Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

*kl*

Här har det värpts sedan i mitten av december. Mina hade varken lyse eller värme, men drog igång ändå. Dom är uppe i ca 1200ägg sedan i mitten av december nu..:eek: Dom som är duktigast är ju värparna. Hybriderna och Leghorn. Men Brahmorna har kommit igång nu.

Det jag gör är att dom inte får någon värpfoder utan havre/korn/råvete blandning och när dom känner för att hoppa igång så börjar dom och först då ger jag värpfoder och lite lyse. Värmen får dom stå för själva;).

Nu är kläckaren startad och det ligger 16stycken silversvartbandade Brahmaägg i den och gottar sig. Det ska in ett gäng med hybridkorsningar och sen blir det rapphönsfärgade och blårapphönsfärgade Brahmor med.

Undrar hur ni gör, som redan fått ägg för ruvning och t o m kycklingar? Kör ni med värme och lyse hela mörka säsongen?

Jag håller ca +5 i hönhuset och har viss extrabelysning så att de alltid har 8 timmars "dagsljus". Samtliga höns höll upp i 3mån under senhöst-vinter, sedan kom mina appenzellers och brahmor igång, medan lantrasrna dröjde... Har hittills fått ca 10 ägg från svarthönsen i år.

KL

Jag har kallhus åt hönorna, ingen värme alls-belysningen följer stallet om kvällarna, alltså det släcks vid 20.00-tiden.

Mina värper inte alls om höstarna-tidig vinter-ser inte belysningen jag har som något som stressar hönornas värpning, det upplever jag isf värpfoder mer som.

Fick nu de två första kullarna med förvånandsvärt bra resultat, 6/8, 7/8, de tomma var obefruktade.

Har en till på G-hon har fått 9 ägg.

Våra har lyset på under dagen fram till ca 17, och sen har de fönster i sitt hus. Vi har väl ca + 5 i huset för att slippa frusna vattenledningar.

Fick vårt första ägg för två veckor sedan :D

Det gör inte vi egentligen heller, vanligtvis, men mina egenkorsade stora hönor har en förkärlek till att vilja ligga på ägg, den förkärleken minskar något med värpfoder, därför ger vi lite nu.

I år vill jag inte ha så många kycklingar, och ja, jag vet, men jag kan inte låta bli.

Sedan är det i år stängt ordentligt upp till höet, jag tror det kan påverka det i rätt riktning.

*kl*

Vad har ni i tråden för raser? Någon som har genbank?

Jag letar med ljus och lykta efter hedemorahöns, men de är inte lätta att få tag på har jag märkt.

Såg att det nyligen varit en träff i lantrasklubben där jag bor, men den missade jag ju såklart:(

Förr så fanns det en dam en bit ifrån mig som hade alla möjliga raser, men efter fågelinfluensan så minskade efterfrågan såpass mycket att hon slutat. Synd.

Jag har ett gäng blandrashöns där lohman, New Hanpshire och någon grönvärpare ingår troligen Isbar, flera av dom lägger gröna ägg.

Sen har jag ett faverollepar och två ensamma stor silverbandad wyandotte. Önskar en tupp till wyandottehönorna eller avelsägg men det verkar vara omöjligt att få tag på:cry:.
När jag får tid att bygga lite nya hönsgårdar så funderar jag på att skaffa någon fin dvärgras också.

*kl*

Vad har ni i tråden för raser? Någon som har genbank?

Jag letar med ljus och lykta efter hedemorahöns, men de är inte lätta att få tag på har jag märkt.

Såg att det nyligen varit en träff i lantrasklubben där jag bor, men den missade jag ju såklart:(

Förr så fanns det en dam en bit ifrån mig som hade alla möjliga raser, men efter fågelinfluensan så minskade efterfrågan såpass mycket att hon slutat. Synd.

kompisen har precis lagt in ett gäng hedemora i äggkläckaren... du kan ju PM vart du bor....
prillan

Jag har Brahma, tre olika färger. Silversvartbandad, rapphöns och blå rapphönsfärgade. Sen har jag hybrider (hyline) och Brun leghorn.

kl

Jag har appenzeller spetshättad
24765331.jpg

Gotlandshöns (blivande genbank)
26306484.jpg

Bohuslänsdals svarthöns (blivande genbank)
24759053.jpg

Sedan har jag gula ankor som jag har genbank på...
26371225.jpg

I ankväg har jag löpankor. Det ska in i kläckaren så fort dom startar upp och värpa med. Det som finns är svart och blå/blåspättade. Det är ju inte några utställningsdjur, jag har tyvärr några vita fläckar på dom, men dom är ju renrasiga och häftiga ffa..:laugh:

Det är inte SÅ betungande ;), och jag tycker det känns viktigt att göra en insats :) Vi har genbank på get, får, och kanin oxå :D

kl

Får man låna tråden lite för att pumpa er på kunskap? Ni som är insatta i hönsvärlden:)

Jag har länge velat skaffa mig ett par tre höns, bara att ha för husbehov, pyssla om och få något ägg. Nu har äntligen omständigheterna blivit så att vi har köpt en lite gård med uthus som skall bli stall, stor tomt och liknande. Nu fattas alltså bara hönorna:D

Problemet är att jag är väldigt grön på just hönor och skall självklart läsa in mig mer innan jag skaffar mina första pippifåglar men det vore ändå roligt med lite tips från er med vanan inne.

Vilken ras skall jag tänka mig? Hur gamla skall hönorna va? Vad är absoluta måsten när det gäller hönsskötsel som jag inte får missa?

Ja helt enkelt matnyttig info:idea:

Tack i förväg! / Ida

Ras beror på vad du förväntar dig av hönorna, vad har du för önskemål gällande storlek, temprament, antal ägg etc?

Vill du ha ägg på en gång så bör djuren vara över 6mån.

Måsten gällande höns...? jaa du bra fråga. Låna lämplig hönsbok på biblioteket är mitt tips!

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25