Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Typ Gunnebonät?
Det ser för mig ut att vara ett nät av kraftigt material, så det borde i så fall fungera för att stänga rovdjuren ute. Vilket ju är det viktigaste att tänka på.
Dock, det går att "lyfta" på om det inte sitter fast nertill. Ett tips är att gräva ner några dm av nätet för att stoppa grävglada rävar m fl och sedan "sy ihop" den delen med överdelen. På så sätt behöver man inte kassera hela nätet om nederdelen rostar sönder.

Lägger ni det här nätet även som "tak" blir det kanske lite tungt? Tänk då på att regla upp taket ordentligt. Och så en rejäl dörr så hönorna kan komma ut i frihet och ni kan komma in och städa. :)

LIA

Typ Gunnebonät?
.......

Inlägget försvinner och kommer åter. Fattar ingenting.

LIA

Senast ändrad:

Nu till en fråga: Vad ska man ha för slags nät?
Funkar sånt här?

Jag rekommenderar annat nät, som är svetsat och galvat, då blir maskorna fasta och inte som här löpande.

Då går det inte att böja på nätet och det rostar inte. Vi har haft vårat i 20 år och det är fortfarande som nytt.

Eftersom jag inte kan länka hur som helst här så kan du söka på "svetsat galvat nät", då kommer det upp både företag o blockannonser. Nätet finns med olika maskstorlek, olika trådtjocklek samt höjd.

Såhär inför vintern?

Hur har era hönor det?
Mina vilar alltid denna tid på året, värper nästan inget och bara softar.;)

Förutom en då, som fick smått igår. En höna som haft kycklingar förut i år och som nu planerat detta senaste tilltag rätt länge av äggen i redet att döma-17 st.
De har hon lagt i en håla uppe i höet, och nej, trots envisa spaningar både under äggläggningstiden och ruvtiden har vi inte hittat var hon gömt sig. Lite synd iof, reden var en djup håla och hon kunde bara sköta de översta äggen, det blev 7 kycklingar.

Här är det stiltje på äggläggandet och än så länge har de gått ur dagtid. Vi har ju (hemskt nog) inte haft någon snö att tala om.

Nu har dock vintern gjort sitt intåg under gårdagen och natten, så vi får se om de är så pigga på att gå ut idag..

Hade otur med hönsstöld under hösten :mad: så en del av mina fina rashöns försvann (läs alla hönor utom en och de 2 snyggaste tupparna :grin: ) Nu hade jag tur att en bekant skulle göra sig av med sina hyttmytthönor + några värphybrider och tuppar, så jag har trots stölden en fin liten hönsflock. Fördel är ju att minst en av hönorna ruvat fram en skock kycklingar i år, så jag hoppas hon gör det igen fram mot senvåren/försommaren :laugh:

091130-1.jpg

091130-2.jpg

091130-3.jpg

091130-4.jpg

Ungtupparna ska dock nackas lite längre fram. Kan ju inte ha hur många tuppar som helst..

Hönsstöld?:eek:

Berätta mer, nyfiken.

Och om någon är intresserad så kan jag även berätta om att herr Mickel varit och hälsat på mina hönor .Med faktiskt nästan förödande resultat.:cry:

Här var det (99,9% säker på det) 2-benta "rävar" som var i farten och helt fräckt gick in i hönsgården och plockade med sig mina snälla hönor :mad: :devil:

Hade det varit den 4-benta räven så hade det som brukligt när dessa är i darten lämnats lite avslöjande spår + att vovvarna skulle ha larmat så att det hördes ända ner till skåne :D

Fanns inte en fjäder, inte en bloddroppe och inte ett enda tecken någonstans på vare sig nätet eller marken på att en räv tagit sig in i hönsgården what so ever, så sannolikheten för att det var en sådan är inte så stor och på djurfronten finns här inte så många andra tänkbara förövare som tar höns från ganska högt uppsatta sittpinnar nattetid.

Ser att jag glömt av mig själv.

Jaha, tvåbenta tjuvar, vad hemskt.Vilket ofog:mad:
Då är det nog lättare att freda sig från räv.

Räven, som kom in genom ett fönster:eek:, men inte ut:cry:, bet ihjäl kanske 5 hönor, sedan blev väl 50 st ihjälskrämda.Hönor och hönor, det var mina kycklingar, mina prickgaäggkycklingar sedan våren.

Därefter tryckte sig en skabbräv in till mitt kycklingbarnstall, och käkade upp mina för året sista kycklingar, 7 st, därbland min för året sista födda på julaftonkyckling.

Men nu är vi på G igen. Idag kläcktes första kullen, 5 st.:)

Men jag har en fråga om något jag aldrig haft förut.
En av mina hönor är lesbisk.:cool:
Hon parar sig hejvilt med andra hönor, och jo, jag har kollat noga, hennes kloak trycks mot den andra hönans kloak, precis på samma sätt som tuppen gör.
Vadan detta?

Det finns tuppar i gården så det råder ingen brist på de möjligheterna. Och hon parar sig med en massa olika.

Någon annan?

Kan inte hjälpa dig med det tyvärr, men jag har glädjen att meddela att lagom till skärtorsdagen så har mina små dvärgkorsningar beslutat sig för att sätta igång att värpa efter vintervilan :D

Årets första ägg:

agg-1-2010.jpg

Åh en hönstråd :)

Jag har åter hittat inspirationen och skall införskaffa höns. Någon som har erfarenhet av Brahma?

Här är jag som också har höns ;)
får väl skriva vad jag har :D!...
Orpington -Blåa
Plymouth rock -Tvärrandiga
Maran -svartkoppar
Maran -gökfärgade
och LsL + några blandraser =)

min hönshemsida =) http://jakobsdalsfjaderfa.dinstudio.se/

MVH

*kl*

Här finns det i år, storbrahma rapphöns/blårapphönsfärgade. Dvärgbrahma, gul colombia och rapphöns/blårapphönsfärgade. Det kommer också ett par dvärg kockinhönor till mina dvärgkockin tuppar (dock blandfärgade, men vackra)

Tyvärr får jag inga ägg ännu...

*KL*
Hej 2 av våra v 4 höns har under vintern dött, på grund av ålder så nu har vi bara 2 st. Kan man skaffa fler och släppa ihop med dessa två som är kvar. Eller blir det bråk.

köp minst 3 till så de är fler än de gamla så skall det nog gå bra :)

Först av allt- är du säker på att dom nya är friska och fria från ohyra? Om inte, så föreslår jag ett par veckors karantän.

Annars är det bara att släppa ihop hönorna, gärna också med en tupp om du inte redan har en sådan.

Bråk i början kan det bli, eftersom dom olika individerna ska in i hierakin så att säga, men det lugnar sig snart.
Hönor har hackordning, vilken bestäms av deras rang men också av det inbördes förhållandet. En rangsvag höna kan alltså "åka snålskjuts" på en stark höna om dom är "bästisar".

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama