Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

vilken rolig tråd!!
i våras köpte jag tre hönor och en tupp. i höstas kläcktes 7 kycklingar så nu har vi en riktig flock...det är så mysigt.
jag kan inte så mycket om höns så jag tänkte passa på att höra med er om ni kan ge mig svar på några undringar.
av dom kycklingarna som vi fick misstänker jag att några är tuppar. kan man ha dom kvar tillsammans i flocken eller är det risk att det blir bråk? hittils har det gått bra.
sedan kycklingarna kläcktes så har jag inte fått fler ägg?? vad kan det bero på? dom har reden och verkar pigga och krya.
ursäkta dumma frågor men jag är helt nybörjare på detta.

KL

Vi har 4 hönor.
Ras? Vettesjutton, såna där röda "vanliga"? :angel:

Jag vill också ha kycklingar!
Men vi har inte plats för tupp, vill ju ha ägg att äta också, inte kycklingar jämt.
Kan man hyra tupp för "befruktning" eller kanske köpa en, och sen äta den ? :angel:

Vet inte om man kan hyra tupp/spermadonator ;)
men vill du köpa en tupp och sedan låta honom bli mat så går det nog alldeles utmärkt.
Finns ju massor av tuppar till salu/bortskänkes, bara att välja och vraka!

KL

Nu, i dagarna har mina första två hönor lagt sig på ägg.:)

Nu ska jag kolla med min ägglampa vilka som är befruktade, om någon dag, har misstanke om att det inte är så bra eftersom mitt tuppantal i förhållande till hönor är lite dåligt.

Och för att inte få för många kycklingar har de bara fått 8 ägg var.

Mina sebright hönor började lägga ägg för ngn vecka sen, la lite av dessa i äggkläckarn i 2 omgångar. De första kläcks om ca 1 vecka, 6 st befruktade ägg är det. och om 2 veckor är det förhoppningsvis 8 ägg till som kläcks

kl

Min unga brahmahöna, 8 mån, lade sig att ruva för 2 veckor sedan. Hönan, GråDis, har varit lite förvirrad men klarar sig skapligt för att vara första gången, men några missar har det hunnit bli: hon inledde ruvningen med att bajsa i redet hela tiden vilket var så där måttligt fräscht (då bytte jag ägg mellan henne och en annan höna, så den yngre bajsmajan slapp ligga hela tiden ut men ändå fick sina efterlängtade små)

Hon trampade sönder ett ägg, vilket är lätt hänt när man är en tung och lite klumpig nybörjarhöna, och när kyckling nr två(?) kläcks trampade hon på den av misstag. Den låg under hennes fot när jag kom ut, men var i gott skick ändå. Av de 8 ägg hon hade blev det 8 kycklingar! :D:love:

Mamma höna är mkt stolt, men ogillar att telningarna smiter iväg på egna upptåg redan i den unga åldern 12-24 timmar... :o;)

26255440.jpg

En av mina bästa kompisar har höns. Hennes favorithöna som nu är död (blev ihjälskrämd av grannens hund) hade en sjukdom som gjorde att den tappade tår. Dom ruttnade och ramlade sedan av. På en fot hade den bara två tår, en fram och en bak. En tå tappade den även när den satt i hennes knä. Visst låter det härligt att ha en rutten hönstå i knät?! Stackars lilla höna! Men det var inte något som ägaren, dvs min kompis kunde göra något åt.

Om en höna har en sådan sjukdom att hon tappar tår, ska hon avlivas. Allt annat är oförlåtligt. Hönan måste lidit fruktansvärt... :cry::mad:

Hejj!! Jag ska köpa höns i vår (2009) som vi ska ha i vårat föråg som vi nu har ved och verktyg, osv. :DVi letar efter petiflour eller brama. Vet nogon var man kan hitta billiga vuxna höns??:p Vore shyst om någon ville hjälpa mig!:laugh:

Tack i förhand!!:bow:

:banana:

Ingen hönsfantast, skriver mest för att stilla min nyfikenhet. Tycker de är ganska skrämmande faktiskt :o

Såg några höns som en utav mammas kompisar hade. Skulle gärna vilja veta ras, vet inte varför :p Men de var mestadels svarta tror jag, kanske uteslutande. Sen var de nakna på hals och huvud. Kan ha haft lite fjun mitt på knoppen men tveksamt. Såg lite ut som gamar med en högst ointelligent uppsyn. Ganska små tror jag, kanske 30-40 cm i mankhöjd. Och nu kan jag vara helt ute på villospår. Vore kul om någon visste vad det var för några :D

Hejj!! Jag ska köpa höns i vår (2009) som vi ska ha i vårat föråg som vi nu har ved och verktyg, osv. :DVi letar efter petiflour eller brama. Vet nogon var man kan hitta billiga vuxna höns??:p Vore shyst om någon ville hjälpa mig!:laugh:

Tack i förhand!!:bow:

:banana:
Billiga vuxna Brahmor finns inte.. Dom jag har går inte under 150kr styck och då är det inte avelsmaterialet jag säljer.. Tupparna något billigare. Så ska det vara billigt så är det att kläcka själv eller köpa dagsgamla kycklingar och föda upp själv.

Jag lyckades få tag på en grupp halvbilligt sen har jag fått köpa kycklingar och nu har jag skapliga grupper och kan förse övriga uppfödare med kompletteringar i deras grupper. Och nu börjar kläcksäsongen snart så då blir det kläckning på beställning igen.

kl

igår satte jag i gång äggkläckaren med 25 ägg från mina skånska blommehöns-ska bli spännande att se om 3 veckor vad det blir:laugh:

htv168.jpg
[/IMG]

Billiga vuxna Brahmor finns inte.. Dom jag har går inte under 150kr styck och då är det inte avelsmaterialet jag säljer..
150kr för en vuxen renrasig, färgren höna skulle jag kalla billigt! Skulle själv aldrig sälja under 200, om inte det fanns några defekter då förstås.

Så ska det vara billigt så är det att kläcka själv eller köpa dagsgamla kycklingar och föda upp själv.
Det blir inte heller billigt, snarare tvärt om har jag insett. Varje unghöna (lätt och ganska fodersnål ras) jag föder upp, kostar fram till 6-månadersdagen ca 100kr. Betänk då hur många tuppar det går på varje höna (vilka man visserligen kanske inte föder upp lika långt, men det tar ändå ett par månader innan man kan se könet på många raser) Sedan tillkommer köp av ägg och porto, eller kycklingar, el till kläckare och elslösande värmelampor, så dessvärre tror jag inte det blir billigt, iaf inte så länge man använder sig av bra hönsfoder och byter stö mm ofta...

150kr för en vuxen renrasig, färgren höna skulle jag kalla billigt! Skulle själv aldrig sälja under 200, om inte det fanns några defekter då förstås.

Det blir inte heller billigt, snarare tvärt om har jag insett. Varje unghöna (lätt och ganska fodersnål ras) jag föder upp, kostar fram till 6-månadersdagen ca 100kr. Betänk då hur många tuppar det går på varje höna (vilka man visserligen kanske inte föder upp lika långt, men det tar ändå ett par månader innan man kan se könet på många raser) Sedan tillkommer köp av ägg och porto, eller kycklingar, el till kläckare och elslösande värmelampor, så dessvärre tror jag inte det blir billigt, iaf inte så länge man använder sig av bra hönsfoder och byter stö mm ofta...

150kr är för en som inte jag använder i min avel. Avelsdjuren är ju iaf 200-250kr. Jag har visserligen några uppfödare som jag dealar med så då har vi ju kompispris åt varann;)

Nej, det blir inte billigt, men billigare. Jag köper iofs dagsgamla kycklingar, men det är ju iaf 30-40kr styck för dom. Sen är det ju som du säger, värmelampor, kycklingstart, tillväxt foder, spån, burar och utrustning.. Jag kläcker på beställning, och lite till mig själv, men jag trycker inte fram bara för att ha kläckaren full. Det enda jag försöker kläcka så mycket jag kan är löpankorna..

Ska man ha billiga höns så är det värpare från äggindustrin.. Eller om någon har korsningar som dom ledsnat på. Men specifika raser kan var mycket svårt.. Brahma är svårt, jag får telesamtal iaf en gång i veckan om folk som vill ha avelsdjur eftersom deras dött eller räven eller höken varit framme. Jag skulle kunna sålt alla mina flera gånger om..

*kl*

Hinner inte läsa igenom hela tråden just nu, men en liten fråga :)

Är det någon/några av er som håller på med svenska lantraser?
Vi har Bohuslän- Dals Svarthöns, hade förut Åsbo och Blomme (saknar verkligen Blommehönsen... :( ).

Eller höns och höns, för tillfället har vi tre tuppar och två hönor... (ny flock med bebisar, varav 2 visade sig vara tuppar såklart. Får väl vara glad att inte alla var det..)

Jag har genbank på svenska gula ankor ( 2 honor och en hane). Har även bohuslänsdals svarthöns (6 hönor, 3 tuppar och tre bebisar) och gotlandshöns (tre hönor, två tuppar) från genbanksbesättningar, men är själv inte genbank på dem ännu. Men snart så!

Vill minnas att LIA har gotlandshöns också.

Vad kul!! :):) Då kanske vi kan byta lite ägg med varann om det blir aktuellt? Vi lyckades ju köpa en hel drös tuppar tyvärr när vi köpte kycklingar i höstas... *typiskt*

Vi har oxå gulankor med genbank (och en hel drös andra djur, men de hör nog inte hemma under hönstråd :D)

Sällar mig till tråden.

Vi har just nu två blommehönor och är på jakt efter fler höns.

Våra blomme har varit lite småknasiga. De har inte velat lägga ägg inne i redet, utan vi har hittat flera stora äggömmor ute.

Nu under vintern har de inte lagt ägg alls. Vi tillför inget extra ljus förutom värmelampan, så de får gärna vila under vintern.

Vi har varken värme eller lyse till våra, varför dom inte heller börjat värpa än. Tycker dom behöver vintern för att varva ner lite. Men nu verkar det på dom som om det börjar dra ihop sig, så bäst att knalla ut och städa värpredena. :)

Undrar hur ni gör, som redan fått ägg för ruvning och t o m kycklingar? Kör ni med värme och lyse hela mörka säsongen?

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25