Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

kl

:cry:här är det sorg idag.... Havsörnen kom o spräckte totalt nätet jag har över hönsgården o dödade min nyinköpta skånska blommehöna. ( o dom är jättesvår att få tag på här i norr)

Den uslingen kom tillbaka senare igen men tji fick den, för då var hönsen instängda...så nu blir det att bygga med metallnät över oxå.. vacker var den dock o himmel vilka vingar när den flög iväg

prillan

kl

:cry:här är det sorg idag.... Havsörnen kom o spräckte totalt nätet jag har över hönsgården o dödade min nyinköpta skånska blommehöna. ( o dom är jättesvår att få tag på här i norr)
Neeej, vad tråkigt... :( Jädra rovfåglar! Jag ska sätta upp starkt nät när jag bygger min hönsgård, det är en sak som är säker...

KL
Jag har inget nät, hagen är för stor, gott om rovfågel men väldigt sällan angrepp, jag tror det beror på att ytorna är stora, rovfågeln syns på håll och hönorna kan gömma sig, i en mindre hage är hönsen liksom redan fast, de kommer ingenstans.

Vid de tillfällen en rovfågel tagit en höna så får den sitta kvar och äta sig mätt, jag schasar inte bort den för hönan är ju redan död och rovfågeln gjorde det för den var hungrig.

KL

Vid de tillfällen en rovfågel tagit en höna så får den sitta kvar och äta sig mätt, jag schasar inte bort den för hönan är ju redan död och rovfågeln gjorde det för den var hungrig.

Nej här tar vi bort hönan, annars lär de sig vart skafferiet är;)

Var idag iväg till en som hade massa höns, tror det var 12 raser. Fick lite sötnosar med mig hem. 7 isbar kycklingar och 2 holländska vithättor.. is baren var ca 1 vecka och de andra 3 veckor. Så söta

Jädra rovfåglar! Jag ska sätta upp starkt nät när jag bygger min hönsgård, det är en sak som är säker...
Det är därför jag undrar varför man snålar på taknätet. Det är ju lika viktigt som väggarna, om man har sina höns instängda.

Det är med rovdjur som med tjuvar, finns det en blotta så nog sjutton upptäcker dom den. :grin:

Ginnies,
jag låter också den slagna hönan ligga kvar, om jag bedömer att det är en flyttande hök som varit framme. Dom käkar och flyger vidare. För en stationär blir det dock inte lika roligt.

LIA

Nej här tar vi bort hönan, annars lär de sig vart skafferiet är;)

Så kan det säkert vara men jag ser det som så att egentligen är rovfåglar skygga, slår de en höna så är det bättre för mig att bjuda på ett riktigt skrovmål så den får krafter att jaga där den brukar.

Men du har till viss del rätt, om skafferi, en mindre hage blir ju som ett sådant, hönorna har ingen möjlighet att komma undan.

Du kollar efter resväskan! :D

Man får gå efter den kunskap man har om dom. Ser man inte röken av duvhök vinter och sommar, kan man förmoda att det är en flyttare om den dyker upp tidigt på våren eller på hösten. En sådan kommer inte tillbaka mer den säsongen, men kan naturligtvis göra det vid nästa flytt. Vi har dock inte märkt av såna (o)vanor.

LIA

KL
Vi la tak på vår lilla utegård i samband med att fågelinfluensan härjade. Utöver det så är de lösa på tomten (när hundarna är inne) och då har de möjlighet att gömma sig under buskarna. Vi har stora vackra örnar som sveper över oss men hitills har de inte tagit något djur.

Spännande, du får återkomma när du har resultatet, jag får min, förhoppningsvis, sista kull nu på måndag, men den hönan har inte så många ägg under sig, det är hennes egna.:)

Nu återkommer jag :o, det blev inga efter tre veckor, men hon låg så dumt, nästan fara för livet att klättra upp där:eek: så jag lät henne vara, och nu ytterligare två veckor senare kom det två!

Det är en annan höna som så klart varit där efter nga veckor och värpt några ägg så det är i de som det blev kycklingar.

Och nej, hon kom inte ner själv, jag fick klättra upp för en lång stege (höjdrädd):angel:, över en bärande stock:eek: och sedan i med de små i en hink och hönan under armen:crazy:

Nu har våra kycklingar kläckts!! Än så länge är det 14 små söta dvärgkochinkycklingar, men det verkar som att två till är på gång :) De ser ut att bli svarta, blå och vita - fast man vet ju aldrig hur det blir i slutändan :)

På fredag hämtar vi dem, och jag längtar sååå mycket! Det ska bli SUPERKUL att äntligen få hem vår lilla flock!! :love:

kycklingar02.jpg

kycklingar01.jpg

kycklingar04.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tjohoooo nu ska även jag hämta hem en flock hönor! Har längtat så!

På fredag flyttar det in ett gäng dvärgkochin här hemma. Väldigt spännande! Man kanske skulle ta och göra klart det sista i hönshuset...

Tjohoooo nu ska även jag hämta hem en flock hönor! Har längtat så!

På fredag flyttar det in ett gäng dvärgkochin här hemma. Väldigt spännande! Man kanske skulle ta och göra klart det sista i hönshuset...
Ooh, roligt!! Vad är det för färger på dvärgkochinsarna?? Varifrån kommer de? Hur gamla? Hur många!

// Snart också dvärgkochinägare :)

Ooh, roligt!! Vad är det för färger på dvärgkochinsarna?? Varifrån kommer de? Hur gamla? Hur många!

// Snart också dvärgkochinägare :)

Ja du, jag vet knappt vad de olika färgerna heter. Men tog bilder innan idag, kan lägga ut dom sen. Dom är ju bara för SÖTA!!! Jag är redan förälskad!
Hittade en annons på blocket, utan Tollarp bodde dom.
Skulle fått 4 hönor och en tupp men när jag kom dit hade han plockat ut ytterligare en tupp bara för den var så fin, han trodde det skulle bli fina kycklingar efter den.
Just nu gör sambon en liten stege till pluttisarna. Jag ska snart gå ut, bara sonen somnat.

Tama är dom också. Där är speciellt en som hela tiden kommer fram och vill bli klappad. Den är lite utstött verkar det som. Dom andra är också tama men inte som denna. Jag är kär :love:

Ja, jag kan ju uppdatera lite! Mina kycklingar är numera 2 veckor och kommer rusande direkt om man sätter sig hos dem och sträcker ut handen... vill gärna äta mat från min hand. De är så söta så!

grasvart6.jpg

ljusgul3.jpg

thegang2.jpg

grasvart4.jpg

ljusvit.jpg

*delvis kl*

Jag har ett gäng höns..
Det är:
8hönor och 2tuppar av silversvartbandad Brahma
10hönor och 2tuppar av rapphöns och blårapphönsfärgade Brahma
1tupp och 7hönor av värphybrider
1tupp och 4hönor av brun leghorn.
1grönvärparhöna.

Sen har jag lite ankor, men dom ingår väl inte i denna tråd. Men det är iaf 3 ankhonor och 8hanar av blåspättad och svarta löpankor

Jag ska försöka minska antalet hönor lite och göra mig av med ett gäng löpankhanar.

Jag har kläckt endel nu i sommar, får se lite hur mycket det blir denna sommar som kommer.;)

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur