Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Det kan vara som så att det du råkat ut för är det att dina småkycklingar faktiskt inte börjat äta själva överhuvudtaget.Det är ju hönan som startar det beteendet och finns där ingen så kan det bli så i äggkläckarkullar(behöver inte bli) att ingen börjar självmant och då stryker kycklingarna med.

Äggkläckare jag känner stoppar in en äldre liten kyckling som de vet ätit själv, för att starta upp beteendet.
När jag själv kläckte tog jag en pinne och petade, ja, eller pickade, i maten och i vattnet så jag såg säkert att iaf några kom igång- då sprider det ju sig sen.
Nu har jag sålt av mina maskiner-mina hönor sköter den biten så bra själva,för bra skulle jag vilja påstå.:grin:

Jag trodde att det var så. Jag har alltid haft några äldre där, men eftersom allt är sålt så blev dom själva. Jag har inte sett något som helst intresse för maten. Jag har alltid fått intutat att man inte ska ha olika åldrar på kycklingar för att dom ska ha ihjäl varann. Men jag har haft kläckning varje vecka och då satt ihop kycklingar som är några dagar med dom som är veckan äldre.

Nu har några till strykit med och det är 4 till som är dåliga. *Förbannat skit*

En sak som kan fungera är att se till att redet där de värper blir lite mörkare, du kan göra som ett tält över exempelvis, blir det lite halvskumt så ser de inte så bra, och äggen som blir ligger inte helt öppet.

Det var ju smart. De har alltså lite kasst mörkerseende?

Vad tråkigt att kycklingarna dör, Mul.

Äter de nu?

Kan det vara nåt annat fel på dem? Sjuka?

Vad tråkigt att kycklingarna dör, Mul.

Äter de nu?

Kan det vara nåt annat fel på dem? Sjuka?

Ja nu äter dom. Jag fick stoppa ner ett gäng i vattnet så dom fick vatten på näbben, då fattade dom att man faktiskt kunde dricka. Sen gick dom raka spåret till maten och började äta. Jag kände på dom senare och dom hade mat i krävan.:)

Jag tror inte att dom är sjuka utan nu är dom pigga och glada, dom som jag har hopp om.

Jag har alltid fått intutat att man inte ska ha olika åldrar på kycklingar för att dom ska ha ihjäl varann.

Det stämmer, men om man är rädd för det så räcker det att ha en litet äldre kyckling en kort stund-tills några av de små härmar när den äter och dricker.

Höna eller tupp?
Vill ni gissa på våra sötisar?

IMG_0992.jpg

IMG_0990.jpg

IMG_0988.jpg

IMG_0986.jpg

IMG_0983.jpg

IMG_0979.jpg

IMG_0977.jpg

Tredje ovanifrån tupp och näst sist, tupp.

Sista och tredje från slutet bör iaf vara hönor.

Bild nr 1, 3 o 7 är tuppar iaf. En bild syntes huvudet dåligt på.

*kl*

Perfekt tråd, många erfarna människor.:)

Jag har en fråga..
Min nya höna lade sig för 24 dagar sen på 6 ägg. Efter ca 10-15 dagar tog en annan över högen och låg. Nu är det en tredje som är pannkaksplatt och ruvar järnet.. Jag lyste äggen nyss med en halvdassig ficklampa, de var svarta till fyra femtedelar ungefär och hade tydliga blodkärl och mörka skiftningar i en del. Är de avstannade eller har de inte satts igång förrän senare än jag trodde? De skulle ju ha kläckts nu..:(

Jag skulle låta det vara ett tag till, har själv haft några kullar som av någon anledning, som jag inte förstår(kanske de hönor hos mig varit uppe lite mycket?),har legat längre än 21 dagar + både 3 och 4.

Hursomhelst, att det byts höna spelar ingen roll, bara inte äggen vid bytena får ligga för länge och bli kalla.( men det där vet du ju själv)Hur länge "för länge" är vet jag å andra sidan inte exakt, men här har ägg ibland varit ensamma, utan höna, både 12-14 timmar, och det har ändå blivit kycklingar.

Nu har jag en som 3 gånger på kort tid varit ifrån sina ägg heldagar(ruvade glatt i ett annat rede), och jag är i valet och kvalet, låta äggen ligga kvar och kolla om det blir något eller byta och starta om.

Vänta lite till.
Om äggen kläcks, håll noga koll på hönan som ruvar, så hon inte gör sig av med kycklingarna. En del håller koll på att det gått för kort tid, och vill därför inte acceptera kycklingarna.

LIA

Kolla igen i äggen, försvinner blodkärlen och det bara blir ett svart blurr så är dom döda. Rör sig kycklingen i ägget?

Jag kläcker iofs i kläckare, men ägg som inte kläckts på dag 22 kollas och oftast är dom döda.

Jag har fått lägga in ägg som hönor gått ifrån. Jag hade n höna förra veckan som ruvade ihjäl sig. Hon hittades död på äggen. Ägggen låg tomma och kalla i två dygn innan jag kom hem och lade in dom i kläckaren, Jag har lyst äggen kontinuerligt och av 8 ägg var det igår en som levde.

Helt apropå, så hybriden din som halkade upp på ett bananskal till ödeskogen blev mkt riktigt gissat en tupp. En riktigt tuff och ilsken krabat dessutom :cool:

Oj, tuff kan jag tänka mig, men ilsken har jag inte haft någon.. Hybriderna brukar vara hyffsade, men det finns ju individer. Synd att det blev en tupp, dom värper ju så illa..

Jag kläcker iofs i kläckare, men ägg som inte kläckts på dag 22 kollas och oftast är dom döda.

Det har du självklart rätt i och något jag borde skrivit med så det inte låter som det är sannolikt att det finns levande kycklingar i äggen-och särskilt inte i alla.

Men antagligen är det så om man jämför en rättinställd och fungerande äggmaskin och en höna som kanske inte ruvar fullt så bra, kanske beroende på viss bortavel, att det kan förekomma att äggen eller då kycklingen till viss del, några dagar, blir fördröjd i sin utveckling men ändå överlever.

svarar alla

Okay, nej jag vet inte om de rör sig, hade så usel lampa så jag såg ingen kyckling. Bara en blodådra i luftfickan och resten svart. Men jag vet inte hur det ska se ut heller? Hur vet jag om det är dött om det inte är svart då? Googlade bilder men jag hittade bara bilder på "spindeln"..:grin:

:rofl: Ja, de gör ju det..

Han tuppar sig rejält mot de 3 gånger större tupparna, men tack och lov så är de rätt snälla och tycker mest att han är fånig tror jag = de bryr sig inte så mycket om honom till hans stora förtret :cool:

Ja ett par dagar kan det säkert slå. Men efter 24 dagar så borde det börjats kläckts. Den som blev kvar efter den döda hönan håller på att kläckas nu. Och jag hade visst sparat ett ägg efter henne till som jag var osäker på om det levde och det håller på att kläckas med.:laugh: Inte illa att ligga kallt i två dygn och sen överleva..

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25