Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

IMG_0278red.jpg

IMG_0282red.jpg

IMG_0285red.jpg

IMG_0289red.jpg

IMG_0287red.jpg

IMG_0290.jpg

IMG_0291.jpg

Sista bilden var ju bara bäst :love: :banana:

Körde igång en kläckare i går med 41 hedemoraägg i, kör igång en annan med 12 brahmaägg & 9 blommeägg i morgon och i slutet av veckan körs en tredje kläckare igång med 12 silver brahma och 9 hedemoraägg.

Lånade en kläckare från fjäderfäföreningen som enligt info skulle rymma 54 ägg, men i lektyren som medföljde framkom det att den bara rymmer 40 ägg = Fick några ägg över av hedemoraäggen :angel:

Lånar således in en kläckare från en av makens kusiners svärmor + att jag beställt en 24-äggs kläckare som kommer hem på to/fredag.

Många småttingar blir det under vecka 29 således och de flesta ska sparas här inför nästa års ägg och kläcksäsong :laugh: Lär komma bilder längre fram på dessa småttingar..

Räknar dock med att det inte blir så många från kläckare 2 brahma och blomme, då brahmaäggen förmodligen stått lite för länge och blommeäggen verkar vara svåra att få smått från enligt äggplockaren Prillan ;)

Blir det så blir det och blir det inte så får jag nöja mig med hedemora och silver brahmakycklingarna som kommer + att jag på torsdag ska hämta hem några fler faverolle och holländsk vithättekycklingar.

I första socken kycklingar ser det ut att vara bara hönor dessutom! Mkt trevligt, då jag har en del blommehöns där som igår fick sällskap av en ung blommetupp på 15 veckor. Således 3 veckor äldre än hönorna.

Har nu också fått tag på ägg efter spättade dvärgvithättor = samma som min fina tupp :love:

Hur ska man få bukt på äggätare?

Köpte värphybrider från ett hönseri, men de rackarna äter upp alla ägg.

Har byggt ett rede där äggen rullar undan, men där vill de inte värpa.

Vet du vem som äter äggen? Om dom inte börjar att värpa i försvinnande redet så är det nog tyvärr bara att göra den skyldige huvudlös. Dom lär lätt ut olaterna att äta äggen.

Du kan inte stänga av dom andra redena så dom bara har försvinnande redet att värpa i. Eller lägger dom sig på golvet då?

Jag har en ärthjärna som inte fattar att man faktiskt kan värpa i redena utan alltid lägger sig på golvet. Trots att jag har 8 reden..

De lägger sig på golvet, och äggen blir genast uppätna.

Jag ska sära på hönsen, och försöka kolla av dem en och en, för att försöka få fram vilken som äter ägg.

De lägger sig på golvet, och äggen blir genast uppätna.

Jag ska sära på hönsen, och försöka kolla av dem en och en, för att försöka få fram vilken som äter ägg.

Skaffa låtsasägg!!!! Omgående!!!!
Ibland händer det att några hönor börjar äta ägg, mest beror det hos mig på att det vid värpningen går sönder något och det kan starta upp beteendet, ägget är ju då liksom trasigt och öppet, och då blir maten serverad.

När det händer så tar jag ett hårt porslinsägg ,eller vad det nu är för matreal, och kastar in det på golvet.
Då ser du vilka som hoppar påoch hackar på ägget om du nu vill ha tag på just dem av någon anledning:devil:, dessutom så hjälper ägget dem att förlora intresset för att hacka på det, det kommer ju liksom ingen mat ur.:cool:
Ibland låter jag låtsasägget ligga kvar.

I första socken kycklingar ser det ut att vara bara hönor dessutom! Mkt trevligt, då jag har en del blommehöns där som igår fick sällskap av en ung blommetupp på 15 veckor. Således 3 veckor äldre än hönorna.

Rättelse: I den äldsta gruppen finns det 4 som absolut och definitivt är tuppar + en till som jag fortfarande inte är helt säker på.

Och till skaran av :confused: kommer även denna laxfärgade faverolle in..

090702-faverolle-1.jpg

Höna eller tupp?

Jag tror (hoppas) på en höna i alla fall. De mörka stråken är mer mörkbruna irl, men de ser nästan svarta ut på bild.
Oavsett om det är det en tupp eller höna, så är den udda färgad helt klart :cool:

Usch vi har fått löss i hönshuset! Har påbörjat saneringen, behandlat djuren och i morgon ska jag göra det sista där ute. Men så trist det är! Känner mig som en dålig djurägare.

Har iaf söööta kycklingar av grönvärpare, svarthöns, dv kochin. Så himla kul!!! Sen har jag såklart kvar mina andra 4 dv konchinhönor + tupp.

Usch vad jobbigt med löss. Vi har klarat oss än så länge.

Min största "sorg" just nu är att hönserihönsen har lärt Sami och Mia att ägg är toppenmat:cry:

Idag när jag la in ett par plastägg i huset så började Sami kackla mat, och de pickade alla på äggen:(

nää fy vad trist!! läste om nån som fyllde ägg med senap och då var det plötsligt inte så gott längre...

Det är det som är det tråkiga att dom snart lär varann att äta ägg. Men låt dom ha plastäggen så dom ser att äggen inte går sönder, men det gäller ju att plocka de riktiga fortare än kvickt. Det är ett mycket smittsamt beteende..

Jag hinner inte plocka in äggen innan de är uppätna, jag tror att de tar dem direkt.

Nu har sambon burit in ett gammal försvinnanderede som jag vet fungerar. Får bara se om det passar damerna att värpa där.

Eg vill jag ha ett gosigt ombonat vanligt rede, men jag vill ju ha äggen också...

Redet ser skitfult ut, men om det fungerar så ska jag fixa till det lite.

Mina sista kycklingar måste ju vara korkade... Dom kläcktes förra veckan, typ fredag.. Dom gick ett par dygn i en kaninbur, med värme och vatten och mat. Sen när dom började bli så pass pigga och så pass många ville jag att dom skulle ha mera utrymme. Jag flyttade dom till en egen liten fålla på 1,5kvm. Dom har värme i ena hörnet och det är ju favoritplatsen. Jag satte vatten och mat 2 dm bort.. Idag var dom så slöa.. Dom har helt enkelt inte fattat att dom måste hitta maten som stått två dm bort. Nu står maten precis brevid lampan så nu går dom och äter.. Det tråkiga är att 4 har dött. En sålde jag och den dog i bilen för dom nya ägarna. dom får självklart pengarna tillbaka. Jag har kläckt fram 80 kycklingar hittills och alla har bott under samma förhållanden..

Dessa måste vara extremt korkade.. Och det tråkiga är att jag har 6st som är hängiga, men dom har fått en vitamin och foder gojs med mycket vatten som jag matat dom med.

Jag har aldrig varit med om dess like.. Men det kanske är bättre att ha 23 kycklingar i en kaninbur.. Risken är att dom springer över varann och dör för det..

Nån som varit med om detta?

Eg vill jag ha ett gosigt ombonat vanligt rede, men jag vill ju ha äggen också...

En sak som kan fungera är att se till att redet där de värper blir lite mörkare, du kan göra som ett tält över exempelvis, blir det lite halvskumt så ser de inte så bra, och äggen som blir ligger inte helt öppet.

Jag har aldrig varit med om dess like.. Men det kanske är bättre att ha 23 kycklingar i en kaninbur.. Risken är att dom springer över varann och dör för det..

Nån som varit med om detta?

Det kan vara som så att det du råkat ut för är det att dina småkycklingar faktiskt inte börjat äta själva överhuvudtaget.Det är ju hönan som startar det beteendet och finns där ingen så kan det bli så i äggkläckarkullar(behöver inte bli) att ingen börjar självmant och då stryker kycklingarna med.

Äggkläckare jag känner stoppar in en äldre liten kyckling som de vet ätit själv, för att starta upp beteendet.
När jag själv kläckte tog jag en pinne och petade, ja, eller pickade, i maten och i vattnet så jag såg säkert att iaf några kom igång- då sprider det ju sig sen.
Nu har jag sålt av mina maskiner-mina hönor sköter den biten så bra själva,för bra skulle jag vilja påstå.:grin:

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25