Sv: Stora Hönstråden!
Har inte kläckt något sedan förra omgången och där gick det hur bra som helst fram tills 2 åskväder kom och gjorde strömlöst i x antal timmar innan kläckningen = katastrofernas katastrof för de kycklingar som inte hade kläckts
Jag har i sommar utfört några enkla experiment.
Det förekommer när mina hönor ruvar att ett ägg blir efter, hönan finner inte ro att vänta på det sista för de kycklingar som redan kläckts pockar på uppmärksamhet vilket innebär om inte annat att hönar lyfter sig lite och de små kilar lite in och ut vilket i sin tur medför att den höga luftfuktighet som ska vara under hönan minskar, vilket i sin tur påverkar äggkläckningen negativt.
Jag hör ju från ägget att kycklingen lever, den piper.
Jag tar in ägget och lägger i en fuktig trasa, och för att hålla den varm gör jag ett bo med trasan i sin tur i en handduk som i sin tur ligger i en värmedyna på lätt värme. Jag lägger ägget där på morgonen och på kvällen stoppar jag det som är under hönan igen, 4 ägg har fått denna behandling och bara en av dem var en pelle, resten var friska.
Dit jag ville komma med mitt långrandiga inlägg var att om du får strömlöst vid kläckningen och du har varmvatten kvar i beredaren så kan du klara dem på det viset.
En av de fyra hade en höna gått ifrån, jag såg det men den var inte ute och dessutom tyst så jag trodde den var död
, när jag tre
timmar senare gick in för att städa bort lite skal och död kyckling så pep det ynkligt från ägget och den lille var iskall.
In till boet i värmedynan och efter 5 timmar var han som ny.!!! Han stoppades under hönan senare på kvällen och var nästa dag lite pellig, men klarade sig.