Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

hej nån som har koll på vilken sorts kol man ska ha när hönsen är lösa i magen?? eller nåt tips på andra botmedel:confused::eek:

Mina går oftast lösa i trädgården och jag har sett att dom pillar i sig aska och kol som blivit i pannan.

Och här är dom!!

DSC01196.jpg

Det är ju "100" år sedan jag hade höns sist och då hade vi inte så många kycklingar, så jag har glömt hur pass tidigt man kan se om det är blivande tuppar/höns och hur man i så fall ser det i ung ålder.

Min moster påstod alltid att hon kunde se på äggen huruvida det var tuppar eller höns. Tuppäggen är toppigare. Hennes svärson testade henne och det stämde - men om det var ren tur med den kullen vete sjutton.

Min moster påstod alltid att hon kunde se på äggen huruvida det var tuppar eller höns. Tuppäggen är toppigare.

Det finns knappast en endamöjlighet att det ska stämma för sambons kompis har några pullor och vi köper ägg där och samma höna varper varje gång likadant ägg och när de ruvar sina likaägg blir det blandade individer. Dit jag vill komma är att vissa pullor alltid får runda ägg eller toppiga men får ändå olika kön på kycklingarna.

Har googlat mig runt och tydligen utvecklar hönorna sina vingfjädrar tidigare än de blivande tupparna + att tuppkycklingar ska ha större fötter :D

Ska kollas upp senare idag!

*kl*

Igår hämtade jag tolv värphybrider från ett hönseri, de är av rasen LSL.

Ska bli spännande och se hur de kommer att utvecklas här hemma.

Jag ska behålla sju själv, fem mellanlandar här och ska vidare till en kompis.

De små raringarna har värpt sex ägg sedan igår, men snart slutar de nog ett tag.

Jag hämtade sju brun lohmann för ett tag sen.. och dom ligger inte på latsidan. Dom måste vara typ 22v nu.. Och förra veckan hämtade jag 5 hyline W98, dom har iten börjat värpa ännu, men dom är bara inne på sin 17:e vecka.;) Om ett par veckor så är dom nog igång.

*kl*

Vad trevligt med en hönstråd!

Jag är total nybörjare, och blivande ägare till en liten flock dvärgkochin. Vi har tingat 9 st kycklingar som är hämtfärdiga om ca tre veckor, blandade färger och teckningar. Tyvärr vet vi ju inte könet, men man får väl hoppas det inte är alltför många tuppar.

Ni som kan det där med höns...vad tycker ni att jag ska tänka på inför deras ankomst? Är nio ett bra antal för en flock?
Vår ena katt är rätt jaktintresserad...hur pass stora/gamla bör hönorna vara för att inte vara hjälplöst byte för kisse? De kommer vara helt inhägnade i början, men vi planerar att kunna ha dem lösa i trädgården sen...men inte förrän de kan gå säkra för pälsmarodören.

Kommer säkert återkomma med fler frågor!

Idag har jag hämtat hem sju små bedårande hedemorakycklingar!

Jag är så glad, för jag har letat ganska länge efter hedemora.

De är två veckor och har börjat få små fjädrar på vingarna.

De bor i en bur i vårat vardagsrum.

Måste de ha värmelampa trots att de bor inomhus?

Jag ska hämta 2 svarthöns nu i veckan! Men sen är jag sugen på en hel massa andra ocskå....vet inte hur det här ska sluta...

De piper så dant, så nu hämtar jag en värmelampa och ser om det blir lugnare. de kanske fryser?

Så här ser våra welsumerkycklingar ut. Jag tror att de är sex veckor gamla, men vårt liv har varit så hysteriskt sista veckorna så jag kan ha lagt till/dragit ifrån någon vecka.:D
Nu syns det iallafall vilka sorter de är. Från vänster är det höna, tupp, tupp och höna.

0811171610975800.jpg

En tupp ska vi behålla och den andra ska bort. Sedan om några veckor ska beståndet utökas med ett antal faveroller.

kl

Nu krafsar det i äggen! Jippi!!! Har 4 ägg från friserad dvärgkochin under min ena höna. Dom borde kläckas idag enligt uträkningen. Sååå spännande! Sen har jag 4 ägg från grönvärpare under en annan och dom bör kläckas nästa vecka!! Trodde aldrig det här med höns skulle vara så roligt som det faktiskt är!'

Snarare saknar dom en mamma att krypa under. Fixa till en liten fluffig grotta dom kan ha som substitut.

För tillskottsvärme till några kycklingar är enklast med en liten värmedyna där man kan reglera värmen plus att man lägger den så kycklingarna själva kan välja temperatur genom att krypa olika långt in under den.

LIA

Jag är total nybörjare, och blivande ägare till en liten flock dvärgkochin. Vi har tingat 9 st kycklingar som är hämtfärdiga om ca tre veckor, blandade färger och teckningar. Tyvärr vet vi ju inte könet, men man får väl hoppas det inte är alltför många tuppar.
Vi brukar få 50-50 av vardera, så räkna med 4-5 tuppar. Tupp i gryta är smaskens! :laugh:

Ni som kan det där med höns...vad tycker ni att jag ska tänka på inför deras ankomst? Är nio ett bra antal för en flock?
Att ha mat till dom! ;)
4-5 hönor samt 2 tuppar är en bra liten flock.

Vår ena katt är rätt jaktintresserad...hur pass stora/gamla bör hönorna vara för att inte vara hjälplöst byte för kisse? De kommer vara helt inhägnade i början, men vi planerar att kunna ha dem lösa i trädgården sen...men inte förrän de kan gå säkra för pälsmarodören.
Det hänger på katten, eller kanske på hur ni presenterar kycklingarna för den.
Varken vi eller våra grannar har haft något problem med katterna vad gäller kycklingar. Dom förstår att just dom fåglarna inte är mat utan ingår i familjen s a s. Låt katten vara med när ni donar med kycklingarna till en början, så kanske poletten trillar ner.

Riktigt hur katterna skiljer på kycklingar och vildfåglar vet jag inte, men vi brukar sätta ner även nykläckta kycklingar på golvet och katten bara kastar ett öga på den och struntar sedan i den. Håller man däremot fram en liten fågel som dunkat in i ett fönster, blir det ett jäkla intresse!

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25