Sv: Stora Hönstråden!
Nja, max 10 höns hade vi väl tänkt. När jag var lite och pappa hade höns så tyckte vi att flocken blev bäst om det inte var mer än 10 höns. Annars var det ofta några hackkycklingar som bodde i ett träd istället för att våga gå in.
Vad tror ni om bärnät som tak? Tungt hönsnät skulle nog inte funka och det blir nog hemskt fult. Men bärnätet är så tunnt så det kan man nog hänga upp.
Hönshuset kommer att ligga intill trädgården så dagtid hoppas jag att hundarna kan se till att inga vilddjur tar sig in i hönsgården.
Jag är jätteintresserad av brahmakycklingar till våren!!! Ska berätta för min man - han kommer att bli glad.
Du får ha mååånga hönor på 10 kvadrat, lagen säger 9 resp 7,5 beroende på stl, per kvadratmeter... Lämpligare är väl at5t tänka 2-3hönor per kvadrat.
Brahmor är inte särskilt svåra att få tag på utan ganska vanliga... kommer själv ha kycklingar till salu till våren...
Om det inte är väldigt tätt med sly behöver ni inte röja, det ger bra gömställen för hönsen...
Gräv ner näret runt gården så hindrar du iaf räven lite. Rovfåglar är svårare om man inte har tak, men du kan prova med upphängda cdskivor, enl vissa fungerar dessa mkt bra... Har aldrig testat själv... Ni kan ju göra en mindra gård i den stora, med nättak, och sedan låta det hålla sig i den lille när ni inte är hemma, för att sedan släppa ut dem..?
Nja, max 10 höns hade vi väl tänkt. När jag var lite och pappa hade höns så tyckte vi att flocken blev bäst om det inte var mer än 10 höns. Annars var det ofta några hackkycklingar som bodde i ett träd istället för att våga gå in.
Vad tror ni om bärnät som tak? Tungt hönsnät skulle nog inte funka och det blir nog hemskt fult. Men bärnätet är så tunnt så det kan man nog hänga upp.
Hönshuset kommer att ligga intill trädgården så dagtid hoppas jag att hundarna kan se till att inga vilddjur tar sig in i hönsgården.
Jag är jätteintresserad av brahmakycklingar till våren!!! Ska berätta för min man - han kommer att bli glad.