Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Japp dom är friska :) Har aldrig sett dom så vita förut och kammarna och de där under näbben är väldigt praktfullt :) Äter bra värper dock dåligt, men kan ju bero på att de är äldre. Vi ska bygga ut i hönsgården och inne till sommaren så det blir större. Men klarar dom två och gå där själva fram tills dess. Hönsrastgården är ur bruk nu. Gick sönder under vintern.

Ang friska, så menade jag dom nya.

Vi ska bygga ut i hönsgården och inne till sommaren så det blir större. Men klarar dom två och gå där själva fram tills dess. Hönsrastgården är ur bruk nu. Gick sönder under vintern.
Förstår inte riktigt hur du menar.

LIA

De kan ej gå ut nu för deras rastgård är sönder. Inne är det helt men trångt därav vi ska bygga ut inne. Vet inte vad de tänkte med när de byggde hönshuset. Kan ej ha dom frigående.

Om dom får komma ut dagligen, så gör det inte så mycket om det är rimligt begränsat med utrymme inne.
Varför inte fritt ute? Trafik?

LIA

Ja vi har en stor väg intill trädgården och staketet runt om är också trasigt nu efter vintern. Så hönerna har ej möjlighet och gå ut alls. :(

:banana:

I dag har jag hämtat hem 2 welsumerhönor + 1 welsumertupp (kanonfina) och med dessa följde två stora damer av obestämd ras, men jag är rätt säker på att det är brahma eller möjligtvis brahmakorsningar. Maffiga är de i alla fall :love:

Nu får de vara inne några dagar och göra sig hemmastadda innan de får spankulera ut i det fria på dagtid, så bilder kommer inom några dagar. Är så uselt fotoljus i lagår'n så det är inte ens lönt att fota nästan..

kl

Vi ska äntligen flytta till gård och jag ska efter 28års längtan införskaffa mina första höns!
Jag ska bygga ett litet hönshus, så kom gärna med tips på vad jag ska tänka på.
Sen undrar jag om ni som har Svartehöns, kan ni inte berätta lite om hur dom är? Är jätte sugen på dessa vackra fåglar!
Wii, det ska bli så spännande!:bump:

De luringarna vill inte gå ut ännu :eek: :D

Det är ju en del snö/is kvar alldeles utanför porten och den vill de inte kliva ut på, trots att det bara några meter bort har tinat fram barmark med både fjolårsgräs och löv som de skulle kunna krafsa runt i.

Tog dock en bild i deras "karantän" på en av de okända hönorna och skickade till en vän som föder upp brahmor i södra sverige och enligt honom så är det en variant av silver bandhalsade brahmor, de två stora damerna :banana:

Har också beställt brahmaägg av honom i år igen. Gjorde det även i fjol, men bara dagarna innan beräknad kläckning hade vi flera strömavbrott under några dagar och alla kycklingar dog då i äggen :cry:

Äntligen har de gått utanför porten :D

Brahmadamerna:

DSC_0105.jpg

Welsumerhöna:

DSC_0440.jpg

Och så W-tuppen

DSC_0310.jpg

DSC_0330.jpg

Senast ändrad:

Tuppens bravader:

Vad är det där?

DSC_0214.jpg

Här kan jag nog gå över:

DSC_0279.jpg

Aahhhhh... det bär inte

DSC_0280.jpg

Tur man har vingar

DSC_0281-1.jpg

Undkom det hemska vita med blotta förskräckelsen

DSC_0282.jpg

Usch, vilken upplevelse

DSC_0412.jpg

Ett tips om sittpinnar, skaffa gärna lite småkrokiga grenar, barka av o måla, krokiga grenar är bra gymnastik för klor, målningen skyddar så inte ev. ohyra gömmer sig mellan springor.

Verkligen fina höns o tupp.

Jag har fått kull nr 2 för i år, 10 kycklingar av 10 ägg.:)

Till helgen kommer kull 4, och helgen därpå nr 5 och 6.:D

Här blir det kycklingar i slutet av maj, men jag ska få hem en dröse dvärg kochin från prillan som kläcker dem åt mig och de förväntas kläckas nån gång till veckan om jag inte missminner mig :laugh:

Dessa små får ersätta de som "försvann" och tuppen som blev tagen av en hund. Kochinerna blir yngsta dotterns höns och jag tänkte också utnyttja deras ruv-villighet nästa år för att låta dem ruva fram welsumerkycklingar :D

Kommer nog också under året att skaffa sussexhöns igen. Hade ju sådana "på den gamla goda tiden" och de ruvade fram sina kycklingar på egen hand + att de enligt min åsikt är så fina.

Så i stället för att ha fina grupper i år som tänkt så blir det till att bygga upp nya grupper i år och då är det bara kochinerna som fortfarande hänger med. De andra raserna jag hade fått tag på i fjol är inte så lätta att få tag på här uppe, så för tillfället får de stå på önskelistan.

Ska också ha några bruna lohman som kommer i mitten av juni och ska jag ha för äggen i första hand + att jag har en liten avelsplan för dem också i framtiden :angel:

Hur många raser har du egentligen?, och hur håller du ordning på alla? (Hade inte du genbank på någon ras eller är det alla?)

Jag har ju bara gårdskorsning så för egen del behöver jag bara styra upp lite med stora o tunga, samt fint färgade tuppar.:laugh:

Nej, har inga genbankshöns och har heller inte haft. Funderade på det i fjol, men gillade inte det 100%-iga inavelstänket där så jag skippade den idén helt.

Fick ju en del av de udda raserna stulna i fjol och skaffade nu i vår nya raser som förhoppningsvis inte är lika stöldbegärliga :cool:

Nu har jag 3 raser och i sommar kommer 2 raser till, så 5 raser + en korsningsgrupp med småväxta värpare blir det. Har ju en hel lagård som rymt 80 får + deras lamm, så ytorna finns ju för att ha många höns och en del olika raser :D

Nej, har inga genbankshöns och har heller inte haft. Funderade på det i fjol, men gillade inte det 100%-iga inavelstänket där så jag skippade den idén helt.
Hur menar du?

Har ju en hel lagård som rymt 80 får + deras lamm, så ytorna finns ju för att ha många höns och en del olika raser
Får dom inte gå ut?

LIA

Genbankade höns ska man inte köpa in nya avelsdjur till utan man ska hela tiden rekrytera från den egna flocken. Tuppen parar alltså sina egna döttrar och när man sparar en ny tupp så parar han sin mamma, helsystrar och halvsystrar, mostrar osv. och så kör man på hela tiden.

Givetvis går hönsen ut vilket du ju lätt kan se av bilderna som jag lagt in i tråden..
Jag har vare sig snö, gräs eller grus inomhus i lagårn ;)

Men för att kunna ha många hönor krävs ju också att man har bra med inomhusutrymmen, då de inte är ute speciellt mycket under den norrländska vintern.

Genbankade höns ska man inte köpa in nya avelsdjur till utan man ska hela tiden rekrytera från den egna flocken. Tuppen parar alltså sina egna döttrar och när man sparar en ny tupp så parar han sin mamma, helsystrar och halvsystrar, mostrar osv. och så kör man på hela tiden.
Var har du fått det ifrån? :confused:

Givetvis går hönsen ut vilket du ju lätt kan se av bilderna som jag lagt in i tråden..
Nu ja, men sedan. Hur håller du isär raserna?

LIA

Fast nu blir jag lite nyfiken, hur går det ihop? :confused:
Borde de inte ganska omgående bli sjuka och missbildade? En hönsgeneration är rätt kort.
De borde mao inte överleva särskilt länge, och inte blir det sunda och friska djur.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama