Sv: Stora Hönstråden!
Tackar
Jag såg "på det andra forumet" (som jag heller inte kan leva utan
)att du annonserade lite rasförslag. Jag kan absolut rekommendera New Hampshire om du vill ha stora och många ägg. De och RIR värper kring 300 ägg per år, helt otroligt tycker jag. Min blivande "RIR-leverantör" sa att de slår hennes värphybrider på fingrarna, lätt
NH-hönorna är mysiga och lugna, Krita-Maja sitter gärna i knäet och somnar, medan Maskros-Fia följer mej som en hund.
PR-hönorna är likadana, hoppar upp i knäet och småpratar, helt orädda. Man kan vända dem uppochner och klia dem på magen och de säger ingenting
Annat är det med Åsbo... Pratglada men flaxiga och lättskrämda.
Men det är ju mina erfarenheter av "mina" hönor. Kan säkert skilja mellan individer.
Visst är hönsbytardagarna löjligt roliga att springa runt på
Var i Brantestad och hittade mina NH-hönor där.
Jag kände mej som en unge i en godisaffär med veckopengen i fickan. Jämfört med hästeriet är ju höns otroligt billigt... Tuppar får man i det närmaste gratis, hönor för tjugolappen och uppåt. Om man nu inte ska ha genbanks-ras-fjäderfä.
Jag såg i din blogg att du investerat i boken "Höns", det är min bibel
Annars är jag lite besviken över att det inte finns fler BRA hönsböcker faktiskt. Hästböcker finns det ju en miljard av, men hönsböckerna kan man ju räkna på en hand. Och då är hälften av dem inte speciellt bra tycker jag. Ras-boken (vad den nu heter) hade ju inte med rätt så många raser, bland annat skånsk blomme som är en stor sv lantras. Tråkigt.
Det här blev långt
men man kan ju kackla i en evighet om höns...