på hos hönsen,det blir säkert minusgrader även inne? hur har ni gjort?

nu har jag inte läst igenom hela tråden,så kanske svar finns,bara jag hinner läsa..

Senast ändrad:

Våra höns har en sommarstuga och ett vinterhus.
Sommarstugan är ett gammalt dass, ytterst enkelt inrett med några värpreden och sittpinnar, och de är bara där när de sover. Hela sommaren går de lösa i trädgården.
På vintern bor de i ett riktigt hönshus, dock utan värme. Det är isolerat visserligen, men det blir förstås riktigt kallt ändå. Jag har haft höns i omgångar i många år, och de har klarat vintrarna där utan problem. Det finns en stor hönsgård till huset, och där går de ut även mitt i vintern. Man får dock tänka på att ge dem mycket mat när det är kallt.

En av sommarens kycklingar:
38535_137704459594459_100000647171720_232310_2422615_n.jpg

tack för svaret!
jag har funderat på en sån där flyttbar barack.dom är ju isolerade men eftersom hönorna inte värmer upp luften själva (?) så blir det ju nästan lika kallt som ute?? eller hur är det? man kan ju ha en värmelamppa,men gubben menar att det tar massa stöm,e det så?
dom får bo denna vinter hos svärmor,men till nästa skulle det vara kul att ha
ha dem hemma..hybrider vill jag dock inte ha efter dessa mera..
skulle även vilja ha dem lösa på gården,men jag är rädd att hundarna skulle ryka på dem,om inte när jag ser på,så när man vänder ryggen till.

tack för svaret!
jag har funderat på en sån där flyttbar barack.dom är ju isolerade men eftersom hönorna inte värmer upp luften själva (?) så blir det ju nästan lika kallt som ute?? eller hur är det? man kan ju ha en värmelamppa,men gubben menar att det tar massa stöm,e det så?
dom får bo denna vinter hos svärmor,men till nästa skulle det vara kul att ha
ha dem hemma..hybrider vill jag dock inte ha efter dessa mera..
skulle även vilja ha dem lösa på gården,men jag är rädd att hundarna skulle ryka på dem,om inte när jag ser på,så när man vänder ryggen till.

Beror på vilken styrka du ska använda dig av.
Jag har en 250-lampa. Värmer bättre än något annat.

Nu ingick denna vid köp men tror inte den ska användas.
Strömmen är dyr idag. Finns lampor som ger 150 men bara drar 100.
Troligtvis en lösning för mig.

Men att räkna om vad en tex. 200-lampa drar i kronor under 1månad skulle
vara väldigt både kul och intressant. Även som bevis, om man är två i ett hushåll och partner nummer två har noja.

nu e det ju så genant att alla watt o eldragargrejer e som kinesiska för mej:crazy:
men som gubben sa,för dom pengarna köper man rätt så många ägg.dom kostar ju inte mycket inte..men nog e det ju nåt helt annat med egna ägg..

2x3 meters utrymme hade jag tänkt, och någon liten ras,max 10( antagligen 5-7) hönor o tupp.kan man ha så många på så litet utrymme månne..

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama