Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Några av kycklingarna:

k8.jpg

k7.jpg

k6.jpg

k5.jpg

k4.jpg

k3.jpg

k2.jpg

k1.jpg

Vilka sötnäbbar! :love:

Var ute och fotade kycklingar för ett tag sen, laddar upp några bilder :)

Dvärg kochin kycklingar, de var inte jätte pigga på att ställa upp på bild :o
31058704.jpg

Dvärg kochin kycklingar
31058716.jpg

Blandras kycklingar
31058732.jpg

Blandras kycklingar
31058744.jpg

Blandras kyckling
31058750.jpg

+Gnist: Underbara kycklingar!

kl

Hur mycket skiljer det mellan olika raser vad gäller temperament och skötsel?

*KL*

Jag har inte höns(än) men min mamma har en trevlig liten flock, så jag kan bjuda på några bilder ändå.

Tuppen Kenta

kenta.jpg

Gerda och Carmen, båda isbarkorsningar

gerdaochcarmen.jpg

Dagmar, isbarkorsning

dagmar.jpg

Samling under fågelbordet, förutom isbarkorsningarna även två bruna leghorn, Ester som poserar främst och Frideborg som gömmer sig lite.

honsisarna.jpg

Totalt har hon sju hönor, de som inte kom med på bild är av okänd ras. Jag kan sitta hur länge som helst och titta på dem. :love:

Vad fina! Speciellt tuppen! :love:

Mina dvärg kochiner fick komma ut idag med sina små åsbo kycklingar som de har ruvat fram själva. Snacka om att de var stolta! :D

Hönorna med sina små :)
31069904.jpg

Tuppen kom med här också, han har nog aldrig varit stoltare! :p
31069906.jpg

Tråkig hönsgård vi har, gräset har inte kommit upp riktigt och det lilla som fanns är redan borta :p

I dag kläcks det kycklingar under häxan Surtant exakt 21 dagar sedan hon lade sig på dem :laugh:

Får se om jag kan fota något sedan i dag.

Lägg hellre in länkar till bilderna än bilder direkt i tråden. Den blir enormt stor och tung att öppna.

LIA

suris-3.jpg

suris-2.jpg

suris-1.jpg

Fem av nio var kläckta för någon timme sedan och då var också tre till definitivt på väg ut. Den nionde och sista kycklingen hade inte börjat picka hål då i alla fall, så den tar visst lite längre tid på sig än övriga.

Hönsfråga.. (nybörjare här..) Hur gör ni som har er flock ute fritt? Jag tycker det är skitmysigt att släppa ut hönsen så de får spatsera runt på gården, men de är ju MÅLSÖKANDE på mina rabatter.. De ger sig omedelbart på rabatterna (långt ifrån hönsgården, de springer dit direkt) och tömmer dem på jord och börjar slita i rötterna, knipsa tulpanerna och gräva upp lökar så de rullar över geäsmattan. Jag är inte så glad om de dödar pionen och det jag fått att överleva..
Finns det nått avskräckande eller smidigt sätt att hålla hönsen därifrån? Trädgårdslandet är en sak, det har jag duk över och det går ju att stängsla in. Men mindre snyggt att stängsla runt en rabatt!

Jaja, de får väl bo inne i trista hönsgården! :grin:

Jag har inga rabatter, så för mig är det enkelt..

Nu är ju iofs mina grupper åtskilda iom att jag vill ha rätt tupp som pappa till rätt sorts kycklingar, men sedan blir det ju helt frigående på vissa av hönsen och då är de mestadels utanför den inhägnade trädgården så även om jag haft rabatter så hade det inte varit nått större problem ändå känns det som.

I dag har hon tagit sina små på rundtur i deras sommarhus:

DSC_0047.jpg

DSC_0171.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0231.jpg

DSC_0081.jpg

Om det helt plötsligt skulle vara några kycklingar mindre så lovar jag att det nog är räven som varit framme :angel::cool::p

Gud vad fina! väldigt fina färger också!

Rensade datan innan idag och hittade denna bilden, som jag själv tycker är rätt bra taget (för att vara av mig!:angel:)
Kochin-tupp. Audaces Hette han :p
31112354.jpg

Finns det någon som är duktig på att se om det är tuppar eller höns?
Har en Tupp/höna som är så fin! Precis min älsklingsfärg på höns... Hoppas det är en Höna. :angel:

31112357.jpg

Jag tycker den har för liten kam, de andra tupparna ur samma ägg-omgång har mycket större.
Vad tror ni?? :confused:

Nu har en av surtantens syrror surat ihop och idag fick hon flytta in i ruvburen och där låg det "som av en händelse" en blandad hög med ägg från både welsumer, isbar och några blivande grönvärparkorsningar :angel:

Jag hoppas hon är en lika bra ruvare som sin syrra, för i så fall ser ett gäng kycklingar dagens ljus om 3 veckor :love: :banana:

Har idag fått hem 9 st små dvärg kochin kycklingar. :) De bor ute under dagen i kaninens jättestora vinterbur så de kan picka lite gräs och sånt, men på natten eller dåligt väder får de va inne vid lampan.

Vad kul! Dvärgkochin är roliga!

Jag har lite ägg i kläckaren. Mamma höna hoppade tyvärr av när det var mindre än en vecka kvar. Idag har den första lilla sötnosen börjat picka sig ut!:)

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama