Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Vilka sötisar!!

Jag har egentligen aldrig haft med höns att göra förr men jag är verkligen helt såld!!! Åh vad jag är glad för mina fjäderbollar som sprätter rundor där ute. Man ser sådana tydliga personligheter. Jag kan sitta och kika på dom långa stunder. Nu har dom börjat lära känna mig så pass att dom hoppar upp i mitt knä, kommer kutandes när dom får syn på mig mm. Sambon är fortfarande lite mysko men han har inte ägnat nåt större tid åt dom.

Tog studenten -07 fick då fyra silkisar (kyllingar) av en kompis, visade sig att två var tuppar och de bytades ut mot wyandottehönor istället. I höst fick jag dessutom en till nykomling, var tanken att jag skulle skaffa mig befruktade ägg o få pippisar, men det blev aldrig av. Hoppas på nästa sommar istället. Både gamla och nyare bilder.

47934_1190815391.jpg

17356_1187544953.jpg

54882_1187545035.jpg

85563_1185628200.jpg

IMG_0830.jpg

Igår var jag till en kompis och hämtade lite höns. Han ska läggas in på sjukhus för en längre tid så han har nu bestämt vart alla hönsen ska. Till mig skulle några och där med basta.

Vad den lurifaxen inte talade om för mig var att det skulle med en sort till förutom dem vi pratat om.

BANKIVA!! 'Vad i h****te ska jag göra med Bankivor.' 'Det är inte mitt problem längre' svarar han då.

Nähä!
Jag och min bror som var snäll och följde med mig gick ut och samlade ihop hönsen.
Allt gick lugnt och stilla tills vi kom till Bankivorna. Körde ner handen och fick tag på hönan. Tuppen fick slaget och rusade ut i uteburen. Jaha, vad gör man nu då. Brorsan plockade fram sin ficklampa och lös tuppen rakt i ögonen. Det funkade. Det var bara att plocka upp honom.
Fast jag undrar om tuppen kan se än. Den där ficklampan är så stark så det tar väl två dar innan synen återkommer på den stackarn.

Får tänka över vad jag ska göra med dem. Nu är de ju här iallafall.
Ska ta kort och lägga in senare.

Bankivor. Vad är det för ras?
Måste nog googla lite.
Vad är det som är så.. träligt med dem? :o:D

Bankivor. Vad är det för ras?
Måste nog googla lite.
Vad är det som är så.. träligt med dem? :o:D

Bankiva är en av urraserna. Djungelhöns. Det latinska namnet för dem är Gallus gallus gallus.

Jag vill gärna ha höns som är hanterbara. Bankivorna är som fasaner. Vilda. De har redan lugnat ner sig när jag kommer in i huset de är i men så fort jag sticker in näven i deras bur för att ge dem mat och vatten är de helt galna.

De kommer nog att lugna ner sig med det också men det tar nog lite tid.

Skrev fel latinska namn. Gallus gallus bankiva.
Den kallas även Röd djungelhöna.

Bilden är inte på mina höns.
gallisi4.jpg

Lät nästan som "Gallus gallus Bänkskiva" :D

Men vad fina de var! Särskilt tuppen. :love:
De är inte så stora va?
Om de inte är det så kan det tänkas vara en sådan jag har haft en gång i tiden. Utan att veta om det.
Den såg ut nästan exakt sådär. Men han var ganska liten.

Jag har jusst blivit med en liten cochinbesättning. Storcochin... Jag som inte alls var intresserad av höns:o Men min mors intresse har smittat av sej kan man säga hihi. Sån nu har jag en blå tupp, två svarta hönor och en blå höna. Tänkte ställa ut så småning om... Sen råkade det bli en Anconahöna oxå - vet inte riktigt hur det gick till:angel:, men hon bor hos min särbo och har fått en cochintupp och två hönor från ett hönseri som sällskap.
Min mamma har div hönsraser... Mestadels dvärghöns. Hennes favoriter är vithättor. Hon har även Chabo, dvärg cochin, silkes, fönix, ancona, brama och några mixar. Vi har även påfåglar och ankor.Nu letar vi efter toulosegäss...

Dags för uppdatering! Jag har ju inte skrivit här på länge... men nu är mina dvärgkochins 3 månader gamla! De är ett härligt gäng, hittills har alla 17 klarat sig - däremot blev könsfördelningen inte riktigt som jag tänkt... 10 tuppar, och 7 hönor! Eek! Så, vi kommer ta bort åtminstone 7 tuppar, och spara max 3... har inte bestämt hur många ännu.

Här är några hyfsat nytagna bilder på dem:

harald2.jpg

ruth1.jpg

greta1.jpg

tuppleif2.jpg

honasvart4.jpg

Det verkar vara tupp-år i år:crazy: vi fick också många tuppar, men har höns så det räcker åt alla. Ska flytta mina renrasiga fiiiiiina höns så dom inte blandar sej med mammas vägkorsningar:D Kan ju inte besudla det fina generna:rofl: (inte skrivet för att reta nån, bara för att skämta till det lite)

Jag har jusst blivit med en liten cochinbesättning. Storcochin... Jag som inte alls var intresserad av höns:o Men min mors intresse har smittat av sej kan man säga hihi. Sån nu har jag en blå tupp, två svarta hönor och en blå höna. Tänkte ställa ut så småning om... Sen råkade det bli en Anconahöna oxå - vet inte riktigt hur det gick till:angel:, men hon bor hos min särbo och har fått en cochintupp och två hönor från ett hönseri som sällskap.
Min mamma har div hönsraser... Mestadels dvärghöns. Hennes favoriter är vithättor. Hon har även Chabo, dvärg cochin, silkes, fönix, ancona, brama och några mixar. Vi har även påfåglar och ankor.Nu letar vi efter toulosegäss...

Åå vilka fina raser ni har :)
Jag håller på o letar för fullt nu efter mera hönor till min lilla flock.
Jag hoppas på att hitta åtminstonde en höna som lägger massor av ägg , typ industrihöna el dyl , men även hönor som lägger ägg med kul färger .
Vart i landet finns ni?

*kl*

Mina tokiga höns har fått stora rycket tror jag.. Dom började värpa innan jul och hann med 130 ägg innan jul och nu har dom lagt lika mycket till.

Det är hybriderna och leghornen som dragit igång, men även ett och annat brahmaägg..

Äggbeställningarna inför kläckning 2009 har dragit igång med. Det kommer att bli silvesvartbandade Brahmor, Rapphöns och blårapphöns. Det blir korsningar mellan hybrid och brunleghorn som värpare med.

Nu har lite rapphönsfärgade och blåarapphönsfärgade fastnat på kameralinsen. Det finns några leghorn och värphybrider med.

DSC00990.jpg

DSC00991.jpg

DSC00992.jpg

DSC00993.jpg

DSC00994.jpg

DSC00995.jpg

DSC00996.jpg

Min särbo fick hönor från Ockelbo hönseri när han fyllde 30. Dom kostar ca 10kr st...

Nu har lite rapphönsfärgade och blåarapphönsfärgade fastnat på kameralinsen. Det finns några leghorn och värphybrider med.

DSC00990.jpg

DSC00991.jpg

DSC00992.jpg

DSC00993.jpg

DSC00994.jpg

DSC00995.jpg

DSC00996.jpg

ÅÅÅÅÅ det är mina favorit höns. Jag hade ett 10 tal av olika färger . Nu har jag ingas alls trist

ÅÅÅÅÅ det är mina favorit höns. Jag hade ett 10 tal av olika färger . Nu har jag ingas alls trist

Dom är verkligen trevliga. Jag har 13 rapphöns och blårapphöns och sen 11 silversvartbandade. Jag har haft gul colombia och gul/blåcolombia, men dom bytte jag bort. Det skulle vara kul med flera färger, men jag har inte plats för flera grupper.

Nu får hybrider och leghorn och grönväpartuppen gå ihop i en grupp. Och rapphöns/blårapphöns Brahmor i en grupp och sen silversvartbandade i en, sommartid. Nu går dom blandat på vintern, men jag har silversvartbandade i ett annat hus, men dom träffas i trädgården när dom är ute samtidigt.

Lynnet kan jag bara beskriva som underbart.. Jag har 7 tuppar, som har sina grupper, men dom slåss aldrig med varann. Är det några som ryker ihop så är det hönsen.;)

Om du vill ha igen så kläcker jag fram under vår/sommar. ;)

Dom är verkligen trevliga. Jag har 13 rapphöns och blårapphöns och sen 11 silversvartbandade. Jag har haft gul colombia och gul/blåcolombia, men dom bytte jag bort. Det skulle vara kul med flera färger, men jag har inte plats för flera grupper.

Nu får hybrider och leghorn och grönväpartuppen gå ihop i en grupp. Och rapphöns/blårapphöns Brahmor i en grupp och sen silversvartbandade i en, sommartid. Nu går dom blandat på vintern, men jag har silversvartbandade i ett annat hus, men dom träffas i trädgården när dom är ute samtidigt.

Lynnet kan jag bara beskriva som underbart.. Jag har 7 tuppar, som har sina grupper, men dom slåss aldrig med varann. Är det några som ryker ihop så är det hönsen.;)

Om du vill ha igen så kläcker jag fram under vår/sommar. ;)

Jag hade
Blå silver 3 hönor 1 tupp
gul col 2 hönor 1 tupp
Rapp höns färgade 9 hönor o 2 tuppar
mörk 3 hönor o 1 tupp

sedan hade jag olika
orust höns 10 st + tupp

susex
svart höns
ja kom inte i hög alla men 70 st ungefär
frigående ute . Skötte sig själva. Kunde gå in i ladan själva o gå ut .
Kul med höns

Idag var jag hemma hos kompisen och njöt av att se på hennes lilla kyckling.

Mina typpor har ju ännu inte startat med att lägga ägg så jag fotade lite hemma hos henne.
Tänkte att jag skulle visa mina kacklande damer hur det borde se ut hos dem.;)
IMG_2699.JPG

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25