Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

svarar alla

Okay, nej jag vet inte om de rör sig, hade så usel lampa så jag såg ingen kyckling. Bara en blodådra i luftfickan och resten svart. Men jag vet inte hur det ska se ut heller? Hur vet jag om det är dött om det inte är svart då? Googlade bilder men jag hittade bara bilder på "spindeln"..:grin:

Några blodådror i luftblåsan har jag aldrig haft. Utan när kycklingen börjar bli klar och man lyser så ser man i luftblåsan att det börjar röra sig. Då brukar dom kläckas inom 1-2 dygn. Om du väntar ett par dagar så kan du nog se att den svarta delen drar sig tillbaka och blir suddig och blaskig, då är den död.

Äh, jag går ut och försöker fota istället.

Håller på att kläckas
DSC01352.jpg

DSC01355.jpg

En vecka kvar till kläckning
DSC01357.jpg

Två veckor kvar till kläckning
DSC01359.jpg

Nyinlagt ägg
DSC01361.jpg

Döda ägg
DSC01365.jpg

DSC01366.jpg

Kycklingar som är nykläckta. Dvärg brahmor och rapphöns/blårapphöns storbrahma.
DSC01368.jpg

Va roligt med en höns tråd :laugh:

Har själv maran, skånsk blomme och några korsningar mellan blomme/sussex och någon liten ras åsbo/plus nått annat som jag inte vet vad det kan vara.

Finns det någon som har kycklingar att sälja? Eller kanske byta... har fina blomme tuppar födda i slutet på maj

Är ny här så ska försöka mig på att fota och lägga in vid ett senare tillfälle :angel:

Jag är ingen direkt hönsmänniska men får jag någonsin tillfälle (om man bor rätt senare) så vill jag absolut ha några höns och en stilig tupp! Hoppas att jag får vara med här o fråga lite! :o :D

Måste man ha alla höns i samma ras eller går det att blanda raser så att man kanske bara har 1 av varje ras ibland? Hade vart kul att kunna blanda och mixa bara efter tex färg och utseende :) (Och en tupp som passar alla då såklart)

Gillade verkligen rasen: Appenzeller Spetshättad, grymt snygg! :d:love:

Föresten, vad är en värphybrid? Är det en stackare som är utsatt för hönsfabriker?! (såg en bild när jag sökte på en stackare som såg så ledsen och tanig ut)

Ja du kan blanda olika raser. Men jag skulle se mig för att blanda mycket små dvärgar med ex stora Brahmor. Allra helst om man har en jättestor Brahmatupp. Han kan skada hönorna när han klättrar på dom.

Värphybriderna är såna som är på äggfabriker. Dom är framavlade att lägga så många och stora ägg med så bra kvalitet som det går.

Tack :) :) Jag är mest intresserad av att ha ganska små raser så tuppen får väl också vara ganska liten :) Finns det någon lite mindre ras som har riktigt snygga tuppar? Gärna en lyxig och säregen fjäderdräkt :)

Spättad Holländsk vithätta, modell dvärg kanske?

DSC_0472.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0155.jpg

Om de är lyxiga & säregna är ju en smaksak, men de som sett min kille live har alla tyckt han är både läcker och udda :D

Oh de va en snygg en! Han såg riktigt lyxig ut, prceis det jag sökte! :d:d

Han (rasen) tillsammans med ett par tjusiga tjejer av rasen Appenzeller Spetshättad skulle bli en underbar flock! :love::love:

Men sen måste jag nästan ha några som är färgglada också! :D:D

Sedär! Man ska aldrig ge upp. :laugh:

Tråkigt att inte de övriga kläcktes, men förutsättningarna var ju långt från optimala. Nu får vi se om krabaten är en stark överlevare eller om den tagit skada av den hackiga ruvningen och blir en klenis.

Här har du ett gyllene tillfälle att följa utvecklingen. Första veckorna kan man dag för dag se hur kycklingen lär sig mer, orkar mer, förstår mer och vågar mer. Intressant!

Så lycka till med krabaten och satsa på fler nästa år! ;)

LIA

I morgon/på onsdag kommer det 18 stycken ägg från en grupp spättade vithättor modell dvärg :bump: :banana:

Jag hoppas på en lyckad kläckning och att tuppingen här ovan får sig en egen liten grupp hönor sedan :laugh:

Vad spännande!!

Jag har fått hem ett gäng dvärg Brahma kycklingar. Blårapp och rapp.. Jag ska hämta en tupp i Tvååker sen med till dom. Det ser ut som om alla kycklingar jag köpte är hönor. De gul Colombia kycklingarna jag köpte växer på sig med, men där ser det ut som om en är tupp. Men det är ju bra att ha en extra på lut, har jag lärt mig..

Lite nytt blod till stor Brahma gänget är inköpt med. Dom håller på att kläckas nu.

Inga ägg idag, så jag hoppas de kommer i morgon :cool:

Ska bli intressant att se om alla blir spättade och ffa hur pass små de är när de kläcks, dvärgar som de är ;)

Jag har haft kycklingar förut, det var min höna som ruvade i gödselstacken i fjol.:D

Kan även glädjande upplysa om att det kom en liten en inatt med, så nu är de två.:love: Jag har en dam som gömt sig i en tunna med, så vi får se vad hon åstakommer.

http://sidsjohons.zoomin.se/index.html

Senast ändrad:

Hur har det gått att kläcka nu? Jag har ett elände.. Jag misstänker att rötmånaden gör sitt.. Det mesta dör i kläckaren. Jag kör dom som ligger i och sen stänger jag av för i år. Jag skulle ju iofs kunna göra en jättesanering däri. Det är ju ganska optimala grogrund i en kläckare. Värme, fukt och gott..:crazy:

Har inte kläckt något sedan förra omgången och där gick det hur bra som helst fram tills 2 åskväder kom och gjorde strömlöst i x antal timmar innan kläckningen = katastrofernas katastrof för de kycklingar som inte hade kläckts :mad: :(

Får se hur det går denna gång. Har ju virkonat kläckaren + att den stått tom några veckor, så den borde vara fräsch invändigt och äggen ska ju även de virkonas lite lätt innan de läggs in.

Jag lär återkomma om drygt 3 veckor med resultat.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama