Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

:banana: Idag kom de små äggen och bara ett var manglat, trots att hela paketet var inlurat i stor mängd bubbelplast och att varje litet ägg inne i äggkartongen också var inlindat i bubbelplast..

Ska man tro att posten tog hänsyn till att det stod med stora bokstäver "AKTAS!" :confused:

Har inte kläckt något sedan förra omgången och där gick det hur bra som helst fram tills 2 åskväder kom och gjorde strömlöst i x antal timmar innan kläckningen = katastrofernas katastrof för de kycklingar som inte hade kläckts :mad: :(

Jag har i sommar utfört några enkla experiment.:D

Det förekommer när mina hönor ruvar att ett ägg blir efter, hönan finner inte ro att vänta på det sista för de kycklingar som redan kläckts pockar på uppmärksamhet vilket innebär om inte annat att hönar lyfter sig lite och de små kilar lite in och ut vilket i sin tur medför att den höga luftfuktighet som ska vara under hönan minskar, vilket i sin tur påverkar äggkläckningen negativt.

Jag hör ju från ägget att kycklingen lever, den piper.:cool:

Jag tar in ägget och lägger i en fuktig trasa, och för att hålla den varm gör jag ett bo med trasan i sin tur i en handduk som i sin tur ligger i en värmedyna på lätt värme. Jag lägger ägget där på morgonen och på kvällen stoppar jag det som är under hönan igen, 4 ägg har fått denna behandling och bara en av dem var en pelle, resten var friska.

Dit jag ville komma med mitt långrandiga inlägg var att om du får strömlöst vid kläckningen och du har varmvatten kvar i beredaren så kan du klara dem på det viset.

En av de fyra hade en höna gått ifrån, jag såg det men den var inte ute och dessutom tyst så jag trodde den var död:angel:, när jag tre:eek: timmar senare gick in för att städa bort lite skal och död kyckling så pep det ynkligt från ägget och den lille var iskall.
In till boet i värmedynan och efter 5 timmar var han som ny.!!! Han stoppades under hönan senare på kvällen och var nästa dag lite pellig, men klarade sig.

Kl Hoppas att det är ok att fråga detta här:)

Jag och min sambo har bestämt att några hönor och en tupp är ett måste till vår lilla hästgård på landet, vi väntar dock till våren med att skaffa dessa blivande familjemedlemmar.

Rasen vi har bestämt oss för är orpington och nu vill jag gärna höra lite mer om just dessa. Någon som har/har haft rasen här? (jag har inte läst hela tråden) Positivt? negativt?

Mvh

Jag har haft rasen förut och de är fantastiska. Nu har jag den iavlad i mina egna hönor och satsar på en avel med prickiga ägg.:D

Gnist. För ett tag sedan var det uppe om äggförsäljning. Har kollat. Man behöver vare sig lysa eller produktionsplatsnummer, det som krävs är salmonellaprov var 15:onde vecka.

:idea: Fiffigt tips, som har stoppats in i berört minnesfack :laugh:

Kruxet är iofs att vid strömavbrott, så finns ingen ström till vare sig värmedyna eller värmelampa :crazy:

Nej, du får använda bara varmvatten, tar det slut i beredaren får du väl koka på din vedspis-om jag minns rätt så har de en?

Jo jag har en sådan (mkt bra en dessutom), men det blev eldningsförbud i den efter skorstenbranden och tillhörande spricka som då uppstod uppför hela 14 meter skorstensmur :crazy:

Blir iofs förmodligen slammat till vedspisen och förhoppningsvis kakelugnen under nästa år, så sedan är det bara att elda i dessa igen :banana:

Nu har jag en som 3 gånger på kort tid varit ifrån sina ägg heldagar(ruvade glatt i ett annat rede), och jag är i valet och kvalet, låta äggen ligga kvar och kolla om det blir något eller byta och starta om.

Uppdatering om detta fall.

Jag lät äggen ligga. Utöver dessa 3 gånger(v.1) så var hon upp två heldagar v.2- från morgon till kväll.

Nu kläcker hon!:eek:
Och det verkar bli ur nästan alla sju ägg!:eek:

Jag fattar inte.:confused:

Sedan har jag provat en sak till.:cool:

När jag en morgon kom ut till utrymmet där en av mina hönor låg som jag visste snart skulle kläcka så luktade det hur illa som helst.

Jag förstod:angel: att ett ruttet ägg hade gått sönder och var tvungen att lyfta lite på hönan för att kolla.

Då ser jag tre små nykläckta som är insmorda med ruttet ägg.:eek:
Så jävla äckligt.

Mannen i huset fick hämta en hink med ljummet vatten och sedan blev alla badade, till sist även hönan.

Alla överlevde badet!:laugh:

Åh! Tänkte bara nämna att man inte ska ha två tuppar! Om man har tre går den tredje tuppen in i "tuppslagsmålet" och avbryter det :P

Det spelar nog mindre roll om man har 2 eller flera tuppar. Har 2 tuppar väl klarat av rangordningen sins emellan så slåss dom inte mer, förutsatt att dom bereds möjlighet att fungera naturligt.

LIA

*KL*
Nån som vet om kan ge höns havre som foder, har fått för mig att det sväller. Men sambon tror det ska gå och ge dom. Så vi har lite delade meningar.

KL

Jag har träffat på rasen gammalsvensk dvärghöna och tycker att de är alldeles förtjusande i sin nyfikenhet och dessutom verkar det ju inte skada med lite fler besättningar, innan denna ras försvinner för alltid. Jag har tittat på kackel.se, men aldrig hittat några annonser om sådana höns till salu. Vet någon var jag kan hitta ett litet gäng av dessa nyfikna små varelser?

kl

Hej allihopa!
Vi håller på och bygger hönshus för fullt, och ska skaffa höns för första gången :D
Vi hade tänkt ha ca 4 hönor och en tupp, helst hedemorahöns om det går att få tag i, det verkar lite svårt.

Nu till en fråga: Vad ska man ha för slags nät?
Funkar sånt här?
20-404_l.jpg

De kommer få gå ute lösa också, men när vi inte är hemma på dagarna så tänkte vi ha dem i hönsgården.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama