Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Höns, åtminstone lantraser, tål en mycket hög grad av inavel.
Därmed inte sagt att man eftersträvar inavel!

LIA

Tydligen tål höns hård inavel och när de når den gräns där fertiliteten går ner och defekterna ökar ska man ändå fortsätta avla på sina egna djur, för de rensar ut "det dåliga" själva som jag fått förklarat och efter ytterligare tid så ökar fertiliteten och defekterna minskar igen.

För mig ett helsjukt resonemang. Därav att det inte blev någon genbanksanslutning för min del.

Tillägg: Det var alltså lantrashöns jag funderade på att gå med i genbanken för.

Skulle tro olika "regler" gäller för olika raser.

Senast ändrad:

Inte så länge jag ska få fram renrasiga kycklingar. Då får de vara åtskilda utomhus. Annars blir det korsningshöns av alla kycklingar och då faller ju idén med att föda upp renraser.

Korsningshönsen jag redan har + lohmanhönsen som är på g blir helt frigående dock, eftersom jag har dem i första hand för att äta äggen och då spelar det ju mindre roll om de beblandar sig med varandra.

Visst skulle jag kunna släppa ut och in hönsen i omgångar dagarna i ända och ha dem frigående, men om det är bättre för hönsen än separata stora hönsgårdar vette katten.

Eftersom jag inte vet vilket område du syftar på, så vill jag gärna veta vilken ras den där personen är ansvarig för.

LIA

Spelar det någon roll? Om ja, varför?

Det är de uppgifter jag fått och baserat på dessa och min inställning till inavel valde jag att inte gå med i genbanken.

Det är klart det spelar roll om detta kommer från en genbanksansvarig. Uppgifterna är felaktiga och måste bemötas. Fr a skall Svenska Lanthönsklubben informeras för klargörande.

LIA

Så du menar alltså att det är helt ok att när man ska byta tupp plocka in ny tupp från annan uppfödare, att byta ut några hönor emellanåt osv?

Jag fick höra att tanken med den aveln var att varje uppfödare skulle sitta på en "egen fristående" genpool och att om man bytte in djur lite nu och då så skulle snart alla i området ha i stort sett samma genpool.

+ att man i mångt och mycket skulle hålla djuren som de gjordes förr. Dvs inga färdigfoder osv och på den tiden så kom det heller inte in nya djur, utan man avlade på det man själv hade och så ska det vara än idag, men detta är alltså fel?

Intressant!

Vi kan fördjupa oss i detta med lantraser och genbank framöver. Det är i sig intressant.
Först vill jag att detta med den genbanksansvariges påståenden förmedlas och utreds.

LIA

Jag kan själv ringa klubben och prata med de som finns där och fråga varför en av deras medlemmar som dessutom är områdesansvarig (var det i fjol i alla fall) sagt så.

Det är ju ingenting som jag tänker diskutera på ett forum. Vem gagnar det att jag hänger ut någon på det viset till en för mig okänd människa på ett forum?

Trevligt nog så har alla ägg som knäckts hittills från min grupp med små korsningshöns varit befruktade, så den lille tuppen har jobbat på bra och de ger väldigt bra med ägg dessutom de små rackarna, så jag ser fram emot att få utöka den gruppen :D

Nu har jag fått nästa kull.:cool:
Det blev 6.
Det är en van ruvare, precis som alla de andra hitills i år så i morgon kommer de ut.Lösa.

Hej, jag har precis kommit hem från Australien och där jobbade jag bland annat på en lama/alpacka-farm under två månader. Där hade de även massa andra djur och 6 olika hönsraser, men de höns jag fastnade mest för var silkisar och pekin-bantam (vet inte vad det svenska namnet är,men någon sorts dvärghöns är det ju iaf).
Har inte ägt egna höns, men när jag flyttar till hus på landet, blir det garanterat några. Så nu till min fråga, hur är dessa raser att äga/föda upp i Sverige? Kräver de något speciellt? Läste någonstans att silkisarna kan vara lite känsliga?
Har ju bara erfarenhet av att jobba med dessa raser i Australien, så jag vill veta hur det fungerar att ha de i det svenska klimatet?

Tacksam för svar!

Idag gjorde jag ett fynd :bump:

Fick tag på denna avelsgrupp på 1+2 + deras naturruvade kycklingar..

dvkochin-2.jpg

dvkochin-1.jpg

dvkochin-3.jpg

Bästa av alltihopa var att de fanns i grannbyn och tur hade jag att ingen av de som ringde på dem före mig hade sagt att de skulle köpa dem. Så kan det gå när det ska funderas ;)

Tog också hem en svart dv.kochintupp som ska få gå med mina små korsningshönor.

En sån tupp har jag med, fast den är silver och svartrandig på stjärtfjädrarna och på halsen med. Eller rättare sagt två såna tuppar. Jag vet inte om dom är korsningsfärgade..

*kl*

Här har det varit hönsmassaker av räv natten till igår.. Två av mina storbrahmor och den tuppen gick åt.. Tyvärr. Så nu åker elstaketet upp igen..

Tuppen är enligt 2 stycken som har mer erfarenhet av dv.kochin är mig gul tvärrandig och sådana är tydligen smått ovanliga som jag förstått det.

En av hönorna är vete (eller ljus gul) och den andra är spättad och således inte färgren. Mig gör det ingenting då jag inte är intresserad av att ställa ut, utan har dem för äggen, kycklingarna och för mitt höga nöjes skull :D

Jag har en sån gul höna här med. Och sen en grupp med vita. Mina tuppar ser ut som en vanlig gul colombia, fast tvärrandiga. Jättesöta.. Dom vita är ju bara för gulliga.. Som små ulliga kritvita dunbollar..:laugh:

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama