Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Du får ha mååånga hönor på 10 kvadrat, lagen säger 9 resp 7,5 beroende på stl, per kvadratmeter... Lämpligare är väl at5t tänka 2-3hönor per kvadrat.

Brahmor är inte särskilt svåra att få tag på utan ganska vanliga... kommer själv ha kycklingar till salu till våren...

Om det inte är väldigt tätt med sly behöver ni inte röja, det ger bra gömställen för hönsen...

Gräv ner näret runt gården så hindrar du iaf räven lite. Rovfåglar är svårare om man inte har tak, men du kan prova med upphängda cdskivor, enl vissa fungerar dessa mkt bra... Har aldrig testat själv... Ni kan ju göra en mindra gård i den stora, med nättak, och sedan låta det hålla sig i den lille när ni inte är hemma, för att sedan släppa ut dem..?

Nja, max 10 höns hade vi väl tänkt. När jag var lite och pappa hade höns så tyckte vi att flocken blev bäst om det inte var mer än 10 höns. Annars var det ofta några hackkycklingar som bodde i ett träd istället för att våga gå in.

Vad tror ni om bärnät som tak? Tungt hönsnät skulle nog inte funka och det blir nog hemskt fult. Men bärnätet är så tunnt så det kan man nog hänga upp.
Hönshuset kommer att ligga intill trädgården så dagtid hoppas jag att hundarna kan se till att inga vilddjur tar sig in i hönsgården.

Jag är jätteintresserad av brahmakycklingar till våren!!! Ska berätta för min man - han kommer att bli glad.
:banana:

Du kan sätta upp distansisolatorer med eltråd runt hönsgården. Ca 20-30 cm ovanför backen.
Bärnät kan du ha men kommer duvhöken så slår den igenom nätet. Du kan försöka få tag på trålnät hos nån fiskare. Det är väldigt starkt och sitter i många år.
Du kan också dra hässjetråd kos och tvärs över hönsgården.

Var på köp, byt och sälj i Åsaka igår. Där var det en hel del Brahmor till salu.:)

Tänk på att om du blandar stora och små höns, som Brahma och dvärgkochin, att du bör ha tupp av den mindre rasen. En stor Brahmatupp som skall para en liten dvärgkochinhöna kan annars skada hönan rejält genom sin storlek och vikt.

I övrigt instämmer jag med att du bör lämna gräs och sly (sånt gillar hönsen) i hönsgården, och försök lägga upp något sorts tak... bärnät åtminstone. Det är sån enkel livförsäkring för hönsens del. Själv kommer jag ha en mindre hönsgård, men kommer försöka göra den spännande för hönsen genom att lägga in lövhögar, gräsklipp, pinnar att sitta på etc så de har lite att göra. Kommer även att lägga på någon sorts tak - vi har även 3 katter, så jag behöver skydda hönsen även mot dem ;)

//Cecilia, som får hem sina dvärgkochins om 2 veckor...

Senast ändrad av en moderator:

Trålnät var ju en jättebra idé. Min man har en kompis från en fiskarfamilj. Ska kolla om de har nåt till övers! :idea:

Folk som har duvor brukar ha en spegelkupol för att blända rovfåglar. Jag tror att jag har en gammal spegelvägg kvar i förrådet. Kanske man kan bygga en spegelkub att ha i vår hönsgård?

Utanför den blivande hönsgården finns en trägärdesgård på ena sidan och fårnät på de andra. Kanske kan det bli krångligt för räven att ta sig igenom dubbla staket? Är det inte så att räven inte gräver så djupt utan att det räcker att gräva ner sten i det översta jordlagret och att böja hönsnätet utåt när man gräver ner det? Har även hört att man inte ska ha något bräda överst på hönsnätet eftersom räven då kan hoppa från marken och upp på brädan och sedan ner på andra sidan = mycket lättare att ta sig in.

I praktiken, så anses att en flock runt 25 individer är max. Utöver det så fungerar inte igenkännande och "hackordning" etc.

Men jag undrar på vilket sätt man kommit fram till att 25 individer är max?

Har ca 60 höns efter förra årets ruvning och flocken fungerar alldeles utmärkt,nog känner alla alla.

Men jag undrar på vilket sätt man kommit fram till att 25 individer är max?
Har ca 60 höns efter förra årets ruvning och flocken fungerar alldeles utmärkt,nog känner alla alla.
Troligtvis genom forskning - höns har använts en hel del i exempelvis beteendeforskning.

Troligtvis genom forskning - höns har använts en hel del i exempelvis beteendeforskning.

:idea:

Jo, jag tror också det, men jag undrade mer hur de grupperna såg ut som man forskade på, utrymme, frihet, möjlighet att välja avskildhet, foder, andra naturliga betingelser, ras, osv osv.

Man kan ju alltid få fram stressrelaterade beteenden på djur om levnadsvillkoren inte är så bra.

Jag vet faktiskt inte, men det är en uppfattning bland lantrasfolk.
Antagligen via iakttagelser eller, som CeciliaW säger, genom forskning.

Egentligen är det logiskt, eftersom större flockar än med 15-20 st individer knappast finns naturligt, varför behov av att hålla reda på större antal inte finns/fanns.

Som du är inne på, finns mängder av omständigheter att ta hänsyn till. Hur och i vilken takt man sätter ihop flocken är en till. Får den växa i lugn takt med 5-10 individer per år är det säkert lättare att få till en stor och harmonisk flock än om man direkt sätter ihop 30 för varandra okända individer.

En annan faktor är att hackordningen inte är konstant, och ju fler individer ju mer av utmaningar och skiften i "hierakitrappan" får man. En ytterligare faktor att ta hänsyn till är antalet tuppar- eller antalet hönor per tupp.
I ett rejält hönshus med säg 4-5 hönor per tupp, tenderar det att bli småflockar i st f en stor, vilket givetvis bidrar till lugn. Dom håller sig till sin plats i hönshuset och även ute så går dom för sig själva. Dom verkar dessutom vilja vara tillsammans med andra av samma färg eller mönster. Rasister? :o

LIA

I ett rejält hönshus med säg 4-5 hönor per tupp, tenderar det att bli småflockar i st f en stor, vilket givetvis bidrar till lugn. Dom håller sig till sin plats i hönshuset och även ute så går dom för sig själva. Dom verkar dessutom vilja vara tillsammans med andra av samma färg eller mönster. Rasister? :o
Nja, inte rasister kanske - men däremot så är det ju så att både vi människor och djuren blir trygga av sådant vi känner igen. Alltså är det inte konstigt att hönsen föredrar sådana höns som de själva - framförallt om de är framruvade naturligt och uppväxta med sin "riktiga" mamma. Präglingen (och säkert rastillhörigheten också) är ju stark hos de små liven.

Här har de slått igenom bärnät flera gånger.
Måste bara fråga då - fastnar de inte i nätet, klarar de verkligen att ta en höna och dra iväg med den även om man har bärnät? Det är ju inte så lyckat om en duvhök eller annan rovfågel flyger iväg, fastsittandes i ett bärnät.. det lär ju leda till en säker död, åtminstone på lite sikt. Även om man är rädd om hönsen så är man ju rädd om rovfåglarna också...

Jo, jag tror också det, men jag undrade mer hur de grupperna såg ut som man forskade på, utrymme, frihet, möjlighet att välja avskildhet, foder, andra naturliga betingelser, ras, osv osv.
Tja, är det korrekt genomförd vetenskaplig forskning så har man ju eliminerat andra betingelser... annars hade man inte kunnat gå ut med sina resultat ;) Men det går säkert att kolla upp via referenser i någon hönsbok.

Måste bara fråga då - fastnar de inte i nätet, klarar de verkligen att ta en höna och dra iväg med den även om man har bärnät? Det är ju inte så lyckat om en duvhök eller annan rovfågel flyger iväg, fastsittandes i ett bärnät.. det lär ju leda till en säker död, åtminstone på lite sikt. Även om man är rädd om hönsen så är man ju rädd om rovfåglarna också...

Här har de blåst rakt igenom näten in i hönsgården. Vissa har tagit sig ut själva och vissa har fått 'hjälp' ut. De har aldrig lyckats ta med sig ett djur ut genom nätet och de har heller aldrig fastnat. De är duktiga på att ta sig ut samma väg som de kom in.

LIA

Kan intämma i detta. I dagsläget har jag tre småflockar i samma hus och de blandar sig inte med varandra i onödan. Någon höna är väl lite otrogen och sitter på den andra flockens pinnar, men det fungerar förvånansvärt bra.

Grejen är, att dom som vuxna söker sig till individer med liknande utseende i st f att fortsätta vara med sina syskon. Vi har ju lanthöns, varför färger och teckningar blir lite huller om buller.

När det gäller duvhök, så har en granne haft upprepade besök i hönsgården, trots att det mesta av denna var täckt med hönsnät och den mittersta delen (nätet tog slut) försett med blanktråd kors och tvärs. Duvhöken tog sig igenom ett par gånger med ett byte, men efter ytterligare förbättring blev den kvar därinne. Ett jäkla rabalder var det innan den till slut tog sig ut.

TS,
jag förstår inte varför ni inte kan använda riktigt hönsnät?

LIA

Vi har vanligt blått bärnär på hönshagen. För några år sedan var det ett väldans liv där ute och när vi tittade ut så hoppade höken runt på nätet och försökte dyka igenom. Han tog sej inte igenom men hönsen blev vättskrämda där under. Vi fick tipset att trä i blå plasttrådaar/snören ca 3dm mellanrum i bärnätet. Av någon anledning skulle de respektera det. Hur det funkar vet jag inte men sedan dess har det inte landat nå'n hök där alls. Mitt tips är alltså att trä i lite blå plastsnöre i vanligt bärnät.

Tja, är det korrekt genomförd vetenskaplig forskning så har man ju eliminerat andra betingelser... annars hade man inte kunnat gå ut med sina resultat ;) .

Jag ska söka igen på nätet, men har inget hittat om detta ev forskningsresultat, om man bara utgår från höna i naturen haltar antagligen resultatet lite, de måste väl om annat inte vara för många på ett revir för födans skull, mina har ju ex självklart fri tillgång till foder, alltid, vilket borde göra att de kan samsas bra då ingen behöver slåss om maten, dessutom fodras de på olika ställen.

*knappsnappning*

Jag har ett gäng hönor hemma hos mig, är fullständigt hönssjuk :p
Att det fanns så många sorters hönor hade jag ingen aning om innan jag började med höns. Vansinnigt roligt :laugh:

Än så länge har jag Åsbo, Skånsk Blomme, New Hampshire och Plymouth Rock. Grannen har "lånat ut" sin kycklingbur med fem kycklingar så för tillfället har jag även Silke, Faverolle och Faverollekorsningar. Får se hur många som blir hönor av dem, de ska jag behålla i så fall. I oktober hämtar jag Isbar och kopparfärgad Maran också. Till våren letar jag efter Rhode Island Red.

Och jag som från början bara skulle ha fyra hönor och en tupp :angel:

Plymouth Rock och New Hampshire är mina absoluta favvisar. Så sällskapliga, lugna och lätta att få tama.

Jag har flera grannar som också har höns. Det roliga är att "smaken är som baken" så vi har inte samma raser någon av oss. De har Silkeshöns, Faverolle, Öländsk Dvärg, Brahma, Hedemora, Dv Kochin mm. Riktigt roligt att träffas och prata höns, och åka på hönsbytardagar ihop.

Här är några av mina dun-fjun:

Plymouth Rock, Granita och Everest. (Matte är också tvärrandig :angel:)
0809170079.jpg

Skånsk blomme, Farbror Barbro och Koola-Viola:
0809170065.jpg

...fler bilder i nästa inlägg...

Senast ändrad av en moderator:

....några till

New Hampshire, Krita-Maja:

0809170054.jpg

Liten kycklingpyckling, namnlös ännu. Trolig korsning Faverolle/Lohman:

0809170106.jpg

En liten silkes-prick i kyckling-sandbadet:

0809170101.jpg

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur